Tip na článok
Hacknite ma: Minister Robert Kaliňák vyzval hackerov, aby rozlúštili jeho elektronický podpis. Krátko nato štát podpisovanie stopol.

Štát má za sebou v ostatnom čase kopu spackaných IT projektov. Milióny eur doslova vyhodil z okna

Nie je to bohviečo. Štátne zákazky v oblasti informačných technológií (IT) si už vyslúžili dosť kritiky na to, aby sa niekto začal zaoberať ich efektívnosťou. Namiesto toho stále zlyhávajú.

Galéria k článku (4 fotografie )
Zbytočná: Aplikáciu O doprave užívatelia ohodnotili dosť zle. Podľa nich ani nemusela vzniknúť.
Hacknite ma: Minister Robert Kaliňák vyzval hackerov, aby rozlúštili jeho elektronický podpis. Krátko nato štát podpisovanie stopol.
Minister dopravy Érsek: Systém dopravných informácií aj aplikáciu, ktorá je jeho súčasťou, zdedil po predchodcovi.

Najnovšie muselo ministerstvo vnútra pozastaviť elektronické podpisovanie pomocou občianskych preukazov s čipom. Aplikácia O doprave, ktorú dalo vyrobiť ministerstvo dopravy, si zlizla od používateľov množstvo kritiky. Je podľa nich úplne zbytočná.

Na figu

Ak cestujete alebo sa autom presúvate po meste, určite poznáte dopravné aplikácie, ktoré vedia ukázať zápchy, nehody či uzávery ciest. Medzi najpopulárnejšie na svete patrí napríklad Waze. Už nejaký čas sa však v obchodoch s aplikáciami nachádza aj slovenská apka s názvom O doprave. Štát ju dal vyrobiť Slovak Telekomu. Jej recenzie napríklad v AppStore sú však dosť nelichotivé. Má len 1,5 z piatich hviezdičiek. Ľudia, ktorí si ju stiahli, ju hodnotia ako zbytočnú. Vyskúšali sme ju preto aj my.

Občiansky preukaz
Občiansky preukaz
Foto: TASR

Prvé, čo nás prekvapilo, bol jej nie príliš pekný vzhľad. Vyzerá totiž zastarano. Neobsahuje ani navigáciu, a teda na kvalitné využitie jej informácií musíte používať dve zariadenia alebo prepínať medzi aplikáciami. To nie je pre vodiča dobré a bezpečné. Napríklad nás priviedla aj do menšej zápchy, hoci podľa Waze by sme sa jej vedeli vyhnúť. „Aplikácia bola zhotovená na základe zadania. Pri porovnávaní si treba uvedomiť aj to, že riešenie pochádza ešte z roku 2014, keď prebiehalo obstarávanie. Preto sa jej podoba v porovnaní so súčasnými najpopulárnejšími aplikáciami môže javiť ako menej moderná. Navyše, veľkú úlohu zohráva fakt, že top aplikácie v tomto segmente investujú nemalé prostriedky do vývoja a rozširovania funkcionalít na mesačnej báze,“ hovorí Peter Kimijan, hovorca Slovak Telekomu, ktorý aplikáciu vytvoril. Dodáva, že cieľom nebolo vyvíjať novú navigáciu.

Iba doplnok

Používatelia aplikácii vyčítajú tiež to, že bola predražená. Podľa medializovaných informácií stála vyše 14 miliónov eur. Ako však upozorňuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká, aplikácia je súčasťou celého Národného systému dopravných informácií, ktorý stál kompletne 14,1 milióna eur. „Ten bol vytvorený, aby zabezpečil poskytovanie potrebných dopravno-inžinierskych informácií, ktoré sú dôležité pri riadení dopravy a pri tvorbe dopravných modelov. Využíva a pokrýva sieť pozemných komunikácií v celom rozsahu. Poskytuje dáta, ako sú napríklad uzávierky, dopravné udalosti, vozidlá údržby, meteorologické výstrahy a podobne. Teda majoritne ide o zber, spracovanie a následné vyhodnocovanie dopravných dát. Informácie sa sprístupňujú prostredníctvom webovej stránky odoprave.info, cez mobilné aplikácie a médiá. Aplikácia je teda jeho doplnková služba,“ vysvetľuje Ducká. „Ako zdroje údajov sa preferujú štátne inštitúcie a ich informačné systémy. To je dôvod, napríklad vzhľadom na iné privátne systémy a databázy, prečo systém disponuje unikátnymi informáciami,“ dopĺňa Ducká.

