O expanzii ruského potravinového reťazca na Slovensko sa začalo hovoriť už začiatkom minulého roka. Škrt cez rozpočet však smelým plánom spravila vojna na Ukrajine, pre ktorú ich firma musela na určitý čas stopnúť. Dnes je expanzia opäť v hre a podľa portálu tvnoviny.sk chce Mere rozšíriť trh o slovenských zákazníkov už tento rok.

„Stále platí, že chceme tento rok otvoriť obchody na Slovensku. Naberáme ľudí na naše druhé obchodné oddelenie v Ostrave, ktoré by malo zastrešovať aj Slovensko,“ potvrdzuje manažérka nákupu Mere Natalia Sinkina. Podľa informácií chce reťazec na Slovensku otvoriť tri až päť predajní.

Tovar bez nápadných obalov

Reťazec sa sankcií zo strany Európskej únie (EÚ) neobáva. Diskont chce totiž na Slovensku vystupovať ako slovenská firma. Približne 80 percent jeho dodávateľov pochádza z EÚ, najmä z Poľska, Bulharska, Ukrajiny a Litvy. Niektoré produkty dokonca pochádzajú od českých a slovenských dodávateľov.

Na webovej stránke supermarketu sú informácie pre potenciálnych dodávateľov. Jednou z hlavných požiadaviek je, aby produkty spadali do kategórie lacných a stredne lacných. Pre obchod je veľmi dôležité, aby ceny produktov boli čo najnižšie.

Na stránke sa tiež uvádza, že cena produktov, vrátane nákladov na ich prepravu do predajne, by mala byť o 20 až 30 percent nižšia oproti konkurenčným predajniam. Tieto ceny sa podľa spoločnosti dajú dosiahnuť znížením nákladov na balenie. Nepotrebujeme farebné a nápadné obaly,“ píše sa na stránke.

Mere ponúka svoj tovar vo veľkých hangároch, uskladnený je na paletách. Tento koncept diskontu čiastočne pripomína Metro. „Šetríme na všetkom tak, aby naše náklady boli čo najnižšie. To znamená prevažne paletový predaj bez krásnych regálov,“ prezrádza Natalia Sinkina.

Vstup reťazca na slovenský trh by ešte minulý rok hodnotil analytik trhu a obchodu Ľubomír Drahovský trochu rozpačito. Slováci si totiž v obchodoch radi priplácajú za kvalitu a podporujú aj domáce výrobky.

Dnes je však situácia iná, nakoľko peňaženky Slovákov vo výraznej miere zasiahla inflácia a s ňou spojený rast cien potravín. „Vďaka súčasnej situácii môže Mere uspieť. Zákazníci pravdepodobne budú viac prihliadať na cenu na úkor nižšej kvality,“ myslí si Drahovský.

Dôraz na stredne veľké mestá

Aktuálna situácia na trhu nahráva skôr lacnejším produktom, na ktoré sa Mere zameriava. V prieskume spoločnosti Edenred zo septembra minulého roka totiž vyplynulo, že až 55 percent opýtaných Slovákov musí šetriť na strave a potravinách na úkor kvality. Filozofiou reťazca je vstupovať do oblastí, ktoré sú menej ekonomicky i finančné náročné a aj príjmy domácností sú v nich oveľa nižšie, ako je štandardný priemer v danej krajine.

Podľa informácií týždenníka TREND je vysoko pravdepodobné, že prvú predajňu firma otvorí mimo Bratislavy. Najmä pre silnú kúpyschopnosť by predajňa v hlavnom meste nemala zmysel. V budúcnosti však nie je minimálne v blízkom okolí vylúčená. V Česku sú otvorené zatiaľ dve predajne, a to v mestách Příbram a Most.

Počet obyvateľov oboch miest sa pohybuje na úrovni od 30-tisíc do 70-tisíc. Pre reťazec sú zaujímavé hlavne stredne veľké mestá, dôležitá je i logistika. Podľa Ľ. Drahovského si Mere svoju cieľovú skupinu určite nájde.

„Zaujímavé môžu byť regióny okolo Popradu, Prešova, Košíc či Veľkého Krtíša. Konkurenciou pre Mere budú cezhraničné nákupy, veľa Slovákov stále chodieva aj pre výhodný kurz či nižšiu DPH nakupovať výhodne do Poľska či Maďarska,“ dodáva analytik. Je možné, že firma v začiatkoch zaujme oveľa širšiu skupinu zákazníkov, no v úvode pôjde hlavne o zvedavosť. Najväčšiu a najstabilnejšiu skupinu zákazníkov budú tvoriť nízkopríjmové rodiny či dôchodcovia.

Zaujímavosťou reťazca s ruskými koreňmi je i fakt, že vôbec nevyužíva zľavy. Stratégia obchodu je ponúknuť zákazníkovi čo najnižšiu cenu, ktorá sa nemení. Na tovar si obchod dáva prirážku od 15 do 18 percent, čo je jediný príjem spoločnosti. Príchod Mere na Slovensko nijakým spôsobom neohrozí už etablovaných hráčov. Reťazce pôsobiace na Slovensku dnes obsluhujú desiatky až stovky prevádzok po celej krajine. Coop Jednota dokonca viac ako dvetisíc.

Supermarket pôsobí v Rusku pod menom Svetofor. Materskú spoločnosť Mere Torgservis založili v roku 2019 v Krasnojarsku bratia Sergei a Andrei Schneiderovci. Okrem Ruska pôsobí firma vo viacerých krajinách EÚ. Supermarkety prevádzkuje napríklad v Poľsku, Česku, Litve, Lotyšsku, Rumunsku, Bulharsku či Španielsku. V Spojenom kráľovstve musel diskont po invázii Ruska na Ukrajinu svoje predajne zatvoriť. Pôvodne tam chcel otvoriť až 300 obchodov.

Ceny nie sú všetko

K najžiadanejším kategóriám ruského reťazca patrí najmä alkohol, balené mäsové výrobky, údeniny či sladkosti. Obchod ponúka aj nepotravinový sortiment, napríklad drogériu, domáce potreby či stravu a potreby pre domácich miláčikov.

Na sociálnych sieťach ľudia vyjadrujú na obchod rôzne názory. Medzi recenziami sa nachádzajú aj nenávistné komentáre od ľudí, ktorí pre vojnu na Ukrajine odsudzujú všetko, čo pochádza z Ruska, teda aj samotný supermarket. Celkovo sú však recenzie na sortiment pozitívne.

Zákazníci chvália najmä nízke ceny či širokú ponuku. V recenziách sa často spomína, že obchod ponúka iný tovar, ako ten, na ktorý sú zákazníci zvyknutí u konkurencie. Diskutujúci spomínajú aj to, že je vhodné kontrolovať zloženie výrobkov. Na platforme YouTube sa objavilo niekoľko recenzií výrobkov z Mere. Kým niektoré obstáli, napríklad časť mäsových výrobkov obsahovala až žalostne málo mäsa.