Tip na článok
Presne v takejto situácii odrezali Ľubomírovi Igazovi lano pri komplexe Družba. Spadol však až na zem a nie na strechu.

Vrtuľník, z ktorého spadol rotný Igaz, mali vyradiť už v roku 2012

Na vojenskom cvičisku Lešť po technickej poruche vrtuľníka zomrel vojak Ľubomír Igaz. Stal sa obeťou vrtuľníka, ktorý je dva roky po technickej životnosti?

Galéria k článku (6 fotografií )
Obeť: Ľubomir Igaz po sebe nechal tri deti. Jeho dvaja bratia sú tiež profesionálni vojaci, ktorí sa zatiaľ k odpovediam nedopracovali.
Hrdo a na zemi: Viacerým strojom sa skončil technický život, a tak odpočívajú nevyužité na zemi.
Univerzálny: Vrtuľník Mi-17 patrí medzi najrozšírenejšie na svete. V rôznych verziách lieta takmer v 100 krajinách sveta. Na fotografii český vrtuľník na cvičení.

Pre rotného Ľubomíra Igaza a jeho najbližších číslo dvanásť určite nebolo šťastným číslom. Jeho život vyhasol 12. septembra presne o 12.04, keď spadol z výšky asi 35 metrov na tvrdú zem.

Privolaní vojenskí záchranári, ktorí boli na mieste do 90 sekúnd, ale aj lekári zo spoločnosti Falck, ktorí na Lešti tiež cvičili, mohli iba smutne konštatovať smrť. Tak silno pomliaždená hlava, krk a hrudník sa jednoducho nedali prežiť.

Čo sa stalo

Dvadsiati vojenskí policajti vrátane nešťastného Igaza boli vo štvrtok 12. septembra predposledný deň na cvičení a v piatok mali ísť domov. Dva týždne cvičili vysadenie z vrtuľníka. Najprv na makete a neskôr aj z reálnej helikoptéry Mi-17. Podľa informácií, ktoré má týždenník PLUS 7 DNÍ k dispozícii, sa do osudného poludnia nič mimoriadne počas výcviku nestalo. Po príprave a poučení o trištvrte na dvanásť vzlietol vrtuľník s desiatimi cvičiacimi vojakmi, tromi členmi posádky a tromi inštruktormi.

Vrtuľník obletel komplex Družba a pripravil sa na vysadenie. Ostal v takzvanom vise na jednom mieste. Inštruktor a veliteľ skupiny sa zlanili na budovu.

Keď bol na lane rotmajster Igaz, vrtuľník náhle začal stúpať a on ostal visieť na lane mimo strechy budovy. Lano následne odrezali, a tak vojenský policajt spadol z výšky 35 metrov na zem. Podľa jedného zo svedkov udalosti mal vrtuľník evidentne technický problém.

Ľubomir Igaz po sebe nechal tri deti. Jeho dvaja bratia sú tiež profesionálni vojaci, ktorí sa zatiaľ k odpovediam nedopracovali. Foto: archív Ľ.I.

Problémy s hydraulikou

Ministerstvo obrany v prípade mimoriadnych udalostí, ako je smrť vojaka, pomerne obsiahlo informuje aj o detailoch udalostí, aby predišlo špekuláciám. V tomto prípade však zvolilo opačný postup a mlčí. „V súčasnosti prípad vyšetruje vojenská polícia a letecký úrad. Bližšie informácie, vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie, nebudeme poskytovať,“ opakuje hovorkyňa ministerstva obrany už niekoľko dní.

Všetci oslovení odborníci, ale aj vojenskí piloti mali tiež problém čokoľvek povedať, zo strachu, že ich z armády vyhodia. Nedávno v apríli stačil ministrovi Martinovi Glváčovi na vyhodenie vojaka aj status na Facebooku, na ktorom si ho dovolil skritizovať.

Jeden letecký inžinier v tom má však pomerne jasno. „Náhle stúpanie môže byť spôsobené napríklad poruchou hydrauliky a zmenou nastavenia listov rotora alebo vypadnutím autopilota, ktorý je pri takom mohutnom stroji zapnutý stále,“ tvrdí inžinier z Prešova, ktorý si neželá byť menovaný zo strachu z nadriadených.

Iný civilný inštruktor vysvetľuje, že Mi-17 má dva hydraulické systémy, čo je niečo ako posilňovač riadenia v aute. „Človek nemá silu, aby mohol ovládať také ťažké mechanizmy. Pri výpadku hlavného systému je tam ešte záložný, ale ten slúži len na okamžité pristátie na akejkoľvek najbližšej voľnej ploche,“ vysvetľuje bývalý vojenský pilot, ktorý teraz lieta pre civilné firmy.

Týždenník PLUS 7 DNÍ sa pýtal rezortu obrany, ako vrtuľník po odrezaní lana pristál. Či to bolo v štandardnom, alebo núdzovom režime. Mnohé by to vysvetlilo. Odpoveď prišla jasná - vec sa vyšetruje, takže nepovieme.

Vrtuľník Mi-17 patrí medzi najrozšírenejšie na svete. V rôznych verziách lieta takmer v 100 krajinách sveta. Na fotografii český vrtuľník na cvičení. Foto: ČTK

Vrtuľník po životnosti

Smrť rotmajstra Igaza nespôsobil jednoznačne iba ľudský faktor, ale skôr vážna technická porucha vrtuľníka Mi-17 v úprave Leteckej pátracej a záchrannej služby (LPZS). Svedčí o tom fakt, že velenie vzdušných síl okamžite po oboznámení sa so situáciou zakázalo všetky lety vojenských vrtuľníkov Mi-17 až do odvolania. Iba vo veľmi mimoriadnych situáciách môže letieť ako LPZS.

