Až dve tretiny Slovákov chce vedieť, kto financuje kampane prezidentských kandidátov. Vyplýva to z prieskumu Transparency International Slovensko (TIS). Výsledky transparentnosti kampaní predstavili predstavitelia organizácie dnes v Bratislave. Podľa TIS má Zuzana Čaputová najtransparentnejšiu kampaň, aká kedy na Slovensku bola. „Veľmi podrobne zobrazuje informácie na transparentnom účte, tiež na našu žiadosť zverejnila svoje podrobné majetkové priznanie,“ povedal riaditeľ TIS Gabriel Šípoš. Organizácia hodnotila web kampane, výdavky pred jej oficiálnym začiatkom a počas nej.
Druhý je Mistrík
Za jedinou zástupkyňou nežného pohlavia spomedzi prezidentských kandidátov nasleduje Robert Mistrík. Eduard Chmelár a Štefan Harabin. Mistrík ukázal na rozdiel od ostatných kandidátov aj údaje z roku 2018. Mínusom však sú však veľké položky na transparentnom účte a menej podrobné majetkové priznanie. Analytik TIS Ľuboš Kostelanský tvrdí, že tri štvrtiny kampane presunul tento kandidát z verejne kontrolovateľného transparentného účtu do skrytého prostredia mediálnej agentúry. Podľa Mistríka je to však ekonomicky výhodnejšie a konkurencia sa nemusí dozvedieť detaily kampane.
Menej transparentný než Kotleba
Preferenčne prvý kandidát Maroš Šefčovič nevyplnil podrobne majetkové priznanie a neposytol daňové doklady, ani formulár, ktorý zverejňuje ako eurokomisár, podľa TIS nie je dostatočne podrobný. Navyšeaj u Šefčoviča sú na jeho transparentnom účte veľké transfery agentúram. Podľa Kostelanského je dokonca menej transparentný ako Marián Kotleba. Šefčovič sa umiestnil na treťom mieste odspodu.
Štefan Harabin má transparentný účet porovnateľný s Mistríkovým a Šefčovičovým, nebol však ochotný vyplniť podrobné majetkové priznanie, odkázal na to, ktoré podáva ako sudca Najvyššieho súdu. Podľa TIS to nestačí.
Piatu najtransparentnejšiu kampaň má podľa TIS Ivan Zuzula, šiestu Béla Bugár. Nasledujú Juraj Zábojník, Milan Krajniak, František Mikloško, Bohumila Tauchmannová, Marian Kotleba, Maroš Šefčovič, Martin Daňo a Róbert Švec.
Transparency International Slovensko upozorňuje, že jej hodnotenie má svoje limity. Nevie napríklad preveriť, či sú na transparentných účtoch zverejnené všetky výdavky, či neboli dary maskované cez tretie strany, prípadne či boli majetkové priznania vyplnené pravdivo.