Tip na článok
Dostupné: Špekulantom stačí správny softvér, notebook a kábel.

Stačí notebook a káblik: Pretáčanie tachometra je bežná prax

Jazdené autá sa bežne predávajú so stočenými kilometrami, úpravu tachometra si objednáte aj cez internet. Zákon sa obchádza ľahko.

Galéria k článku (4 fotografie )
Garancie: V prípade zistenia nedostatkov by mali bazáre vrátiť plnú sumu.
Za pravosť ručia: „Údaje na tachometroch overujeme cez VIN čísla,“ tvrdí majiteľ autobazára vo Viničnom.
Len odhad: Odborník môže podľa Júliusa Petrusa reálny stav odhadnúť na základe opotrebovaných súčiastok.

Príbeh Jána Berana je jedným z tisícov. S manželkou sa im narodilo dieťa a rozhodli sa, že starý Opel vymenia za väčšie a bezpečnejšie rodinné auto. Ich požiadavky mal spĺňať šesťročný Volkswagen Passat, ktorý Ján objavil v šamorínskom autobazári. Predajca mu tvrdil, že je v najvyššej výbave, vo veľmi slušnom stave a najazdených má necelých 127-tisíc kilometrov. Ten istý údaj je aj na zázname kontroly originality, ktorý je dostupný i na internete.

Počas skúšobnej jazdy mechanik síce objavil nejaké nedostatky, ale inak sa všetko zdalo v poriadku. Iba servisnú knižku šéf bazára zapotrošil niekde doma. Vraj do týždňa dodá. Ján teda zaplatil necelých šesťtisíc eur v dobrej viere, že komunikuje so serióznym obchodníkom. Ten mu dokonca pomohol pri prepise auta na manželku. Zavolal na petržalskú políciu štýlom: „Daj mladému značky, aké si vyberie.“ Dohodnutý policajt síce zo stovky nevydal ani cent a o potvrdení ani nebola reč, ale operácia trvala pár minút a bratislavské éčevéčko bolo na svete.

Klamstvo za klamstvom

Kalvária na seba nenechala dlho čakať. Hneď po nákupe musel Ján vymeniť disky a gumy, ktoré boli také „ošľahané“, že z nich trčali drôty. Trvalo týždeň, kým auto bolo v normálnom stave. Nedostatky sa kopili ďalej. Menil poškodený motorček v ostrekovačoch, piate dvere sa nedali otvoriť, nefungovali senzory, výmenu si pýtali aj ložiská, doštičky, ventilátor.

„Keď sme menili rozvody, mechanik mi povedal, že guľové čapy, koncipované zhruba na 200-tisíc kilometrov, sú dávno po limite.“ Do rekonštrukcie auta vrazil Ján ďalších šesťtisíc! „Nedalo mi to a zatelefonoval som na klientsky servis vo Wolfsburgu. Tam mi na základe VIN čísla povedali, že moje auto malo vo februári 2009 na tachometri 273-tisíc kilometrov! A ja som ho kupoval ešte o dva roky neskôr.“

Znova sa teda vybral do Šamorína. Predajca však tvrdil, že vystupoval len v pozícii sprostredkovateľa. „Ako kompenzáciu mi navrhol, že spraví výmenu rozvodov za cenu materiálu,“ spomína kupec. „Chcel dvesto eur. Keďže sme však rozvody dávno spravili, vedel som, že materiál aj s DPH vychádza len na 120 eur. Takže ma chcel zase oklamať.“

Na tomto tachometri Volkswagena z Nemecka bolo ešte pred pár rokmi skoro tristotisíc kilometrov. Na Slovensku omladol viac než o polovicu. Ján investoval do opráv okolo šesťtisíc eur. A čakajú ho ďalšie výdavky. Foto: Juraj Roščák

Bez šance?

