Tip na článok
Oslavoval bez postu: Víťazstvo vo voľbách Vážny patrične oslávil, oplatilo sa. Po pár mesiacoch sa dostal do vlády aj on.

Vážny vo funkcii, ktorú mu vymyslel Fico: Čo vlastne robí?

Vicepremiér Ľubomír Vážny zatiaľ vo funkcii príliš neohúril. Na vládu doposiaľ predložil len šesť materiálov.

Galéria k článku (4 fotografie )
Nájomné PPP: Vážny dal vypracovať analýzu, podľa ktorej by sa malo stavať viac nájomných bytov. Ako PPP projekty.
Nenechal ho v štichu: Robert Fico pre Ľubomíra Vážneho funkciu vymyslel, aby ho nestratil.
Širokorozchodná: Je jedným z najväčších a najrozporuplnejších projektov, na ktorých Vážny pracuje.

Bývalému ministrovi dopravy vymyslel post šéfa investícií vo svojej druhej vláde sám premiér Robert Fico takmer trištvrte roka po zložení kabinetu. Vraj ho nechcel stratiť.

Opoziční politici sa však už vtedy ozývali, že Fico spravil capa záhradníkom. Počas Vážneho šéfovania doprave totiž prebehol kontroverzný mýtny tender, z ktorého vylúčili najlacnejšie ponuky, aj políciou vyšetrovaná podozrivá analýza výhodnosti stavania diaľnic formou PPP projektov.

Funkcia bez zmyslu

Vážneho post napriek dvom rokom fungovania je zahalený rúškom tajomstva. Aj na televíznych obrazovkách či v novinách sa objavuje oveľa menej ako jeho ministerskí kolegovia. „Myslím si, že jeho najväčší úspech je v tom, že sa presadil do vlády,“ hodnotí ho politológ Ján Baránek. Samotný Vážny to však až tak zle nevidí.

„Nikdy nehodnotím sám seba a nebudem to robiť ani teraz. Môžem však povedať, že so svojou prácou člena vlády som spokojný, pretože v rámci možností a súvisiacich okolností som vykonal maximum, ktoré je zhodnotené v merateľných výsledkoch mojej práce,“ hovorí Vážny.

Podľa politológa Baránka Vážneho kompetencie a náplň práce by mali robiť jednotliví ministri. „Celá tá funkcia je nezmysel. Je na to, aby mu urobili zadosť. Bolo by zaujímavé zistiť, prečo tam išiel,“ uvažuje Baránek. Podľa stránky Úradu vlády má Ľubomír Vážny päť kompetencií. Koordinuje veľké investičné projekty nad miliardu, ale aj pod miliardu eur, ak o nich rozhodne vláda. Hodnotí ich reálnosť, predkladá štúdie uskutočniteľnosti aj s návrhmi na fi nancovanie a vypracováva Stratégiu hospodárskeho rozvoja Slovenska.

Zdá sa vám to nejaké nekonkrétne? Nie ste sami. „Je veľmi ťažké zhodnotiť prínos Ľubomíra Vážneho, pretože jeho pozícia nemá žiadne merateľné ciele,“ myslí si aj ekonomický analytik Radovan Ďurana z Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS).

Investori nikde

„Od jeho menovania nedošlo na Slovensku k žiadnej zásadnej veľkej investícii,“ konštatuje ďalej Ďurana. Podobný názor má aj Baránek. „Dokopy neurobil nič, keď nás investori začínajú obchádzať,“ tvrdí Baránek. Podľa ofi ciálnej stránky Úradu vlády Vážny od decembra 2012 predložil na rokovanie vlády šesť materiálov. Z toho sú tri identické, len predložené v inom čase.

„Nevnímam tento počet ako malý, pretože meradlom činnosti člena vlády by nemal byť počet materiálov predložených na vládu. Veľká časť môjho portfólia nevyúsťuje do predkladania materiálov na rokovanie vlády,“ obhajuje sa Vážny.

Za svoj pozitívny krok považuje vytvorenie právnych aj technických podmienok, aby 70tisíc domácností na Slovensku mohlo dostať príspevok na vlastnú „zelenú“ elektrárničku s výkonom do desať kilowatov. Celkovo je na to vyčlenených sto miliónov eur z eurofondov.

Vážny spomína aj zákon o podpore nájomného bývania, ktorý má znižovať ceny trhových nájmov. A čo investície? Už začiatkom roka priznal vtedajší minister hospodárstva Tomáš Malatinský, že žiaden veľký investor vo výhľade nie je, rysujú sa však vraj stredne veľké firmy, ktoré by investovať chceli. Aj jeho vyjadrenie ukazuje, že rokovaniam s investormi sa viac venuje rezort hospodárstva ako Vážny.

