Už dávno sa nestalo, že by návrh zákona vyprovokoval takú viditeľnú občiansku nespokojnosť. Ešte v decembri sa Sulíkovej SaS podarilo nenápadne presadiť zmenu výpočtu registračného poplatku za vozidlá. Teraz závisí najmä od veku a výkonu vozidla. Čím je auto novšie, tým je poplatok vyšší.

Od apríla by sa mal podľa návrhu Mariána Viskupiča z SaS poplatok odvíjať najmä od emisnej normy. Prepis starších populárnych vozidiel tak extrémne zdražie.

Na snímke je slovenský politik, poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián Viskupič. Je zakladajúcim členom strany Sloboda a Solidarita.
Zdroj: MIROSLAV MIKLAS

Napríklad, za nové BMW X5 s výkonom 210 kilowattov a cenovkou stotisíc eur by sa platil poplatok 690 eur namiesto terajších vyše dvetisíc eur. Ale poplatok za päťročný Ford Mondeo s výkonom 162 kilowattov, ktorý sa dá v bazároch kúpiť za šesťtisíc eur, by zdražel desaťnásobne - zo 77 na 770 eur. Rozdiel? BMW spĺňa prísnejšiu emisnú normu.

Staršie vozidlá majú spravidla horší ekologický koeficient vozidla (EKV) a na základne toho aj vyšší poplatok. Výška poplatku sa vypočíta
Zdroj: Plus JEDEN DEŇ

SaS sa tak snažila zvýhodniť novšie ekologickejšie vozidlá a elektromobily. Verejnosť si však pohnevala nevídaným spôsobom, pretože zvyšovanie poplatku ovplyvní najmä staršie a ľudovejšie autá.

V pondelok (30. januára) mala petícia proti zmene už takmer 80-tisíc podpisov. Ak ju podporí 100-tisíc ľudí, čo je pravdepodobné, bude ju musieť prerokovať parlament. Ide o jednu z najrýchlejšie rastúcich petícií v histórii.

Základný poplatok síce ostáva nezmenený, platiť sa v závislosti od výkonu motora bude v rozmedzí od 33 do 3 900 eur. Podľa výkonu motora zistíte základnú sadzbu poplatku. Tú potom vynásobíte ekologickým koeficientom.
Zdroj: Plus JEDEN DEŇ

Paradoxom je, že dosiaľ najúspešnejšia petícia tiež súvisela so životným prostredím, ale akoby bola na opačnej strane - išlo o petíciu Za klímu so 128-tisíc podpismi.

Za návrhom si stojí

Autor návrhu pritom naďalej trvá na pôvodnom nastavení. „Neviem sa stotožniť so samotným návrhom petície zrušiť zmeny, pretože ich výsledkom je, že občania aj firmy ušetria,“ nástojí poslanec Viskupič.

Všetkým novým vozidlám, ale aj mladším „jazdenkám“ totiž podľa Viskupiča prináša nižšie registračné poplatky. To isté sa týka aj áut s výkonom do 105 koní, tvrdí poslanec. Bez ohľadu na vek budú mať poplatky nezmenené, zaplatia len základný poplatok, tvrdí.

„Výrazné zvýšenie nastalo len pri starých vysokovýkonných vozidlách. Preto by bolo lepšie, keby petícia žiadala len úpravy tam, kde prišlo ku výraznému zvýšeniu,“ dodal Viskupič.

Pre PLUS 7 DNÍ potvrdil, že spolu s rezortmi vnútra, dopravy a aj financií pracujú na úpravách, aby nárast registračného poplatku pre staré vysokovýkonné vozidlá bol v rozumnej miere.

Výrazné zvýšenie poplatku z dielne SaS malo platiť od apríla, ale je súčasťou väčšieho zákona o zdanení plynovodu cez Slovensko, ktorý prezidentka Zuzana Čaputová vetovala. Poslanci by ho mali opätovne prerokovať v najbližších dňoch.

„Rozhodovať sa bude o tom, či sa prelomí veto, alebo sa prezidentkine pripomienky prijmú,“ vysvetľuje pre Viskupič. Prezidentka však mala pripomienky iba k zdaneniu plynovodu. Poslanci už v tejto fáze nemajú možnosť meniť iné časti zákona. Ak veto prelomia, od apríla hrozí zvýšenie registračných poplatkov. „Neskorší dátum účinnosti bol zvolený práve preto, aby bol časový priestor na úpravy detailov,“ sľubuje Viskupič.

Existuje aj možnosť, že sa zákon opätovne neschváli. Súvisí to s politickou krízou v krajine – v parlamente neexistuje stabilná väčšina. Napríklad v utorok neschválili program schôdze, kde sa mala riešiť aj táto téma.

Dá sa na to inak

Advokát Jakub Berthoty medzičasom zverejnil návrh, ako by sa mohol poplatok zmeniť tak, aby nebol likvidačný, ale zvýšil sa najviac na úroveň Českej republiky a zohľadňoval pritom emisnú normu áut.

„Ak chceme naozaj zohľadniť ekologický aspekt v poplatkoch, musíme vychádzať z reálne nameraných hodnôt na emisnej kontrole alebo z údajov výrobcu. Tieto hodnoty vieme dostať do vzorca z technického preukazu úplne rovnako, ako tam pán poslanec Viskupič navrhuje dostávať výkon a emisnú normu. Jediný rozdiel by bol v tom, že skutočné hodnoty sú objektívne a nikoho nediskriminujú,“ uviedol pre denník Pravda advokát. Poslanci by sa mohli inšpirovať.