Duel? Súboj? Možno, ale predovšetkým hra. Podmanivá a magická, v ktorej sa vedľa seba postavia dvaja svetoví tenoristi. Lawrence Brownlee sa s vysokými céčkami pohráva ako žonglér s loptičkami. Na koncerte v Bratislave pred štyrmi rokmi ich zaspieval až 45, z toho 18 v prídavkoch! To je ako vyhrať vo futbale 100 : 0! A Michael Spyres? Milovníkov belkanta opantá tým najsilnejším umeleckým zážitkom.

Hudobný kritik z magazínu New Yorker si raz položil otázku: „Je tu lepší rossiniovský tenorista než Lawrence Brownlee?” Blížiaci sa bratislavský koncert, na ktorom sa stretnú dve operné esá, dá návštevníkom odpoveď.

Držiteľ operného Oscara

Keď v roku 1996 na Rossiniho opernom festivale v Pesare svet belkanta ohúril zaskakujúci peruánsky tenorista Juan Diego Flórez, dirigenti začali vracať do partitúr škrtané árie, ktoré pre náročnosť vysokých céčok tenoristi nezvládali. Ľahkosť, s akou to robil Flórez, bola priam zarážajúca. Čoskoro sa však na scéne ukázali ďalší - Lawrence Brownlee, Javier Camarena či Mi­chael Spyres - a hudobní kritici začali písať o novom zlatom veku vo vysokých mužských hlasoch.

Brownlee je rodákom z amerického štátu Ohio. S hudbou a so spevom sa kamarátil od útleho detstva. Ako operný spevák sa prvý raz ocitol na javisku v roku 2002 a o päť rokov už debutoval v Metropolitnej opere v predstavení Gioachina Rossiniho Barbier zo Sevilly. Dnes kraľuje v belkantovom repertoári, exceluje v Rossiniho, Belliniho a Donizettiho operách, s CD Virtuoso Rossini Arias bol dokonca nominovaný na cenu Grammy a stal sa aj prvým belkantovým držiteľom operného Oscara - International Opera Award. Medzičasom však našiel vyzývateľa, amerického speváka Michaela Spyresa s obrovským rozsahom. Okrem céčkových výšok zostupuje do barytónových hĺbok, a preto je presnejšie označiť ho barytenor, ako sa nazýva aj jeho nedávne nové CD.

Splnený sen

„Michaela Spyresa som osobne zažil na Rossiniho festivale v Pesare, kde sa už takmer štyridsať rokov stretávajú milovníci belkanta so svetovou speváckou elitou,“ spomína Ján Korecký z KAPOS concerts. „Hociktorého speváka sa tam môžete priam dotknúť na námestí pred Theatro Rossini po predstavení alebo keď len tak posedávate na espresse v niektorej z typických talianskych kaviarní, či korzujete po pešej zóne,“ opisuje. Bolo to pred piatimi rokmi a Michael spieval Rodriga v opere La donna del lago - Jazerná pani. „Mimochodom, po boku J. D. Flóreza, a bol uchvacujúci,“ upresní Korecký. Zatúžil ho priviesť do Bratislavy a príležitosť nenechala na seba dlho čakať. „Keď mi pred tromi rokmi priateľka poslala amatérske video z koncertného duelu Brownleeho a Spyresa v Amsterdame, vedel som, že to je ono! Ako lepšie predstaviť dvoch špičkových spevákov než vo vzájomnom virtuóznom prekáraní?“

Hra s hlasmi

Preplnený kalendár oboch protagonistov umožnil termín až 16. októbra 2020. Nastal dlhý čas čakania a zasiahla korona. Organizátor musel termín zrušiť a hľadať nový. Veľký dopyt po súboji vo vysokých céčkach poskytol najbližšiu možnosť 4. decembra tohto roku.

Napriek pandémii projekt súboja tenoristov žil svojím životom a tam, kde sa postavili k pandémii inak ako u nás, sa aj koncertovalo. Vzniklo aj CD s názvom Amici e Rivali, ktorý sa stal názvom projektu. „My sme však zostali pri Game of Tenors - Hre tenoristov, čo v čase zrodu myšlienky najlepšie vystihovalo céčkovú prekáračku,“ vysvetľuje Ján Korecký. Tenoristi na koncerte nebudú súťažiť, ale s ľahkosťou im vlastnou sa „pohrajú“ so svojimi hlasmi a predvedú divákom finesy rossiniovského frázovania, koloratúr a výšok trojčiarkovej oktávy. Preto je program koncertu zostavený z opier s najnáročnejšími tenorovými áriami a duetami, najmä z obdobia belkanta.

FOTO V GALÉRII

Organizátori veria, že napriek nepriaznivému vývoju pandémie tentoraz korona nevyhrá a fanúšikovia operného spevu budú mať predčasné Vianoce. Bližšie informácie o koncerte a vstupenkách získate na www.kapos.sk.