Pôvodnou majiteľkou Volkswagena bola podľa technického preukazu staršia pani z Dunajskej Lužnej, ročník 1940. Kúpila ho v roku 2010 z Nemecka a už o rok ho predávala. Isto len náhodou má trvalý pobyt na adrese, kde je aj sídlo spoločnosti vlastniacej šamorínsky autobazár. Keď sme sa pokúšali s vitálnou sedemdesiatničkou spojiť, zistili sme, že má utajené číslo.

Ján Beran teda oslovil pár právnikov. „Vraj sa mám na to vykašľať, lebo za týmito kšeftmi sú bandy, čo svoj biznis točia cez nesvojprávne alebo nemajetné babky a ak aj súd vyhrám, nič nevysúdim.“ Od Slovenskej obchodnej inšpekcie sa zase dozvedel, že firmy, ktoré vykonávajú kontrolu originality, nie sú povinné preverovať počet prejazdených kilometrov cez VIN číslo. „Načo je inštitút originality, keď mi nič negarantuje?“ pýta sa muž, ktorý stále nevie, koľko ešte bude musieť do auta investovať. „Veď u nás sa omladzujú staré autá úplne zákonne!“

Právnička Erika Martišková, ktorá Jána zastupuje, potvrdzuje, že v prípade takzvaného komisionálneho predaja je skutočne za všetko zodpovedná pôvodná vlastníčka. „Keď sme jej však poslali predžalobnú výzvu, nereagovala.“ Problém navyše je, že hoci predajca Jánovi pred nosom mával certifikátom originality s deklarovaným stavom kilometrov, do zmluvy sa mu podarilo prepašovať formulku „počet kilometrov nezistený“. Ťažko však uveriť, že by skutočne nepoznal stav auta a hodnoty na tachometri, keď vozidlom disponoval niekoľko mesiacov.

„Základnou povinnosťou predávajúceho je informovať zákazníka o všetkých nedostatkoch tovaru,“ pokračuje právnička. „V danom prípade to bola povinnosť autobazára, ktorý starú paniu zastupoval. Zodpovednosť však nesie ona.“ Pre Jána existujú len dve teoretické cesty, ako znížiť škodu. Prvá je odstúpenie od zmluvy, čím by síce získal zaplatenú cenu auta, prišiel by však o prostriedky, ktoré investoval do opráv. Druhá možnosť je žiadať dodatočnú päťdesiatpercentnú zľavu. V oboch prípadoch by však hrozilo, že poškodený bude poškodený ešte viac.

„Ak by sa rozhodol ísť do sporu, musel by zaplatiť šesť percent zo žalovanej sumy, teda 360 eur, k tomu každý právny úkon zastupujúcej advokátskej kancelárie v hodnote asi 120 eur a zrejme by boli potrebné i znalecké posudky,“ vysvetľuje Erika Martišková. „No keby aj uspel, vzhľadom na vysoký vek pôvodnej majiteľky by bolo vymáhanie pohľadávky problematické.“

Súd by sa mohol ťahať niekoľko rokov. Ak by dnes 73-ročná žena medzičasom zomrela a jej dedičia by sa dedičstva vzdali, Ján by nielenže nič nevysúdil, ale náklady na obhajobu a súdne trovy by musel znášať sám. „Podľa môjho názoru by malo byť stáčanie kilometrov trestný čin,“ dodáva právnička.

Na vlastnej koži

Na okraji Nitry vstupujeme do rozľahlého areálu, kde je množstvo áut s najrôznejšími rokmi výroby. „My tachometre nestáčame ani nepreverujeme ich stav,“ reaguje robotník v dielni. „Ak chcete vedieť viac, choďte do kancelárie.“ Klopeme teda na dvere malej stavby ako zákazníci, ktorí chcú vedieť, čo za istoty im predajca núka. „Kilometre sa nedajú skontrolovať, pane,“ tvrdí šéf bazára. „Ako by ste to chceli urobiť? Zistiť reálny stav sa možno dá pri vozidlách, ktoré chodili pravidelne do servisu a mali jedného majiteľa. Aj to len teoreticky. Pri starších autách to nie je možné. Istotu nemáte nikdy.“