Na spoluprácu

Podľa Duckej nie je ambíciou aplikácie konkurovať navigáciám. „Naopak, takéto aplikácie vnímame partnersky. Národný systém dopravných informácií treba primárne ponímať ako databázu údajov, ktoré možno poskytovať rôznym subjektom, nie ako navigáciu. Preto si vieme predstaviť poskytovanie vybraných údajov napríklad aj pre Waze,“ vysvetľuje Ducká. Po-dľa nej je prioritou zlepšovať rozsah, kvalitu, úplnosť a hodnovernosť poskytovaných dopravných informácií. „Zároveň ministerstvo dopravy zhromažďuje možnosti ďalšieho rozšírenia svojich funkcií na základe postrehov používateľov,“ dodáva Ducká.

Galiba s podpismi

Azda najväčším prešľapom pri súčasných IT zákazkách je systém elektronických podpisov cez občianske preukazy. Odborníci z Masarykovej univerzity odhalili, že šif-rovanie čipu v preukazoch sa dá prelomiť. Ministerstvo vnútra preto po tlaku odbornej verejnosti pozastavilo používanie podpisov. Týka sa to 300-tisíc ľudí, z ktorých 100-tisíc ich využíva aktívne. Problém nastal najmä v prípade podnikateľov, ktorí preukazy s čipmi používajú na kontakt s úradmi. Prelomiť šifru však nie je jednoduché, bežnému počítaču by to trvalo vyše sto rokov. Výkonné servery, ktorých využitie stojí okolo 40-tisíc dolárov, by však niečo také zvládli za 17 dní. Hackerom by sa teda takáto investícia oplatila možno v prípade významného podnikateľa na spôsobenie nejakého druhu podvodu s relatívne jasným ziskom. Bežní ľudia asi nemajú špeciálny dôvod obávať sa útoku. Napriek tomu ministerstvo používanie podpisov zastavilo.

„Hacknite“ ma

Istý čas sa však snažilo situáciu zľahčovať. Minister Robert Kaliňák vyzval hackerov, aby prelomili jeho šifru. Zatiaľ sa však nik neohlásil, že to dokázal. Môže to však byť otázka času. Podľa Dušana Klinca z Masarykovej univerzity spočíva slabina v certifikátoch. Vďaka tomu sa dá z verejného šifrovacieho kľúča získať aj súkromný kľúč a potom sa falošne podpisovať. „Prijali sme viacero sekundárnych opatrení na zamedzenie teoretickej možnosti zneužitia e-podpisu, hoci v tomto prípade ide o zjavnú chybu výrobcu a tiež povinnosť dodávateľov odstrániť ju v čo najkratšom čase. Od júla 2017 so všetkými spolupracujeme na analýze príčiny, tvorbe alternatív riešenia a ich posudzovaní z pohľadu krátkodobých, strednodobých a dlhodobých dôsledkov tak, aby negatívny vplyv na elektronickú komunikáciu štátu bol minimálny,“ reaguje tlačový odbor ministerstva vnútra.

Škody budú vymáhať

Výrobcom čipov je podľa ministerstva vnútra Infineon, dodávateľom čistopisov pre občianske preukazy je spoločnosť Morpho BV. Certifikačné služby poskytuje Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby. „Náklady na zneplatňovanie a inštaláciu bezpečnejších certifikátov v súčasnosti nevieme vyčísliť, v zmysle obchodného práva si však Slovenská republika bude uplatňovať ich refundáciu okamžite, ako budeme mať k dispozícii čísla,“ vysvetľuje ministerstvo vnútra. Čip mal v čase verejného obstarávania certifikát od nemeckého Spolkového úradu pre bezpečnosť informačnej techniky. Existencia platného certifikátu bola podľa ministerstva jednou z podmienok vo verejnom obstarávaní. „Od decembra 2013 vydal štát 2,467 milióna elektronických občianskych preukazov s čipom, jednotková cena za čistopis občianskeho preukazu je 1,44 eura bez DPH,“ reaguje tlačový odbor ministerstva vnútra. To znamená, že spolu išlo o vyše 4,2 milióna eur s DPH.

VIDEO Plus 7 Dní