Tip na článok
Vyšné Nemecké: Mnohí motoristi majú v autách poskrývané pašované cigarety. Finančný rozdiel medzi tými ukrajinskými a slovenskými je markantný.

Uzavretím tajného tunela na Ukrajinu sa pašovanie cigariet nekončilo

Pašeráci si vraj robia vlastnú Guinnessovu knihu rekordov, kto skôr prenesie na chrbte kamión cigariet.

Galéria k článku (5 fotografií )
Vyšné Nemecké: Mnohí motoristi majú v autách poskrývané pašované cigarety. Finančný rozdiel medzi tými ukrajinskými a slovenskými je markantný.
Hraničný priechod: Cigarety k nám nelegálne prúdia nielen cez priechody, ale aj cez zelenú čiaru.
Lákavé: Mimoriadne lacné. Ukrajinské cigarety stoja doslova pár korún. Tieto sa legálne vyrábajú a predávajú. Tie z čierneho trhu sú ešte lacnejšie.

Pašovanie cigariet neprestane, pokým hranica bude rozdeľovať lukratívny trh s nikotínom na východný a západný. Zhodujú sa na tom všetci - pašeráci i policajti, ktorí im idú po krku. Pre pašerákov je to zaujímavý biznis a nemienia sa ho vzdať.

Prichytení

Iba prednedávnom hraniční policajti chytili muža pri dedine Husák neďaleko hraničného priechodu Vyšné Nemecké s igelitovými vrecami plnými cigariet značky JIN LING s ochrannou známkou Duty free. Dostihli ho necelé tri kilometre od našich hraníc, keď vliekol tristotri kartónov cigariet.

V polovici mája takisto neďaleko slovensko-ukrajinskej hranice odhalili colníci pri kontrole auta chlapa, ktorý viezol 70-tisíc nelegálnych cigariet. „Predbežná škoda na spotrebnej dani je v tomto prípade minimálne 6 333 eur,“ skonštatovala hovorkyňa finančnej správy Patrícia Macíková.

A to je len maličký zlomok toho, čo sa cez našu východnú hranicu nelegálne dostane k nám a ďalej do Európskej únie. „Slovensko je príliš malý trh na to, aby ako cieľová krajina bolo v biznise s cigaretami zaujímavé. Sme iba tranzit na ďalšie expedovanie do Anglicka, Škótska i severských krajín,“ konštatuje zdroj týždenníka PLUS 7 DNÍ.

Podľa neho cez Slovensko síce prúdia cigarety, no po odhalení podzemného tunela pri Vyšnom Nemeckom sa jedna vetva presunula do Maďarska, do mesta blízko slovenských hraníc. „Odtiaľ potom idú kamióny naložené do západnej Európy,“ prezrádza. S jeho tvrdeniami súhlasia i Ukrajinci točiaci sa okolo tohto biznisu. Sú sklamaní, že tunel už nefunguje - vtedy to vraj šlo rýchlo a ako po masle.

Nezabudnuteľný tunel

„Aj vaši, aj naši tvrdia, že tunel sa objavil náhodne a nikto o ňom nevedel. To asi nebude úplná pravda, keď o ňom minimálne ukrajinská tajná služba vedela tri a pol roka. Údajne sa pri jeho vŕtaní poškodilo plynové potrubie a unikal plyn,“ vysvetľujú Ukrajinci a poukazujú na to, že to nebol biznis nejakých dvoch, troch nevýznamných ľudí.

„Tunel sa robil vrtnou súpravou, ktorú sem doviezli z baní v Donecku. To si nemohol dovoliť hocikto. Navyše sú indície, že o tuneli vedeli aj vaši. A fungoval,“ smeje sa Ukrajinec. Vraj keď bol v plnom prúde, čierne výrobne cigariet pod Kyjevom a Ľvovom nestíhali vyrábať. A údajne bolo i obdobie, keď im zúfalo chýbal tabak.

„To všetko išlo do Anglicka, vozili to tam kamióny, ktoré sa plnili cez tunel. Kamióny čakali v Krčave neďaleko hranice. Neboli nápadné, veď tam sa kamióny mihajú jedna radosť. Keď dostali povel, išli k ústiu a naplnili ich ukrajinskými cigaretami. Naspäť z Anglicka tiež chodili naplnené, aby nevzbudzovali pozornosť. Buď lacnou stavebnou izoláciou, alebo iným ľahkým materiálom, aby hmotnosť kamióna veľmi nekolísala a nebolo také okaté, že tak často točia trasu,“ opisuje situáciu. Vtedy bol vraj cigariet dostatok, až prebytok, boli na každom kroku a nebolo miesta, kde by sa lacné cigarety nepredávali.

