Tip na článok
Dobieha benzín: Cena nafty stúpa k maximám spred niekoľkých rokov.

Stále draho: Cena nafty stúpa k maximám spred niekoľkých rokov

Napriek vysokým cenám pohonných hmôt Slováci nejazdia menej. Tvrdia, že inú možnosť nemajú.

Galéria k článku (4 fotografie )
Jazdíme, lebo musíme: Vyššia cena pohonných látok neubrala čerpacím staniciam zákazníkov. Alternatíva v podobe hromadnej dopravy totiž vodičov neláka.
V Rakúsku lacnejšie: Mladíci z pohraničnej dediny Suchá Hora hovoria, že u našich západných susedov je nákup pohonných hmôt stále výhodnejší. Ale keď sú doma, mieria na benzínky do Poľska.
Divné počty: „V tlači som čítal, že barel ropy klesol na 75 dolárov, ale platíme, akoby stál sto!“ reaguje na naše otázky Bratislavčan Jozef.

Vodiči len smutne spomínajú na obdobie spred dvoch rokov, keď sa cena nafty točila tesne okolo eura a jazda menej pažravými autami vychádzala lacnejšie než hromadná doprava. Tí šťastnejší v pohraničných oblastiach tankovaním u našich susedov ušetrili ešte viac. Tie časy sú dávno preč. Nielen u nás. V celej Európe. A hoci po prudkom letnom zdražovaní cena barelu ropy v poslednom mesiaci opäť citeľne klesla, na čerpacích staniciach to nijako zvlášť necítime. Za benzín síce platíme o pár centov menej, zato nafta nám stúpa k maximám spred štyroch či piatich rokov. Predpovedať, čo nás čaká o pár týždňov či mesiacov, je takmer nemožné. Ako hovorí analytik spoločnosti
X-Trade Brokers Jiří Tyleček, vývoj cien je závislý od mnohých faktorov a správanie ropných kartelov sa nie vždy odvíja od aktuálnej situácie na trhu. Majú vlastnú politiku, ktorá „zvonku“ nemusí dávať zmysel. Je teda čas na zmenu vozového parku a začať uvažovať o LPG či dokonca elektromobiloch? Alebo len treba počkať na lepšie časy?

Nemáme alternatívu

Na diaľničných čerpacích staniciach pri Trnave zaznamenávame obvyklý ruch. Hlavne na začiatku a na konci týždňa sa tu pravidelne stretáva celé Slovensko. Ľudia, ktorí sú nútení dochádzať za prácou stovky kilometrov. Desiatky vozidiel miestami čakajú v rade pred tankovacími stojanmi, i keď na jednej z nich najlacnejší benzín presahuje sumu 1,40 eura. Draho či lacno, jazdí sa stále. Viacerí vodiči nám dokonca tvrdia, že pohyb cien na informačných tabuliach už dávno nesledujú. Radšej.

„Nie som z toho nadšená, ale tankovať musím, auto je pre mňa nutnosť,“ hovorí nám Miriam z česko-slovenského pohraničia, ktorá denne dochádza za prácou do Nového Mesta nad Váhom. „Bývam totiž na kopaniciach, odkiaľ mi žiadny vlak ani autobus nejdú. Ceny už ne­vnímam. Prosto natankujem za tridsať eur a neriešim, koľko je to litrov. Samozrejme, zlacnenie by ma potešilo, ale nielen v prípade pohonných hmôt.“

Rozloženie nákladov: Partia zo Šale radí prejsť na LPG alebo sa začať spájať a cestovať spolu v jednom vozidle.
Rozloženie nákladov: Partia zo Šale radí prejsť na LPG alebo sa začať spájať a cestovať spolu v jednom vozidle.
Peter Galan

Podobne vníma súčasnú situáciu Bratislavčan Jozef. Má stavebnú firmu, ktorá zabezpečuje práce aj v odľahlejších oblastiach. „Pri mojom type práce som na auto odkázaný,“ vysvetľuje. „Jazdím však veľa aj súkromne a rodinný rozpočet to pociťuje. V tlači som čítal, že barel ropy klesol na 75 dolárov, ale platíme, akoby stál sto! Kde sa tie ceny berú?“

