Agentúra AKO pôsobí na trhu od roku 1991. V súčasnosti ju vedie riaditeľ Václav Hřích, ktorý zároveň pôsobí aj v Slovenskej asociácii výskumných agentúr. V rozhovore sa dozviete ako sa volebné prieskumy realizujú a nakoľko sú dôveryhodné.
Pán Hřích, záujem o prieskumy preferencií stúpa najmä v predvolebnom období. Aká je ich dôveryhodnosť a ako vnímate, že sa stávajú častým terčom útokov politikov?
To, že politici hodnotia svojim spôsobom prieskumy je bežné nielen u nás, ale po celom svete. Je to jedna z legitímnych tém ich politickej komunikácie. Ak sa im nedarí, tak prieskumy kritizujú, ak im vyhovujú, tak sa nimi naopak chvália. My prieskumy hodnotíme skôr technicky, ako boli robené a kedy, aké boli respondentom kladené otázky a na základe toho si robíme názor na dáta, ktoré boli zverejnené.
Približne v rovnakom čase zverejňujú rôzne agentúry svoje merania preferencií, pričom ich výsledky pri konkrétnej strane sa často líšia. Ako sa to dá vysvetliť?
My napríklad meriame telefonicky, zber dát trvá približne 5 dní. Vzorka je tisíc ľudí, na čo je v realite potrebné vykonať až desať tisíc hovorov, pretože časť ľudí nám povie írečité "choďte do čerta" a zvyšok sa nestotožňuje s obsahom prieskumu. Výsledok spracujeme a v priebehu niekoľkých dní sa zverejní. Ale výsledky prieskumu sú ako kocka ľadu, akonáhle si ju dáte na ruku, už sa topí. Už počas zverejnenia je politická scéna veľmi dynamická a dovtedy niektoré strany často zmenia názor, alebo sú úspešné napríklad v exponovaných diskusiách. Preto je potrebné všímať si nie úplne aktuálne výsledky, ale aký je trend približne posledné dva mesiace.
Ako vyberáte respondentov pre jednotlivé prieskumy?
Máme jednu zásadu. Každý kto má šancu zúčastniť sa volieb, musí mať šancu zúčastniť sa prieskumu. Nemáme teda databázu konkrétnych ľudí, ale počítač vyberá čísla náhodným generovaním. Počítač číslo následne vytočí a akonáhle sa ozve zvonenie, v tej chvíli hovor preberá školený operátor. Ten následne respondentovi vysvetlí kto mu telefonuje a za akým účelom a vypýta si súhlas. Sú aj zakázané profesie, ktoré sa nemôžu zúčastniť týchto prieskumov, napríklad novinári, politici, ale aj výskumníci.
A čo utajené telefónne čísla?
Veľakrát sa nám stáva, že sa nás respondenti pýtajú ako sme prišli na ich číslo. Ale tým, že my nelistujeme v telefónnom zozname, ale čísla generuje počítač, tak sa dovoláme skutočne každému. Ale tým, že na Slovensku je oproti iným krajinám veľká penetrácia mobilných telefónov, šanca, že sa dovoláme práve vám je asi jedna ku päťdesiat tisíc.
Ako v rámci prieskumov dosahujete vyváženosť reprezentatívnej vzorky?
Respondenti musia predovšetkým s prieskumom súhlasiť a odpovedať dobrovoľne. Následne sa ich pýtame na ich pohlavie, vek, vzdelanie, kraj a ich národnosť. Nemôžeme totiž vynechať ani respondentov iných národností ako je slovenská. Akonáhle to operátor zapíše do počítača, ten si sám sleduje aká je štruktúra vzorky. Napríklad naša vzorka tisíc ľudí musí byť identická aká je vzorka celej populácie.
Na čo by si mali ľudia pri týchto telefonátoch mali dávať pozor?
Operátor by mal byť v prvom rade slušný, ľudia vždy ocenia fér správanie. Ďalšou vecou je, že prieskumné agentúry nesmú predávať produkty ani služby. Časť ľudí nás odmieta napríklad kvôli tomu, že im nejakí ľudia zatelefonujú, skrývajú sa za prieskum, dajú im tri otázky a na základe odpovedí im ponúknu nejaký produkt. Nám to zvyšuje odmietanie bežných ľudí, ktorí za to nemôžu. V tom prípade sa volajúcich netreba báť, ale sa rovno opýtať, odkiaľ majú vaše číslo a prečo vám volajú a na to už nevedia odpovedať.
Existuje v rámci prieskumov aj nejaká kontrola zverejnených čísel, aby sa zabránilo špekulantom, ktorí by pred voľbami chceli falošnými prieskumami ovplyvniť verejnú mienku?
My agentúry sa kontrolujeme navzájom. Neexistuje totiž na to legislatívny rámec, ale už viac ako 20 rokov existuje Slovenská Asociácia výskumných agentúr. Máme nastavené konkrétne pravidlá a preverujeme ak nieto podá podnet. Následne skontrolujeme či všetko prebehlo ako malo. Nemôžeme sa však zaručiť za tých, ktorí nie sú v asociácii.
Celý rozhovor s riaditeľom agentúry AKO Václavom Hříchom v relácii Karty na stôl si môžete pozrieť aj na tomto odkaze.