Rovnaký názor má aj predajca v autobazári za Sencom. „Deväťdesiat percent áut máme v komisionálnom predaji, takže nás stav tachometrov netrápi,“ hovorí. „A na Slovensku sa asi najazdené kilometre ani zistiť nedajú.“ Vraj nemáme veriť žiadnym ubezpečeniam a máme sa spoľahnúť na vlastný úsudok. „Ročne u nás bežný človek najazdí do 20-tisíc kilometrov. Podnikatelia zhruba dvakrát toľko,“ vysvetľuje. „Treba si pozrieť opotrebovanie volantu, pedálov, skontrolovať karosériu.“

Myslí si, že stavu tachometra sa u nás prisudzuje priveľký význam. Dôležité je, či sa auto páči a či vyhovuje požiadavkám. „Veď dieselové motory urobia bez problémov 600- až 700-tisíc kilometrov. Zbytočne bláznia ľuďom hlavy. Kto vás chce oklamať, tak vás oklame.“ Zákazníkom vždy odporúčajú, aby si vyberali vozidlá s mechanikom. „Ak chcete mať absolútnu istotu, choďte si kúpiť nové. Zaplatíte dvoj- i trojnásobok a po pár rokoch zistíte, že je to hlúposť a mohli ste ušetriť.“

V autobazári vo Viničnom si obzeráme šesťročný fordík, ktorý má na tachometri vyše sedemdesiattisíc. „Všetky vozidlá sú dovezené zo zahraničia, priamo z predajní a stav tachometra overujeme pri každom,“ ubezpečuje nás mladík. Do rozhovoru sa zapája aj majiteľ Ondrej Janošták a ukazuje nám auto, kde je informácia, že tachometer zobrazuje nesprávny údaj.

„Inšie v televízii nie je, len o tých tachometroch,“ sťažuje sa. „My s tým máme iba problémy. Každý, kto k nám dôjde, chce ísť auto preveriť do servisu a my tam musíme ísť s ním. Niektorí si už telefonicky pýtajú VIN čísla. Samozrejme, že im ich poskytneme. Väčšinou dovážame Fordy a reálny stav kontrolujeme priamo v autorizovaných servisoch. Naše autá sú z Nemecka a ich pôvod je v Belgicku alebo vo Francúzsku,“ pokračuje. „Viackrát sa nám stalo, že sme zistili stočené kilometre. Hlavne pri vozoch z Talianska. Tam sa to pretáča, len taký lupot, pretože nemajú evidenciu.“

Staršia Octavia? Za päťdesiat!

„Dnes je ťažké kúpiť staršie vozidlo, ktoré by nemalo zmenený stav tachometra,“ hovorí Július Petrus zo Spolku na ochranu vlastníkov automobilov - SOVA. „Napriek snahám nebol doteraz prijatý zákon, ktorý by takéto zásahy zakazoval.“

Za auto so stočeným tachometrom zaplatí zákazník viac, ďalšie financie si vyžiadajú opravy. Zvyšuje sa bezpečnostné riziko pre vodiča i posádku. Nový majiteľ s vedomím, že sa vozí v zánovnom vozidle, nerieši výmeny spotrebných dielov a aj inak jazdí. Takéto auto by malo podstúpiť iné servisné prehliadky, hrozí zlyhanie dôležitých dielov, čo môže mať fatálne následky. Pri kúpe sa nespoliehajte len na dobre vyzerajúcu prevodovku či nezošliapané pedále. Dajú sa vymeniť za pár desiatok eur.

Spojili sme sa ako zákazníci s tridsiatkou autobazárov po celom Slovensku. Hoci manipulácia s tachometrom nie je trestná, nechcú si kaziť renomé. Všetci nám službu, aj keď niektorí so slabým zaváhaním, odmietli. Majiteľ autobazára v Banskej Bystrici dokonca šokoval vyhlásením: „Neviem vám v tom pomôcť a ani nechcem. My počet kilometrov garantujeme a ak zákazník zistí, že kúpil vozidlo so stočenými kilometrami, vrátime mu dvojnásobok kúpnej ceny!“

Oslovili sme teda firmy a servisy, ktoré manipuláciu s tachometrami ponúkajú. Tu bola cesta menej tŕnistá. „Stav tachometra upravujeme, len ak ho potrebujete vymeniť,“ dozvedáme sa v jednom zo servisov. Napriek tomu nás pozýva na osobnú návštevu, hoci jasne hovoríme, že chceme znížiť kilometre.