Ďalšia Bratislavčanka rovnako poukazuje na zlacnenie ropy. „Prečo sa to nepremietlo v spo­trebiteľskej sieti? Producenti si asi chcú udržať zisky a motoristi na to doplácajú. Vo všeobecnosti sa mi zdá politika tohto štátu podivná, keďže v mnohých okolitých krajinách sú pohonné hmoty takmer vždy lacnejšie.“ O hromadnej doprave však ani neuvažuje. „To nie je reálna možnosť. Často cestujem do zahraničia, kde je verejná doprava organizovaná rozumne a funguje. U nás je to však chaos. Preto sme prinútení aj pri vyšších cenách autá naďalej využívať.“

Jazdite spolu!

Striedame jednu čerpaciu stanicu za druhou, diaľničné i tie na okreskách, kde sa dá pár centov ušetriť. Odpovede našich respondentov sa podobajú ako vajce vajcu. Dochádzajú na týždňovky, denne do práce, na miesta, kam hromadná doprava chodí sporadicky, alebo sa svojho pohodlia odmietajú vzdať. Nájdu sa aj takí, ktorí volia kvalitu pred cenou.

„Vždy tankujem len najdrahšiu naftu a na Slovensku využívam benzínky iba dvoch spoločností. Stalo sa mi totiž, že lacnejšia nafta bola nekvalitná a na správaní motora to bolo cítiť,“ hovorí nám Martin z Banskej Bystrice.

Keď o pár metrov ďalej oslovíme päťčlennú partiu mužov zo Šale, rozvinie sa debata o možnostiach, ako vplyv cien do istej miery korigovať. „Samozrejme, že nám to vadí. Veď rozdiel medzi naftou a benzínom sa už pomaly vyrovnáva. Určite to nie je v poriadku. Všade by mala byť jednotná cena,“ padajú názory. „Kto môže, tankuje v Rakúsku alebo Poľsku. Ale najschodnejšia cesta je prejsť na LPG alebo sa spájať a jazdiť spoločne. Ako my.“

Za hranicami tankuje aj dvojica mladíkov, ktorí už pol druha roka pracujú v Rakúsku. „Aj keď sa ceny zvyšovali všade, Rakúsko je stále lacnejšie ako Slovensko,“ tvrdia David s Máriom. Obaja pochádzajú z dediny Suchá Hora, kam sa pravidelne na víkendy vracajú. „Do najbližšieho poľského mesta to máme pár kilometrov. Je tam teraz najlacnejšie z okolitých krajín, navyše kurz eura voči zlotému je priaznivý. Tak­že, keď sme doma, vždy tankujeme tam. Ako mnoho ľudí z pohraničia,“ vysvetľujú. Sú presvedčení, že za všetko môže vláda a jej cenová politika. „Je divné, keď tu mnohí zarábajú minimálnu mzdu a z toho majú platiť drahé pohonné hmoty, diaľničné známky, servis. Kde na to majú vziať? Aj to je dôvod, prečo sme odišli pracovať do cudziny.“

Priemerné ceny PHM vo vybraných krajinách EÚ
Priemerné ceny PHM vo vybraných krajinách EÚ
Plus 7 dní

Sme na priemere

Pochopiteľne, zaujímal nás aj pohľad najsilnejších hráčov na slovenskom trhu na súčasnú situáciu. Tí sa však do vysvetľovania príliš nemali. Slovenské zastúpenie spoločnosti Shell nám napriek prísľubu neodpovedalo vôbec, ÖMV sa obmedzilo na strohé vyjadrenie o tom, že vývoj na trhu s ropou nekomentujú. Len Slovnaft nám poskytol informácie o vývoji cien a aspoň stručné vyjadrenie. „Ceny na čerpacích staniciach sa vo všeobecnosti odvíjajú od kótovaných cien ropy a ropných produktov na medzinárodných trhoch, od vývoja kurzu eura voči doláru, daňového zaťaženia a lokálnych administratívnych poplatkov,“ uviedol Ladislav Procházka z komunikačného oddelenia. „Vzhľadom na konkurenciu v oblasti maloobchodu i veľkoobchodu Slovnaft svoju cenotvorbu bližšie nekomentuje.“ Zároveň dodal, že ani pri vyšších nákladoch nezaznamenali na čerpacích staniciach nižšiu spotrebu.

