Tip na článok
Pod Prednou Horou: Žeby išlo o nový druh terapie pre alkoholikov, ktorí sa tam chodia liečiť? Prejsť sa po tejto ceste po opici...

Slovenské cesty stále vyzerajú ako tankodróm

Jazda po našich cestách ničí nielen autá, ale aj nervy a peňaženky šoférov.

Galéria k článku (7 fotografií )
Pod Prednou Horou: Žeby išlo o nový druh terapie pre alkoholikov, ktorí sa tam chodia liečiť? Prejsť sa po tejto ceste po opici...
Pod Prednou Horou: Žeby išlo o nový druh terapie pre alkoholikov, ktorí sa tam chodia liečiť? Prejsť sa po tejto ceste po opici...
Šikovný nápad: Výtlky na cestách sa liečia aj svojpomocne. Na toto riešenie prišiel vodič križujúci cesty do Lysej Poľany.

Ak sa chystáte na dlhšiu jazdu, pre istotu si pribaľte do kufra hneď dve rezervy. Aj keď sa opravy ciest poničených po zime už začali, mnohé úseky ešte stále pripomínajú skôr tankodróm s výtlkmi, ktoré dokážu spoľahlivo preraziť pneumatiku a zničiť disk.

Viditeľné a neviditeľné škody

Prerazená pneumatika, zdeformovaný disk a poškodená alebo stratená ozdobná puklica sú najbežnejšie škody po stretnutí s výtlkom, ktoré vidno na prvý pohľad. Ani strata puklice už dnes nie je lacná záležitosť, no ak zničíte pneumatiku a poškodíte disk, máte škodu, ktorú už možno rátať v stovkách eur. A to zďaleka nie je všetko.

Jazda po „asfaltovom tankodróme“ môže narušiť aj geometriu, teda správne nastavenie uhlov kolies. Ak je to vážne, auto bude mať tendenciu aj na rovnom úseku a pri snahe držať volant rovno neposlúchať a ísť výrazne do strany. Ak si to nevšimnete včas alebo tomu nevenujete pozornosť, výsledkom bude rýchle a predovšetkým nerovnomerné opotrebenie pneumatík. Môže sa stať, že ľavá predná bude úplne v poriadku, no pravá bude zjazdená tak, že sotva bude vidno jej dezén.

Jazda cez výtlky môže poškodiť aj tlmiče a čap riadenia, čo sú problémy, ktoré sa nemusia prejaviť bezprostredne. Oprava čapu riadenia je pomerne zdĺhavá a práca mechanikov drahá, takže servisná prehliadka sa môže neplánovane predražiť aj o pár stovák eur.

Treba mať dôkaz

Pri vážnejšej škode si môžete nárokovať jej preplatenie buď cez havarijnú poistku, alebo priamo od správcu cesty. V druhom prípade však treba rátať s tým, že celá vec s veľkou pravdepodobnosťou skončí až na súde. Aj preto si treba v prípade poškodenia auta výtlkom urobiť podrobnú dokumentáciu - a to nielen poškodenej časti auta, ale aj príčiny poškodenia, teda samotného výtlku. Ideálne je, ak máte aj svedkov, ktorí budú ochotní priebeh celej udalosti opísať. Fotky vám pomôžu aj pri rokovaní s poisťovňou.

Mimochodom, vzhľadom na štandardne zlý povrch našich ciest po zimnom období je dobré myslieť na to už pri uzatváraní havarijnej poistky a presvedčiť sa, či poistná zmluva zahŕňa aj pokrytie škôd na pneumatikách a diskoch.

Provizórne plátanie

Nezvykle dlhá zima ukázala problém slovenských ciest v plnej nahote. Ich povrch sa už roky iba provizórne pláta a opravuje tými najlacnejšími technológiami a aj to len vtedy, keď sú už v neznesiteľnom, havarijnom stave. Takéto opravy však nielenže vydržia krátko, ale v konečnom dôsledku sú aj drahšie - musia sa totiž robiť často.

Žiaľ, politici si tento problém podávajú ako horúci zemiak, pretože vedia, že systémové riešenie stavu ciest na Slovensku a kompletná obnova ich povrchov by si vyžiadali investície v stámiliónoch eur. Niektorí hovoria, že by stála dokonca až dve miliardy. A to sú peniaze, ktoré v časoch krízy v našom rozpočte jednoducho nie sú. Takže sa opäť opraví iba to najnutnejšie, a keď príde ďalšia tuhá zima, súčasná situácia sa s najväčšou pravdepodobnosťou zopakuje.

Ako vzniká výtlk

Výtlky vznikajú hlavne na cestách, ktorých povrch už čo-to zažil a roky nebol obnovovaný. Vekom a mechanickým namáhaním začína byť porézny, vytvárajú sa v ňom drobné praskliny, do ktorých preniká voda z topiaceho sa snehu, prípadne zmes vody so soľou.

Keď sa zníži teplota, v prasklinách zamrzne, zväčší svoj objem a, samozrejme, aj samotnú prasklinu. Potom sa opäť pri vyššej teplote rozpustí, zmenší objem a pod povrchom zostane bublina. Stačí, ak po nej prejde ťažie auto, prípadne viac áut za sebou, bublina praskne a - výtlk je na svete.

Keď po ňom prechádzajú ďalšie autá, jeho okraje sa drobia a výtlk sa prehlbuje a zväčšuje. Je to proces, ktorý vôbec nemusí trvať dlho - najmä ak je cesta frekventovaná a chodia po nej aj nákladné autá. Ráno idete po úseku, kde je prasklina, ktorú sotva zbadáte, večer tam už môže byť výtlk, v ktorom si pokojne prerazíte pneumatiku.

VIDEO Plus 7 Dní