Náš zdroj poukazuje na to, že nikomu nebolo nápadné, koľko kamiónov chodilo k ústiu tunela a nikomu z hliadkujúcich policajtov nenapadlo takýto kamión skontrolovať. „Netreba sa ani čudovať, že dedinčania nič nevideli ani nepočuli. Jednoducho sa boja, tu ide o obrovské prachy a ľudský život pre takýchto vplyvných ľudí vôbec nič neznamená.“

Popod hranicu: V hĺbke šiestich metrov fungoval vraj tri a pol roka. Čo všetko sa cezeň dostalo do Európy, si mnohí radšej nechcú ani len predstaviť. Foto: RUDOLF FELŠÖCI

Tunel mal byť dokonca podmínovaný, aby ho neobjavil nik nepovolaný, no s vyhodením do luftu si to rozmysleli, keď zistili, že sú tam policajti. „To by bol malér, ktorý by asi nikomu neprešiel. Pokapali by tam dole v podzemí všetci,“ mávne rukou Ukrajinec. No to nebol jediný tunel, na ktorý sa mali pašeráci spoliehať. Aj ten objavený a neskôr zavalený v Slemenciach bol funkčný.

„To, že ho policajti našli už sčasti zavalený, je druhá vec, No fungoval štyri mesiace a tiež sa cezeň tisli cigarety. A keby sa neprišlo na ten vo Vyšnom Nemeckom, pribudol by aj ďalší - z Berezného do Uble. Výstup mal byť niekde na družstve. Im nerobil problém zlý terén. Už tam bola pripravená aj vrtná súprava z Donecka, potom ju odtiahli preč. Bola to presne tá istá, ktorá vyhĺbila aj tie dva odhalené. Takže nešlo o nejaký malý obchodíček, o týchto veciach rozhodovali najvyššie hlavy,“ dvíha obočie Ukrajinec, ktorý sa tiež roky živil pašovaním.

Sieť tunelov vraj bola síce finančne náročná, ale mimoriadne efektívna. „Návratnosť bola rýchla a stopercentná, nebolo do toho zapojených príliš veľa ľudí a navyše cigarety nikomu neukázali, ako sa na Slovensko dostali. Preto cezeň išli najmä cigarety a drogy. S utečencami to bolo ťažšie. Tí mohli aj čo-to prezradiť, no vraj sa tak báli, že im ani oči nebolo treba preväzovať. Tí sa nechajú aj cez zelenú čiaru šikovať ako teľce, len aby už boli v tej Európe,“ smeje sa Ukrajinec.

Pašuje sa ďalej

Uzavretím tunela sa vraj biznis s cigaretami nekončí. „Počká sa, kým sa naň zabudne, a urobí sa ďalší, na inom mieste. Je to z finančnej stránky neskutočne lukratívny biznis. Veď tunelom sa dali bez problémov každý deň prepašovať aj dva kamióny cigariet,“ hovorí ďalej Ukrajinec.

Aj on sám je vášnivý fajčiar, no má radšej európske cigarety. Tie z ich produkcie mu jednoducho nechutia. „Tabak je iný, vaše sú drahšie, ale tuhšie. A hlavne originály,“ tvrdí ako znalec.

Aj keď už nepašuje, od svojho syna, ktorý si na Ukrajine takto privyrába, sa dozvedel nové informácie. „Teraz sa vrátili ku klasike, na chrbte cez zelenú hranicu prenášajú cigarety. Z výrobne ich dovezú k hranici zo strany Ukrajiny a potom všetko „ručne“. A už majú aj slušnú prax. Majú vlastnú knihu Guinnessových rekordov. Trhli rekord - za dva dni preniesli na chrbte celý kamión cigariet k vám na Slovensko. To sa ešte nestalo,“ zadúša sa od smiechu náš zdroj a dodáva: „V nemenovanom slovenskom meste neďaleko hranice z vojenského útvaru zmizli nočné videnia. No kde asi skončili? To je jasné, však?“

Pašeráci, najmä tí drobní, vraj nezaostávajú ani pri pokusoch prejsť s cigaretami cez hraničné priechody. Vždy skúšajú, či im to nevyjde. „Problém je v tom, že legálne sa môžu doviezť na Slovensko z Ukrajiny len dve škatuľky cigariet. A tam stoja napríklad marlborky maximálne 1,2 eura. U nás je to minimálne 2,70 až 3,40 eura. Rozdiel aj po vyplatení úplatkov na privretie očí je vždy zaujímavý. Navyše celé pohraničie je hladovou dolinou bez príjmu,“ vysvetľuje náš znalec.

„Pašeráctvo sa, žiaľ, opäť stáva akýmsi hrdinstvom, pretože je to v mnohých prípadoch jediný spôsob obživy. Drobní pašeráci sú nepodstatní a často na to doplatia basou. Tých veľkých, ktorí to organizujú, nikdy nikto nechytí. Peniaze sú totiž mimoriadne účinný prostriedok na pamäť a zrak. Kto nič nevidel a nepočul, má dlhý a pokojný život.“

VIDEO Plus 7 Dní