Blížiace sa parlamentné voľby prinášajú so sebou viaceré kuriozity. Nástrahy slovenskej legislatívy si tentoraz na vlastnej koži vyskúšal celebritný svet. Presnejšie, známa seriálová herečka Lujza Garajová-Schrameková a jej kolegyňa, standupová komička Simona Salátová.  

Kotlebovci, ale aj kritika Smeru

Extrémizmus je v súčasnosti na Slovensku témou, o ktorej sa veľa diskutuje. Ide o dôsledok vysokých čísel fašistov z ĽSNS Mariana Kotlebu v prieskumoch predvolebných preferencií. Na vyhrotenú situáciu chceli upozorniť práve spomenuté dámy. Rozhodli sa preto natočiť sériu deviatich videí, ktoré následne chceli zavesiť na sociálne siete.

V jednom z nich Salátová kritizuje kandidáta kotlebovcov Marka Darma, ktorý sa nedávno na sociálnych sieťach pochválil konfliktom s mužmi zákona. „Uverejnil na svojom Facebooku úžasný post o tom, ako zastavil policajtov, pretože telefonovali v službe. Hm, pán poslanec by si mal možno zistiť, že je to dovolené. Ale nie, on sa postavil, vulgárne im nadal, aby urobil poriadok, a si s nimi potom urobil fotku a dal ju na Facebook s piatimi vetami, v ktorých je 62 gramatických chýb,“ pustila sa vo videu do kotlebovca komička.

Spoluautorka videí herečka Lujza Schrameková priznala, že napriek tomu, že iniciatíva je mierená najmä proti strane exučiteľa informatiky, ktorý sa v minulosti rád producíroval po námestiach v uniforme podobnej, akú nosili v Hlinkovej garde, proti srsti sú im aj ďalšie strany. „Je to cielené najmä proti extrémizmu, no ja osobne si myslím, že extrémisti aj taký Smer sú kamaráti a nie nepriatelia, keďže na seba vzájomne neútočia. Ako väčšina občanov som mierne sklamaná a frustrovaná zo všetkých káuz, ktoré sa tu dennodenne premieľajú. Všetci sú z toho už takí znechutení, že sa im o tom nechce ani rozmýšľať. Normálne si rozmyslím, či si večer zapnem správy alebo dám prednosť nejakej hudbe alebo večerníčku s deťmi,“ opisuje svoje pocity Schrameková. So Salátovou dotiahli videá do finálnej podoby a chceli ich zverejniť, no ich snaha narazila na slovenskú legislatívu.

Stopnuté štátom

„Keď sme to natočili, začali sme rozmýšľať, čo s tým. Vtedy sme sa dozvedeli, že platí taký zákon, na základe ktorého tretí subjekt nemôže vstupovať do volebnej kampane. Aj keď pôvodne mi nešlo o to podporovať konkrétnu stranu. Vyjadrili sa k tomu naši právnici, ktorí potvrdili, že to nemôžeme len tak zavesiť na internet,“ vysvetľuje Schrameková, prečo nakoniec videá nezverejnili ako súkromné osoby.

Herečka naráža na zákon, ktorý vošiel do platnosti už v roku 2015. „Podľa tohto zákona o volebnej kampani platí, že činnosť iných subjektov ako politickej strany, politického hnutia, koalície politických strán a politických hnutí a kandidátov, na podporu alebo v neprospech politických strán, koalícií politických strán a kandidátov sa v čase ustanovenom na volebnú kampaň zakazuje,“ vysvetlila advokátka z kancelárie Stentors Lenka Katríková. Zjednodušene, takú propagáciu môžu vykonávať počas volebnej kampane iba samotné politické strany a nie iné osoby.

Jedným z najväčších strašiakov spomenutého zákona je zvýšená sankcia za spomínaný prehrešok. Zatiaľ čo v minulosti išlo o pokutu do tisíc eur, novela, ktorá prešla parlamentom minulý rok, ju podstatne nafúkla. „Ktokoľvek poruší tento zákaz, dopustí sa priestupku, za ktorý môže byť uložená pokuta od 300 do 30-tisíc eur,“ konkretizovala advokátka Katríková a dodala, že rozsah sankcie sa pohybuje aj podľa toho, či ide o fyzickú alebo právnickú osobu.

Práve hrozba mastnej pokuty nakoniec zneistila Schramekovú so Salátovou. „Mali sme to v šuplíku dva týždne, ale dostali sme stopku, keďže tie pokuty boli naozaj likvidačné. Vtedy sme si to premysleli, takže naše rodiny a byty do tohto hrdinského činu obetovať nebudeme,“ vysvetľuje herečka Schrameková.

Kritikom takto znejúceho volebného zákona je Gabriel Šípoš z Transparency International Slovensko. „Volebný zákon je podľa nás naozaj obmedzujúci, tú minuloročnú novelu sme za to kritizovali a požiadali sme prezidentku Čaputovú, aby ju nepodpísala, no nespravila tak,“ podotkol Šípoš.

Schrameková so Salátovou napokon našli pomoc u jedného z opozičných subjektov, ktorý vzal ich aktivitu pod svoje krídla. „Spoluautori sa medzi sebou dohodli, že kampaň buď vôbec nezverejnia, alebo nájdu politický subjekt, ktorý sa s ňou stotožní a použije ju. Jednoducho preto, aby odznela, aby bolo počuť hlas žien, matiek, ktoré majú z extrémizmu obavy,“napísala hovorkyňa dvojkoalície PS/Spolu Silvia Hudáčková.

