Pri otázke, kedy sa u neho zrodil záujem o čísla a výpočty, sa pousmeje. „Nechcel som byť učiteľom matematiky. Viac ma zaujímala geografia a najmä archeológia,“ priznáva Jozef Zvolenský, víťaz Ceny Dionýza Ilkoviča v mimoriadnej kategórii online vzdelávanie. Učiteľ z malej obce Skýcov v okrese Zlaté Moravce sa svojimi matematickými videami už niekoľko mesiacov prihovára nielen žiakom na druhom stupni základnej školy, ale aj ich rodičom. Vo voľnom čase, s pripraveným papierom a fixkou zapne kameru a pustí sa do vysvetľovania zlomkov či výpočtov obsahu lichobežníka. Zrozumiteľne, s vtipom a odhodlaním pomôcť tým, ktorí čaru matematiky nepodľahli alebo naň už dávno zabudli. „Synovia mi zo žartu hovoria, že som už influencer,“ priznáva 54-ročný pedagóg, ktorý síce učí predmet založený na logike, ale do náročného povolania vkladá aj svoje srdce.
Učí aj rodičov
„Hlási sa vysielač Matematický SPAM. Na vaše otázky ohľadom videonahrávok s konštrukčnými príkladmi som to všetko hodil do jedného deravého vreca. Na tomto linku sú rôzne konštrukcie - trojuholníky, rovnobežníky a lichobežníky. Azda pomôže. Držte sa a všetkým veľa optimizmu,“ aj takto sa Jozef Zvolenský prihovára vo facebookovej skupine Zavretá škola, ktorá združuje tisícky rodičov a učiteľov. Vznikla ešte počas prvej vlny pandémie a jej cieľom je prinášať povzbudenie, nápady, rady či informácie pre všetkých, ktorých súčasťou života sa stalo dištančné vzdelávanie, teda učenie na diaľku.
Prvé matematické video natočil v roku 2012. „Mal som jedného žiaka, ktorému tento predmet veľmi nešiel, tak som to riešil aj touto formou. Keď prišla korona, kúpil som si kameru, aby som nemusel dvíhať zošiť a ukazovať ho počítaču. Pripevnil som ju na rúčku metly a kamera snímala to, čo som počítal. Žiaci nevideli mňa, ale moje ruky a učivo. Vyhovuje mi, že nie som na obraze a zameriavam sa len na učivo,“ priznáva. A mnohí rodičia jeho spôsob výučby oceňujú. Najmä mamy detí s poruchou pozornosti, lebo ich školákov nerozptyľuje tvár či postava, ľahšie sa dokážu koncentrovať na preberanú látku, navyše vysvetlenú zrozumiteľne a pútavo.
Pravidelne začal natáčať videá z učiva prebratého na online hodine. Ak ho niektorí žiaci hneď nepochopili, mohli si ho ľahko na YouTube vyhľadať a doštudovať. Vďaka Jozefovi Zvolenskému prišlo na chuť matematike aj mnoho rodičov. Najprv mu do skupiny Zavretá škola písali, keď potrebovali poradiť s domácou úlohou svojho školáka. Učiteľ zo Skýcova im ochotne pomáhal, ale prišiel na to, že väčší osoh bude mať dieťa aj rodič z toho, keď im učivo vysvetlí. Cez aplikáciu Zoom teda doučoval matematiku tých, ktorým školská online hodina nestačila. Ozývali sa mu rodičia z celého Slovenska, či by nenatočil video aj k učivu, ktoré práve v škole nepreberal. A on ho naozaj pripravil. Jednoduché a zrozumiteľné. Takto učiteľa z malej dedinskej školy za pár týždňov spoznali rodiny z rôznych kútov našej krajiny.
Prekvapený z ocenenia
„Keby moja matikárka vedela, že som dostal ocenenie, zasmiala by sa. Nebol som jednotkárom z matematiky. Niečo ma bavilo, ale nie všetko,“ usmieva sa náš spoločník.
Keď mu začiatkom decembra zavolali z Nadácie Dionýza Ilkoviča a informovali ho o získaní Ceny Dionýza Ilkoviča v mimoriadnej kategórii online vzdelávanie, myslel si, že si z neho vystrelili synovia. Uveril až po druhom telefonáte, ale cenu si preberal za smutných okolností. V tom čase v nemocnici jeho 83-ročná mama zápasila s koronavírusom a o pár dní mu podľahla. Ani sa nedozvedela, že jej syn sa v tomto ťažkom období stal jedným z najznámejších učiteľov na Slovensku.
Jozef Zvolenský okrem vlastných videí na svojom YouTube kanáli Učím sa doma pripravuje aj videá pre Ministerstvo školstva Slovenskej republiky. „Jedného dňa mi prišla správa od mojej virtuálnej kamarátky, že - ministerstvo ťa potrebuje.“ Samozrejme, napísala to obrazne. Chcela ma len zapojiť do jedného projektu. Spočiatku som to veľmi nechcel robiť. Keď točím svoje videá, môžem v nich povedať nejakú frázu, ktorú by som si napríklad pod hlavičkou ministerstva školstva nemohol dovoliť. Navyše, som skôr introvert, takže stáť pred kamerou a niečo vysvetľovať mi veľmi nesedí. Vyhovuje mi, že pri domácich videách ma nikto nevidí,“ priznáva úprimne. Na druhej strane však počin rezortu školstva obdivuje. „Je to dobrý nápad. Viacero učiteľov z každého predmetu pre ročníky šesť až deväť základných škôl pripravuje videá s učivom, aby si žiaci mohli vyhľadať, čo potrebujú. Každý z vyučujúcich má svoj systém a je to naozaj zaujímavé,“ reaguje.