Auto nepomohlo

Podpredseda vlády sa na očiach verejnosti ocitol, keď si vlani nevedel spomenúť, aký vysoký je jeho plat. „Fúha, tak to je verejná vec, do troch tisíc mi zrejme chodí na účet po zdanení, ale nejako som to neskúmal,“ povedal vtedy denníku Plus JEDEN DEŇ. Zarába pritom 3 767 eur v hrubom.

Napriek malému prehľadu o svojom oficiálnom plate jazdil ešte v roku 2010 na novom BMW 5 GT. Mal ho v prenájme na testovanie. „Vybral som si ho, lebo má vyššie sedenie, čo potrebujú moje kĺby, a, samozrejme, je to kvalitné auto,“ vysvetľoval nám vtedy sociálny demokrat, prečo má práve auto s predajnou cenou 80-tisíc eur.

Zdá sa však, že jeho kĺbom veľmi nepomohlo. Ako sa nám podarilo zistiť, jeden bedrový kĺb mu museli prednedávnom operovať a je možné, že ho čaká operácia aj toho druhého. Momentálne podľa našich informácií jazdí najmä vládnou limuzínou so šoférom. K dispozícii má aj služobný byt. Inak býva v rodinnom dome v Banskej Bystrici.

Škandál

Len pred pár dňami sa prevalil Vážneho škandál ešte z roku 2009, keď bol ministrom dopravy. Tender ministerstva dopravy na 500-eurovú zákazku sa totiž akosi záhadne zvrtol na dvadsaťmiliónový biznis.

Do prvotnej súťaže s nič nehovoriacim predmetom zákazky „Komplexný návrh riadenia a implementácie operačného programu vrátane kľúčovej a nezastupiteľnej aktivity implementácie zabezpečenia informovanosti verejnosti a komplexného zabezpečenia súvisiacich služieb podľa návrhu účastníka“ sa zapojila len jedna spoločnosť.

Ministerstvo dopravy, ktorému šéfoval práve Vážny, následne rozbehlo ďalší tender za 20 miliónov eur, pri ktorom oslovilo víťaznú firmu z 500-eurovej zákazky. Spôsob, akým sa víťaz vyberal, sa však nepáči Európskej komisii. Tá ho teraz vyšetruje a hrozí, že Slovensko, teda my všetci, príde o 17-miliónov, ktoré únia za projekt zaplatila.

Širokorozchodná

Vážny už v čase, keď do funkcie nastupoval, hovoril o stavbe širokorozchodnej železnice cez Slovensko. To je jedna z jeho náplní práce. V susednom Rakúsku však už medzitým stihli spraviť tender na štúdiu realizovateľnosti železnice z Košíc do Viedne.

Zaujímavé je, že podľa medializovaných informácií je vo víťaznom konzorciu spoločnosť Valbek, s. r. o., ktorej spoločníkom je česká Valbek, spol. s r. o. A v jej telefónnom zozname figuruje ako šéf pre Slovensko a východnú Európu istý Peter Havrila.

Rovnaké meno pritom mal aj bývalý šéf sekcie PPP projektov na ministerstve dopravy za Ľubomíra Vážneho. A práve Havrila sa spomínal v médiách v súvislosti s policajným vyšetrovaním údajného falšovania analýzy výhodnosti PPP projektov pri stavbe diaľnic.

Originálne analýzy tvrdili, že úsek medzi Prešovom a Martinom by sa použitím PPP predražil o 500 miliónov eur. Ministerská analýza však mala, naopak, deklarovať predraženie o menej ako 30 miliónov eur. Nakoniec sa nerealizoval, keďže PPP projekty Radičovej vláda zastavila.

Kompetencie a projekty

● Vážny nastúpil do funkcie 26. novembra 2012 ● automaticky koordinuje investičné projekty nad miliardu eur mimo eurofondov alebo aj menšie projekty, ale s povolením vlády ● hodnotí reálnosť a potrebu investičných projektov ● predkladá vláde štúdie s návrhmi fi nancovania a návrhmi na výstavbu ● vypracováva Stratégiu hospodárskeho rozvoja Slovenska ● spolupracuje pri koordinácii príprav partnerskej dohody na roky 2014 2020 na národnej úrovni ● spolupracuje pri koordinácii využívania eurofondov ● pracuje na zrealizovaní výstavby širokorozchodnej železnice cez Slovensko do Viedne ● pripravil legislatívu na príspevky malé „zelené“ elektrárne pre domácnosti ● predkladal memorandum o spolupráci na projekte Metropolis

VIDEO Plus 7 Dní