Pri prechádzke Ubľou to okamžite udrie do očí - autá odparkované popri ceste, medzi stromami aj v niektorých dvoroch. Najmarkantnejšie je to cestou k hraničnému priechodu s Ukrajinou. Odstavené autá už vytvorili niekoľko neoficiálnych parkovísk. Niektoré vozidlá tu očividne stoja už roky. Pneumatiky im povolili a žerie ich hrdza. Z iných zostali vraky. Tesne pred hranicou je skelet červeného automobilu prevrátený nabok a zahádzaný odpadkami. Nič viac z neho nezostalo. Autá sú bez značiek alebo majú evidenčné čísla z rôznych kútov Európy - slovenské, české, poľské, maďarské, žlté zo Spojeného kráľovstva a ďalšie. Nájdete dokonca dve rozdielne značky prišraubované na jednom aute. V Ubli, malej obci, kde nežije ani 800 ľudí, tieto autá nechávajú Ukrajinci. Nakupujú ojazdené vozidlá v Európskej únii a nie vždy sa im podarí previezť ich na Ukrajinu. Jednoducho ich odstavia v Ubli a domov sa vrátia pešo. Starostka Uble Nadežda Sirková si s týmto problémom nevie poradiť.

Na kamiónoch

„Je to dlhoročný problém. Ale v posledných mesiacoch nastal boom,“ vysvetľuje Nadežda Sirková. „Osobné motorové vozidlá nám sem začali navážať dokonca kamióny. Skladajú ich v Ubli, priamo k ceste 1. triedy v smere na štátnu hranicu a hraničný priechod s Ukrajinou. Na obecné alebo súkromné pozemky.“ Situácia sa podľa nej zhoršila hlavne od novembra. Na Ukrajine totiž zaviedli nové poplatky za dovoz áut registrovaných mimo Ukrajiny. Poplatok sa vyšplhal na štyritisíc eur. To si mnohí Ukrajinci nemôžu dovoliť. A tak autá zostávajú bez svojich majiteľov odstavené na slovenskej strane hranice. Doteraz mali autá používané Ukrajincami registrované mimo krajiny povinnosť takzvanej peresečky - raz za týždeň museli prejsť hranicu. „Aj preto sa na hraniciach stálo v takých dlhých radoch,“myslí si starostka Nadežda Sirková. Peresečka po zavedení nových registračných poplatkov už neplatí. Vysoký registračný poplatok však Ukrajincov odrádza od dovozu automobilov. Už proti nemu niekoľkokrát protestovali priamo na hraničnom priechode v Ubli.

Autá vo dvore

Slováci od hranice vychádzali Ukrajincom v ústrety. Niektorí im dovolili zaparkovať autá na svojom pozemku. Na deň, na dva, na týždeň. No po vozidlo sa už ni­kto nevrátil. Rekordérom je rodina v prvom ublianskom dome smerom od hranice. Vo dvore majú odstavené desiatky áut. Ich majitelia ich tu nechali a viac sa neukázali. Rodina teraz nevie, čo s nimi. „Chceli sme pomôcť, a pozrite...“ vystrčí hlavu z dvier žena. Tvrdí, že nevidí riešenie svojej situácie, ale s novinármi sa rozprávať nechce. Vraj je z toho celého veľmi unavená. Riešenie nevidí ani starostka. „Začali sme autá a evidenčné čísla fotiť. Hľadáme ich majiteľov. Vo väčšine prípadov veľmi neúspešne.“ Opustené vozidlá bez majiteľov by obec mohla vyviezť na vrakovisko. Ale na to malá Ubľa nemá rozpočet. „Ja ako starostka aj obyvatelia sa bojíme, že tento problém bude narastať. Veď sa postupne stávame vrakoviskom. Občanov upozorňujem, aby nedovolili Ukrajincom parkovať autá na svojich pozemkoch. Lebo ako sa potom toho vozidla zbavia, ak sa oň nikto viac neprihlási?“

Ubľa: Posledná obec pred hranicou s Ukrajinou.
Ubľa: Posledná obec pred hranicou s Ukrajinou.
Zdroj: Jana Čavojská

V súvislosti s hraničným priechodom sa obec potýka s ďalšími problémami. Často, hlavne v období sviatkov, keď sa Ukrajinci vracajú domov, stoja pred hranicou dlhé rady áut. Cesta na hranicu je v extraviláne obce. Pozemky okolo nej vlastnia rôzni majitelia, zistení aj nezistení, časť aj obec alebo ich spravuje Slovenský pozemkový fond. Nie je tu ani chodník na hranicu či toalety. Peší sa cestou k hraničnému priechodu prepletajú pomedzi autá. Po čakajúcich zostáva okolo cesty obrovský neporiadok. Lesík používajú ako odpadkový kôš a toalety. Obec hlavne po Vianociach a Veľkej noci musí okolie cesty upratovať.

Parkoviská v lese

Pre odstavené vraky nemajú kde zaparkovať tí, ktorí chcú prejsť na Ukrajinu pešo a auto nechať pred hranicou. Stretli sme majiteľa, ktorý svoje auto odstavil na kraji cesty v dobrej viere, že značku Zákaz zastavenia zrušil výjazd z parkoviska Colnej správy ako križovatka. Keď sa po pár hodinách vrátil z Ukrajiny, našiel auto obkolesené policajnou páskou.Nelegálne parkoviská s rozpadávajúcimi sa autami môžu predstavovať problém aj pre životné prostredie. Ktovie, čo všetko z nich vyteká. Palivo a olej namiesto ekologického zlikvidovania vsakujú do pôdy. Divoké skládky áut nemá kto odstrániť. „Stávame sa najväčším vrakoviskom na Slovensku a možno aj v Európe,“ myslí si starostka, ktorá chce o situácii v Ubli informovať vládu na výjazdovom rokovaní. „Myslím si, že tie autá už nikdy nikto nepoužije ani neodvezie. A tento problém bude iba narastať.“