Fakt je, že pohonné látky sú v súčasnosti drahšie všade a Slovensko, Česko či Rakúsko patria k tomu zdravšiemu priemeru. Príčin je viacero. „V prvom rade je tu dohoda z konca minulého roka medzi Ruskom a Saudskou Arábiou, ktorá reagovala na dlhodobo nízke ceny ropy. Preto nastavili istý strop v produkcii,“ hovorí opäť Jiří Tyleček. Podobne sa zachovala Organizácia krajín vyvážajúcich ropu, OPEC. Navyše, keď nedávno prišli americké hrozby sankcií voči Iránu, vznikli obavy, ako svet nahradí milión barelov, ktoré táto krajina denne produkuje. Ukázalo sa však, že OPEC prestal limity dodržiavať, ani so sankciami voči Iránu to nebolo až také dramatické a priebežne sa zvyšuje aj ťažba v Amerike. „Preto sme teraz svedkami prudkého poklesu. Fakt, že to na čerpacích staniciach zatiaľ nepoznať, je zapríčinený tým, že v období pred zimou sa obvykle vytvárajú zásoby a ceny zvyknú skôr stúpať. Trh na zníženie ceny ropy obvykle reaguje s niekoľkotýždňovým oneskorením. Ak však arabské krajiny a Rusko budú dodržiavať dohody o ťažobných limitoch, žiadny výrazný pokles neočakávam.“

Na elektromobily je ešte čas

„Momentálne je priemerná cena benzínu 1,391 eura a nafta stojí 1,329 eura za liter. Na konci augusta bola cena benzínu 1,415 eura a 1,26 eura za liter nafty. Zdražuje sa teda predovšetkým nafta,“ sumarizuje analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak. Ako pokračuje, vývoj cien ropy na svetových trhoch ovplyvňujú viaceré faktory. „Na jednej strane je to rast globálnej spotreby ropy na rekordne vysokú úroveň, na druhej strane výpadok produkcie z Iránu a Venezuely. Irán je postihnutý sankciami. Venezuela je v ekonomickom rozklade a ropné zariadenia na ťažbu tam nemá kto udržiavať, prípadne vylepšovať. Produkčný výpadok dokázali iné štáty nahradiť. Predovšetkým sa na nový postsovietsky rekord vyšplhala produkcia v Rusku, vzrástla ťažba v USA a nárast produkcie nastal aj v prípade kartelu OPEC.“

Pripomína však, že ceny pohonných hmôt na Slovensku sú, napriek vyššej spotrebnej dani v prípade benzínu, pod priemerom Európskej únie a neočakáva, že by súčasný stav významne ovplyvnil spotrebiteľské správanie. „Slovenskej ekonomike sa darí a ľuďom rastú príjmy rýchlejšie ako ceny pohonných hmôt, prípadne iných základných surovín,“hovorí. „Preto bude spotreba skôr rásť, než klesať. Dokazuje to fakt, že v celej strednej Európe sa naďalej zvyšuje záujem ľudí a firiem o nákup vozidiel.“

Do budúcnosti Boris Tomčiak očakáva pomalý rast cien pohonných hmôt. „Žiaden extrém by však nemal nastať. Trh s ropou je momentálne vo vyváženom stave a zásoby sú dostatočne vysoké.“ Myslí si, že na elektroautá ešte nenastal čas. „Náklady na ich nákup a prevádzku sú stále výrazne vyššie oproti vozidlám so spaľovacími motormi. Podľa mňa začnú byť vďaka technologickému pokroku zaujímavé až približne o desať rokov.“

VIDEO Plus 7 Dní