V ďalšom už s nami hovoria na rovinu. „Octavia? Staršia? To bude za päťdesiat,“ hovorí servisák. „Ale upozorňujem vás, že ak to chcete urobiť s cieľom predaja, dopustíte sa trestného činu.“ Celá operácia by u neho trvala len desať minút. Podobnú informáciu dostávame aj od ďalšieho poskytovateľa, ibaže cenu sa nám podarí uhádať na štyridsať eur. Mimobratislavskí technici sú ešte lacnejší. Ich ponuka sa pohybuje od tridsať do tridsaťpäť eur. No nestojí to za investíciu, keď si tak cenu vozidla zvýšite aj o niekoľko tisíc?

Pretočenie tachometra si pritom podnikavci môžu objednať už aj cez internet. „Na nastavenie a úpravy tachometrov používame najmodernejšie technické vybavenie. Vďaka tomu sme schopní upraviť hodnoty stavu najazdených kilometrov na väčšine digitálnych tachometrov a tachografov osobných a úžitkových automobilov aj motocyklov všetkých európskych, ázijských aj amerických značiek. Tachometer možno poslať poštou alebo kuriérskou spoločnosťou a bude podľa vašej požiadavky upravený a na dobierku zaslaný späť na vašu adresu,“ čítame na webe.

„Firmy, ktoré upravujú tachometre, majú na internetových stránkach drzo uvedenú poznámku, že zmeny robia len na študijné účely a pri predaji vozidla na to musí kupec upozorniť,“ pokračuje Petrus. „Tak to však nefunguje. Podvodníci si len našli spôsob, ako obísť zákon a okrádať ľudí.“

Basa a pokuty

Tento u nás bežný podvod je trestný v Nemecku, vo Veľkej Británii, Francúzsku, v Belgicku a USA. V Nemecku dokonca pre trestný postih stačí dokázať, že dotyčný so stavom najazdených kilometrov manipuloval. V Českej republike pripravovaná novela zákona zas prináša pokuty až do výšky 195-tisíc eur.

Podvedení zákazníci na Slovensku sa často snažia odstúpiť od zmluvy alebo požadujú zľavu z kúpnej ceny, ale málokedy sa im to podarí. Preto je podľa Júliusa Petrusa zo Spolku na ochranu vlastníkov automobilov - SOVA dôležité nakupovať len u predajcov, ktorí v týchto prípadoch garantujú vrátenie plnej sumy. „Pre zákazníkov by mala byť dôležitá informácia, či autobazár v prípade odhalenej manipulácie s tachometrom, na ktorú klient nebol upozornený, vracia peniaze späť.“

Rizikový je hlavne komisionálny predaj, keď autobazár nie je vlastníkom vozidiel. Pri zistení nedostatkov hádžu obvykle vinu na majiteľa auta. Tým často býva takzvaný biely kôň, s ktorým sa nedarí skontaktovať a prípad tak vyšumí do stratena. „Samozrejme, ide o podvod, musíte však dokázať, kto ho spravil a že ho spravil s cieľom zisku pri predaji,“ uzatvára Július Petrus.

„Ešte sme nezachytili prípad, aby bol za to niekto u nás odsúdený. Podvedený kupec sa často ocitne vo finančných problémoch, keď len sype peniaze do opráv, prípadne mu stojí nepojazdné auto doma, pretože oprava by bola drahšia ako hodnota vozidla. A väčšina podvedených už nemá dostatok síl ani financií na prípadný súdny spor.“

VIDEO Plus 7 Dní