Dištančné vzdelávanie je náročné pre rodičov, učiteľov, ale najmä deti. Iste, našli si už spôsob, ako si online hodiny spríjemniť, zjednodušiť, ako sa skryť pred učiteľom, ale v domácom prostredí, bez kolektívu a reálneho kontaktu je sústredenie na vyučovanie náročnejšie. „Nesúhlasím však s tým, že táto generácia bude vzhľadom na dištančné vzdelávanie hlúpejšia. Keby to trvalo dlho, tak ju to určite poznačí, ale necelý rok až také stopy na vzdelaní nezanechá. Najväčší problém budú mať maturanti a žiaci odborných škôl, kde sa učia remeslám. Murovať vás počítač nenaučí,“ upozorňuje.
Trnavčan v Skýcove
Hoci pán Jozef našiel spôsob, ako deťom i rodičom učenie matematiky uľahčiť či spríjemniť, na diaľku to nie je ono. „Chýba mi živý kontakt s deťmi. Lebo ja som veľmi rád učiteľ. Baví ma to. Nasmejem sa so žiakmi, sme ako rodina a oni ako moje deti,“ hovorí. „Učenie a škola ma nabíjajú. Aj cez prázdniny sa už teším do práce,“ hovorí muž, z ktorého lásku k svojmu povolaniu cítiť z každého slova.
Rodák z Trnavy pedagogiku vyštudoval v Nitre a tam spoznal aj svoju manželku, ktorá teraz učí na špeciálnej škole v Zlatých Moravciach. Do Skýcova mladú rodinu priviedla práca a bývanie. „Dostali sme v bytovke pri škole služobný byt, tak sme to tu skúsili. Spočiatku to bol šok, prišli sme z väčšieho mesta a tu nebolo kino ani kaviarne. Ale zvykli sme si, kúpili si vlastný dom a začalo za nami chodiť veľa kamarátov, lebo je tu krásna príroda. Takže sme nakoniec žili ešte spoločenskejším životom ako predtým,“ dodáva.
Na základnej škole v Skýcove učí 27 rokov, takže jeho terajší žiaci sú deťmi jeho bývalých študentov. Nie, nemyslí si, že učitelia to majú so žiakmi ťažšie ako kedysi. „To akoby sa niekto pýtal, či to rodičia majú s deťmi ťažké. Pre nás sú ako naše vlastné,“ dodáva na adresu školákov.
Deti a matematika
Nevidí rozdiel medzi terajšími deťmi a ich rodičmi. Vždy sa našli talenty na matematiku aj takí, ktorým výpočty a geometria príliš nevoňali. Rovnako si myslí, že aj dedinská škola môže vychovať úspešných ľudí. „Len ich je menej, lebo aj žiakov je tu menej. Ale o to viac času im môžeme venovať,“ upresňuje.
Hoci ako žiak v matematike nevynikal a lákali ho iné predmety, prirástla mu k srdcu. „Rád kreslím, mám rád geometriu,“ priznáva. „Na matematike je pekné, že sa k správnemu výsledku môžete dostať viacerými cestami. V slovenčine, keď dáte nesprávne i, tak je zle, ale v matematike niekto príde k riešeniu zložitejšie, iný jednoduchšou metódou,“ vysvetľuje.
Jozef Zvolenský vyvracia aj pochybnosti rodičov o tom, či ich potomkov súčasné školstvo príliš nezaťažuje ťažkým učivom. „Myslím, že teraz to majú žiaci jednoduchšie. Darmo sa rodičia na sociálnych sieťach rozčuľujú, v skutočnosti sa deti učia ľahšiu matematiku ako kedysi. Sústavu rovníc už teraz na základných školách nepreberáme a žiaci nemusia naspamäť vedieť ani malú násobilku. Pritom je to základ, bez mihnutia oka by ju mali ovládať a nie si rátať na prstoch. Ako ich mám potom učiť delenie?“ krúti hlavou. „O chvíľu sa už ani vybrané slová nebudú učiť, lebo je to podľa rodičov pre deti stres? Ale veď život býva zložitý, deti sa musia naučiť popasovať s problémami,“ dodáva učiteľ telom aj dušou.
Viac FOTO učiteľa Jozefa Zvolenského v GALÉRII >>
Samozrejme, u väčšiny rodičov je obľúbený a vo facebookovej skupine koluje medzi nimi vtip, ktorému rozumie hlavne ten, kto komplikácie s online vzdelávaním zažil na vlastnej koži: „Teraz sa má skončiť dištančné vzdelávanie, keď už rodičia vedia zlomky a ešte sa nenaučili mocniny?“