Situácia je vážna. Vrtuľníkové krídlo v Prešove v pondelok dokonca navštívil aj najvyšší náčelník generálneho štábu Peter Vojtek. Čo skúmal, hovorca ozbrojených síl Milan Vanga nespresnil. Objavili sa aj verzie, že lano sa rozkývalo alebo dokonca zachytilo o prekážku. To je však veľmi málo pravdepodobné.

Je ťažko fyzikálne predstaviteľné, že aj keby sa hrubé lano s vojakom rozhojdalo, tak by jeden chlap mohol rozhádzať 13-tonový kolos vo vzduchu, ak by všetky systémy riadne fungovali. Mi-17 pritom dokáže odniesť celkovo asi štyri tony nákladu a iba v podvese zhruba dvetisíc kilogramov. Podľa našich informácií sa pri vyšetrovaní nič nehovorí o zamotanom lane alebo o lane zachytenom o prekážku.

Počas výcviku na Lešti bol nasadený vrtuľník, ktorý bol vyrobený začiatkom roku 1987, čo znamená, že mu technický život stanovený na 25 rokov uplynul už v roku 2012! V čase výcviku mal byť teda pol druha roka vyradený z výzbroje. Prečo lietal naďalej, je teda otázne. Kto to povolil?

„Vojenská letecká technika po skončení životnosti nesmie lietať, iba ak by mala výnimku, ktorú by jej udelili na ministerstve, ale práve pri takýchto prípadoch, keď sa niečo stane, je to čistá samovražda, lebo to hrozí ostrou basou,“ tvrdí dlhoročný vojenský letecký inžinier.

Ruský výrobca vrtuľníkov M. L. Mila spolu s ruskou vládou síce vydali v roku 2010 pod číslom 3071 takzvaný bulletin na predĺženie technického života až na 35 rokov, ale takéto predĺženie musí schváliť výrobca na každý jednotlivý kus a Slovensko by si to muselo tvrdo zaplatiť.

Navyše posledná generálka vrtuľníka bola vykonaná ešte pred platnosťou ruského bulletinu a predĺženie technického života je v podstate ďalšia generálna oprava, lebo vrtuľník sa musí rozobrať a preskúšať do poslednej skrutky.

Nedokončená modernizácia

Práve tento vrtuľník mal na sklonku svojho technického života prejsť pomerne drahou druhou modernizáciou. Mala doň byť namontovaná technika dodávaná rôznymi obchodníkmi so zbraňami bez certifikátov od ruského výrobcu.

Tá modernizácia, ktorú na desať helikoptér podpísal ešte minister obrany Jaroslav Baška (Smer) krátko po prehraných voľbách v roku 2010, a nový minister Ľubomír Galko (SaS) ju okresal iba na dva kusy. Práve pre toto okresanie terajší minister Martin Glváč (Smer) podal trestné oznámenie.

Jedným z dvoch kusov bol aj stroj podieľajúci sa na tragickom páde vojaka, ktorého lano odrezali po zistení technických problémov. V minulosti ho upravili na pátrací vrtuľník. Znovu vylepšiť ho mali v Leteckých opravovniach Trenčín. Modernizácia sa však zasekla, lebo ministerstvo obrany za Galka trvalo na tom, aby v Trenčíne mali všetky potrebné certifikáty a povolenia od výrobcu, čo sa Leteckým opravovniam nepodarilo získať.

„Opravovne síce mali nejaký papier, ale nemali ho oficiálne. Prirovnal by som to k autorizovanému a dedinskému servisu áut. My sme požadovali určitú kvalitu prác, ktoré bude garantovať výrobca v súlade s predpismi NATO, aby sme sa vedeli spoľahnúť na tie stroje. No nesplnili všetky podmienky,“ hovorí dôstojník z veliteľstva vzdušných síl.

Zmluva na modernizáciu vrtuľníka ostala vo vzduchu ako nesplnená a vrtuľník po technickej životnosti tak prispel k smrti rotmajstra Ľubomíra Igaza.

Zodpovední

Pri každej úprave lietadla alebo vrtuľníka je pomerne komplikovaný postup. Najprv vojaci alebo ministerstvo povedia, čo chcú a potrebujú. Zhotoviteľ, v tomto prípade Letecké opravovne, vypracuje projekt a urobí úpravy. Slovenský letecký inštitút (SLI) ako nezávislý skúšobný ústav by mal všetko preskúšať a povedať, či je to v poriadku.

Problém však je, že SLI najnovšie patrí pod opravovne, takže o nezávislosti nemôže byť ani reči. Na konci všetkého je Úrad vojenského letectva, ktorý všetko skontroluje a dá pečiatku, že vrtuľník môže lietať. No a na tomto úrade je iba jediný inšpektor na leteckú techniku.

Mi-17 LPZS

Špecializovaný vrtuľník na pátranie a záchranné akcie vychádza z klasického vojenského dopravného vrtuľníka. Tento typ sa vyrábal od sedemdesiatych rokov v závode v Kazani.

Vo vojenskej alebo v civilnej verzii lieta asi v stovke krajín na celom svete od Afganistanu, Burundi cez Maďarsko až po USA. Slovenskou zmenou na LPZS prešli v Leteckých opravovaniach v rokoch 2006 až 2010.

VIDEO Plus 7 Dní