FOTO stopnutých videí v GALÉRII >>

Angažovaný rap

Pár týždňov pred voľbami sa pritom roztrhlo vrece s umelcami, ktorí chcú vyjadriť svoj politický názor. Vody na rapovej scéne poriadne zamútila prokotlebovská agitka rapera Molocha Vlava, ktorého začala blízka komunita posmešne nazývať Moloch Ultravpravo. Vlna kritiky ho doslova zmietla. Stalo sa tak po tom, ako nahral skladbu Čo keby, v ktorej oficiálne podporil kandidáta ĽSNS Marka Géciho.

Gabriel Šípoš však upozorňuje, že v tomto prípade nejde o porušenie volebného zákona. „Na konci videa máte uvedené, tak ako pri iných videách strán, že ide o reklamu objednanú politickou stranou,“ vysvetlil.

Ako odpoveď na Molochovu stranícku skladbu prišlo viacero antikotlebovských piesní, v ktorých Molocha komunita otvorene kritizuje, čím vznikla otázka, čo je a čo už nie je súčasťou predvolebnej kampane a ako samotný zákon aplikovať v praxi, keďže Ústava Slovenskej republiky garantuje občanom slobodu prejavu a práve ústava je nad zákonom.

Jedna z navrhovateliek spornej novely volebného zákona Irén Sárközy z Mosta-Híd prízvukuje, že herci či iní umelci majú právo vyjadriť svoj názor. „Ak umelec povie svoj názor na jednu alebo druhú stranu, tak to nie je vedenie volebnej kampane,“ tvrdí. Šéf Transparency konkretizuje, čo znamená viesť kampaň. „Každý, samozrejme, môže propagovať a podporovať verejne, koho chce, ale nesmie viesť kampaň, čo znamená v zásade objednávať a platiť reklamu či organizovať reklamné akcie,“ hovorí Gabriel Šípoš.

K téme sme oslovili aj šéfa štátnej komisie pre voľby Eduarda Báránya. Okrem ministerstva vnútra práve táto inštitúcia skúma možné prešľapy a porušenia zákona. Podľa Báránya sa musí každý prípad preklepnúť individuálne. „Posudzuje sa obsah daného prejavu, či to je propagácia alebo antikampaň. To už treba posúdiť každý prípad zvlášť. Za kampaň sa nemôže pokladať napríklad štandardné spravodajstvo v televízii či v rozhlase,“ priblížil Bárány.

Plačkovej pomocná ruka

Karty v predvolebnej kampani SaS zamiešala a poriadny chaos do nej nečakane vniesla nepísaná kráľovná Instagramu Zuzana Plačková. Tá totiž na svojom profile odštartovala súťaž, v ktorej burcovala svojich prívržencov, aby klikali na profil uvedenej strany, za čo mohli vyhrať luxusnú novinku od istého výrobcu mobilných telefónov. Od začiatku však nebolo jasné, či ide o oficiálnu kampaň liberálov alebo, naopak, len iniciatívu inst­a-queen Plačkovej. „To je jej aktivita,“povedala nám v prvej reakcii hovorkyňa SaS Katarína Svrčeková.

Pri Plačkovej súťaži sa totiž najprv nenachádzalo označenie, že ide o platenú politickú kampaň. „Mňa veľmi potešilo, keď sa ponúkla, že na svojom instagramovom profile, kde má pol milióna ľudí, prevažne mladých, zviditeľní stranu SaS,“ pochvaľoval si Richard Sulík v diskusnej relácii televízie JOJ Na hrane.

Samotná instaqueen zase ukázala prstom na šéfa liberálov a tvrdila, že iniciatívu začal on. „Sedeli sme na káve u mňa v kaviarni a bavili sme sa práve o fanúšikoch i súťaži a tam to vzniklo. Opýtal sa ma, či by som mu neurobila súťaž. A ja, že jasné, ja ťa rada podporím nezištne,“ prezradila pre PLUS 7 DNÍ Zuzana Plačková. Okrem toho tvrdila, že so samotnou SaS má uzavretú zmluvu, aj keď vraj len na nula eur.

Túto jej aktivitu však vo volebnej komisii napadla Transparency International Slovensko. „Text nie je nijako označený ako reklama, hoci ide zjavne o podporu návštevnosti Sulíkovho profilu, ktorý aktuálne rieši volebnú kampaň,“ napísali na sociálnej sieti.

Po kritike Transparency a bombardovania SaS otázkami novinárov sa zrazu záhadne na Plačkovej súťaži na Insta­grame objavilo, že objednávateľom aktivity sú práve liberáli. Tí však tvrdia, že zákony dodržali, a priznali, že eurá na kúpu súťažného smartfónu poputovali zo saskárskej pokladnice. „SaS vždy dodržiavala pravidlá a zákony, preto sme reklamný predmet, v tomto prípade mobilný telefón, samozrejme, kúpili cez transparentný účet strany a je na ňom riadne uvedený objednávateľ a dodávateľ predmetu. So Zuzanou Plačkovou bola riadne uzatvorená zmluva o bezodplatnom plnení, čím sme splnili všetky náležitosti politickej kampane,“ obhajuje hovorkyňa SaS Katarína Svrčeková svoju stranu.

FOTO stopnutých videí v GALÉRII >>

Prečítajte si tiež: