Tip na článok
Pre niektorých zákazníkov bežná súčasť nákupu, pre iných utrpenie.

Rýchlo a pohodlne: Menia samoobslužné pokladne zákazníkov na zlodejov?

Správa Leicesterskej univerzity v Británii to naznačuje. Samoobslužné predajne nájdeme aj v našich obchodoch. Pýtali sme sa preto na ne obchodníkov aj zákazníkov.

Galéria k článku (4 fotografie )
Ako prví si na Slovensku mohli vyskúšať samoobslužné pokladne Petržalčania v roku 2010.
Podľa britskej štúdie sú zákazníci pri samoobslužných pokladniach v pokušení, či všetok svoj tovar naskenovať.
Samoobslužné predajne využívajú najmä ľudia s menšími nákupmi v košíkoch, ktorí chcú veľmi rýchlo nakúpiť pár vecí.

Ako informuje portál Daily Mail, zákazníci majú zo samoobslužnej pokladne stres. Aj poctiví zákazníci tovar ukradnú. Vyhovárajú sa pritom na neznalosť techniky. Nárast krádeží potvrdzujú aj čísla. Straty sa podľa štúdie so samoobslužnou technológiou viac ako zdvojnásobili.

Omyl či zámer?

Samoobslužné pokladne mnohých frustrujú a snažia sa im zďaleka vyhnúť. To môže byť dôvod, prečo sa v nákupnej taške inak čestných nakupujúcich sem-tam ocitne tovar, za ktorý nezaplatili. Či ide o omyl, alebo o zámer, sa dá následne len ťažko zistiť. Rozhovory s manažérmi supermarketov a so zamestnancami naznačujú, že poctiví zákazníci sú v pokušení, či všetok vlastný nákup naskenovať.

Chýbajúci ľudský kontakt môže zvádzať na zlé chodníčky. Krádež sa môže zdať jednoduchšia, riziko chytenia nižšie. Niektorí si možno povedia: veď obrovský reťazec si to môže dovoliť. Otázkou je tiež, do akej miery sú zákazníci rozptýlení. Podľa správy britskej univerzity nebolo desať percent položiek zoskenovaných, pretože zákazníci nepoužili technológiu dôsledne.

Čítajte viac:

FOTO To je skutočný hnus: Takéto potraviny predáva známy reťazec

Audit jedného milióna nákupov zistil, že straty, v ktorých sú zarátané aj krádeže, sa so samoskenovaním zdvojnásobili. Samoobslužné technológie generujú vysokú mieru straty – o 122 percent vyššiu ako je priemer.

Po ruke je hneď aj výhovorka

Je pritom ťažké určiť, či zákazníci nezoskenujú tovar zámerne alebo preto, že sú roztržití. Technika je totiž zároveň aj možnosťou, na čo sa vyhovoriť. Autori štúdie práve pred týmto fenoménom varujú.

Zákazníci, ktorí sú pristihnutí pri krádeži majú hneď po ruke výhovorku. Vinu zvaľujú na chybnú techniku alebo na to, že nie sú počítačovo zruční. Spoluautor štúdie, profesor kriminológie Adrian Beck hovorí, že nové technológie spotrebitelia milujú a nenávidia zároveň. Každopádne samoskenovanie je už súčasťou bežného nakupovania a je takmer isté, že sa jeho využitie ešte rozšíri.

Napríklad by sme si mohli zoskenovať tovar mobilom a ním aj rovno zaplatiť. „Z pohľadu maloobchodníkov to má zrejmé výhody – nižšie investície do zamestnancov a pokladničných technológií,“ uviedol Beck. „Pre nakupujúcich by to mohlo znamenať koniec dlhým radom pri pokladniach a zaplatiť by teoreticky mohli kdekoľvek v obchode. Požičajúc si známu frázu z Top Gear: ´čo by sa mohlo pokaziť´?“ Ako dodal spoluautor štúdie, doktor Matt Hopkins obchodníci si začínajú byť vedomí týchto problémov a zavádzajú opatrenia, aby všetko, čo skončí v nákupnom košíku bolo aj zoskenované a zaplatené. Skúsenosti zo Slovenska Samoobslužné pokladne sú súčasťou aj našich obchodov. Ako prvý maloobchodný reťazec priviedla na Slovensko samoobslužné predajne spoločnosť Tesco. Novinku podľa manažérky komunikácie Tesco Stores SR Diany Priechodskej Brodnianskej zaviedli v roku 2010 v bratislavskom hypermarkete v Petržalke.

Čítajte viac:

Takýmto hnusom nás kŕmia: V klobáskach sú aj kuracie paprče!

Aktuálne sú samoobslužné predajne vo viac ako 100 predajniach po celom Slovensku. Ako Priechodská Brodnianska pokračovala pri samoobslužných pokladniach je počas otváracích hodín predajne stála asistenčná služba. „Samoobslužné pokladne sú pre zákazníkov ďalšou službou a možnosťou ako zaplatiť za tovar. Využívajú ich najmä ľudia s menšími nákupmi v košíkoch a ľudia, ktorí chcú veľmi rýchlo nakúpiť pár vecí,“ uviedla Priechodská Brodnianska. Zákazníci na samoobslužné pokladne podľa slov Priechodskej Brodnianskej reagujú výborne.

„Počas šiestich rokov si na ne zvykli a využíva ich čoraz viac zákazníkov - takmer 40 percent. Aj preto ich Tesco postupne zavádza do stále väčšieho počtu svojich predajní na Slovensku.“

Ako to vidí obchodník

Ako nám manažérka komunikácie Tesca na Slovensku povedala, kvôli rastúcemu počtu samoobslužných pokladní neplánujú zrušiť klasické pokladne ani znížiť počet zamestnancov. „Pokladníci sa takto totiž môžu viac venovať zákazníkom v predajni v čase, keď nie sú vyťažení v pokladničnej zóne. Zároveň existuje veľká časť zákazníkov, ktorí preferujú osobný kontakt pri platení a vítajú pomoc so skenovaním tovaru najmä pri veľkých nákupoch v nákupných vozíkoch,“ vysvetlila Priechodská Brodnianska. Či sa so zavedením samoobslužných pokladní zvýšil počet krádeží v Tescu na Slovenku a či spoločnosť zaznamenala prípady, o akých hovorí britská štúdia, sme sa nedozvedeli.

Čítajte viac:

Bezohľadná láska? Zvieratá a deti do nákupných košíkov nepatria

„Samoobslužné pokladne sú v predajniach Tesco zabezpečené proti krádežiam,“ uzavrela Priechodská Brodnianska.

A čo na to zákazníci?

Ako vnímajú samoobslužné pokladne Slováci, sme sa spýtali priamo ich. Monika z Košíc priznala, že ich nevyhľadáva. „Istý čas sa tam nedalo platiť kartou, potom bol zas problém so stravnými lístkami alebo kupónmi, ktoré sa nedali uplatniť,“ spomína Monika. Ak už ku samoobslužnej pokladni zamieri, tak len za týchto okolností: „Ochotná som ich využiť len ak mám málo vecí, max 5 a žiadne problematické ako napríklad niečo na váhu alebo pečivo, ktoré tam treba nekonečne dlho hľadať.“ Ako dodáva, nápad je to fajn, ale podľa nej pri väčších nákupoch nepraktický.

„Človek tam šaškuje strašne dlho a často to aj tak končí pomocou pani, ktorá tam asistuje.“ Pre Máriu z metropoly východu predstavujú samoobslužné pokladne problém najmä pri nákupe alkoholu. „Už aj pri plechovke piva musím privolať personál, ktorý nemá čas. Takisto je niekedy zle označené pečivo a najhoršie je, ak pokladňa nevie načítať čiarový kód, keď je na potravine zle umiestnený,“ upozorňuje. „Ak nie sú pri bežných pokladniach dlhokánske rady (čo sú v hypermarketoch takmer stále), nemyslím, že človek sa vybaví rýchlejšie ako pri bežnej pokladni, ale aspoň ten čas nestrávi státím v rade, ale aktívne.

A to nás tak psychicky oblbne využiť ich znova a znova,“ smeje sa Mária. Naopak Zdenka žijúca na opačnej strane Slovenska, v hlavnom meste, ich využíva často. „V ´normálnych´ pokladniach je vždy neskutočne veľa ľudí a samoobslužné sú prázdne, takže je to rýchlejšie.“ Ako však pokračuje, alkohol býva problém. „Ale väčšinou ujo SBS-kár stojí blízko a hneď to odkóduje a môžeme ísť s nákupom spokojne domov.“

VIDEO Plus 7 Dní