Kým bežný občan má neraz problém kúpiť si ojazdené auto za pár tisícok, štátom platení úradníci si budú užívať nové vozidlá, ktorých cena sa začína nad sumou 30-tisíc eur. Má ísť o autá bezemisné, prípadne nízkoemisné. Podľa našich zistení úrady zatiaľ o tieto autá neprejavovali veľký záujem. A to práve kvôli ich vysokej cene. Po zvýšení limitov na nákupy týchto vozidiel by sa to mohlo zmeniť. Smutné však v tejto súvislosti je, že podpora „zelených presúvadiel“ pre občanov zo strany štátu prakticky neexistuje. Občanovi, teda väčšine bežných ľudí, tak ostáva v podstate jediná voľba. "Starý dobrý" spaľovací motor, najlepšie patrične "zabehnutý" a najmä, aby to malo dobrú cenu. Teda kúpiť si auto, ktoré si dokáže finančne dovoliť.

Oslovili sme vyše dvadsať ministerstiev

Ešte pred dvomi rokmi sa vláda zaviazala nakupovať viac ekologických áut nielen pre ministerstvá, ale aj okresné úrady či krajské prokuratúry. Bola to príležitosť nielen „zazelenať“ štátny vozový park, ale ísť príkladom a motivovať tak domácnosti či súkromné podniky, aby skúsili tiež investovať do bezemisných elektromobilov. Alebo aspoň do takzvaných nízkoemisných vozidiel, čo sú najmä plugin hybridy, teda autá s kombinovaným elektrickým a spaľovacím pohonom.

Realita? Za veľa to nestojí. PLUS 7 DNÍ oslovil vyše dvadsať ministerstiev a iných úradov, či sa pochvália vlastníctvom aspoň jedného plugin hybridu. Kladne odpovedalo iba zopár.

Prekážkou väčších nákupov sú vraj ceny. Vláda sa preto od 1. apríla rozhodla zvýšiť limity na obstarávanie nízkoemisných vozidiel. Súvisí to aj s takzvaným plánom obnovy, z ktorého by sa mali takéto nákupy realizovať. Podpora predaja „zelených“ áut pre občanov je však stále na konci priorít, sme v tomto hlboko pod európskym priemerom.

Nie hocijaká výbava

Na niekoho môže vysvetlenie zvyšovania limitu pôsobiť paradoxne. Pretože kým väčšina ľudí sa musí pre zdražovanie uskromniť, štát práve vysokou infláciou odôvodňuje potrebu nafúknuť možnosti utrácať. A nejde len tak o drobné, limit sa od 1. apríla zvyšuje o 50 percent. Autori návrhu to dávajú do súvisu s plánom obnovy. Európska únia totiž vyžaduje, že ak sa z neho budú nakupovať akékoľvek vozidlá pre ktorýkoľvek z podporených projektov, už musí ísť o ekologickejšie varianty. Ibaže to sa so súčasnými limitmi splniť nedalo. „Limity výdavkov by významne sťažili ich obstaranie vzhľadom na vývoj cien,“ zdôvodňujú zmenu autori návrhu. Vláda sa pritom ešte v roku 2021 zaviazala, že štvrtina obstarávaných vozidiel majú byť elektromobily alebo aspoň hybridné vozidlá.

Už začiatkom tohto roka poslanci odsúhlasili jedno zvyšovanie limitov na nákup vozidiel. Ovplyvnilo to aj pravidlá pre „zelené“ autá, pretože sa odvíjajú od limitov pre „špinavších“ tátošov poháňaných spaľovacími motormi. Najnižšiu hranicu vtedy zdvihli z 12- na 22-tisíc eur. Do legislatívy sa totiž dostala podmienka, že nové štátne autá musia mať vo výbave pokročilé asistenčné systémy, napríklad inteligentné prispôsobenie rýchlosti či upozornenie na ospalosť. Keďže ide o komfortné prvky, ktoré sú typické skôr pre výbavu vyšších tried, muselo sa to prejaviť na uvoľnení pravidiel utrácania.

Tátoše pre tajomníkov

Nie všetci štátni zamestnanci si zaslúžia rovnaké služobné autá. Podľa zákona sú vozidlá pre zamestnancov rozdelené na štyri triedy - nielen podľa ceny, ale aj podľa toho, kto sa v nich má voziť. Tie najdrahšie si doprajú štátni tajomníci, vedúci úradu vlády, riaditeľ Národného bezpečnostného úradu, predsedovia najvyšších súdnych inštitúcií či šéfovia prezidentskej alebo parlamentnej kancelárie. Môžu si vybrať elektromobil v cene až 72-tisíc. Na ponuku sa tu nedá veľmi frflať, vybrať by si mohli hneď z niekoľkých luxusných modelov BMW, Audi či Mercedes-Benz.

FOTO vládnych plugin hybridov nájdete v galérii

O niečo skromnejšie musia voliť podpredsedovia väčšiny štátnych orgánov, vládni splnomocnenci alebo krajskí prokurátori. Vozidlá pre nich by nemali byť drahšie než 43-tisíc eur. V prípade ekologických alternatív je však limit niečo vyše 64-tisíc eur. Ani tu nie je výber zlý, k prestížnym autám v cenovej kategórii patrí napríklad plugin limuzína Audi A6 TFSIe či bavorák 530e xDrive.

BMW 530e xDrive.
Zdroj: Marek Pokrývka

Keď ideme o manažérsku triedu nižšie, teda na šéfov ministerských sekcií, prednostov okresných úradov a tak ďalej, tak na ekologické auto môžu minúť o dvadsaťtisíc eur menej. Cenová kategória do 45-tisíc eur je už citeľne redšia, zabudnúť musia na luxusnejšie nemecké značky, ale stále sú tu na výber „zelené“ autá Hyundai, Ford či Honda.

Ostatní úradníci sa už musia výrazne uskromniť, na elektromobil smú minúť najviac 33-tisíc eur, čo zužuje výber najmä na menšie elektrické a hybridné vozidlá značiek Volkswagen či Škoda.

Nemajú záujem

Aj keď sú ekologické autá tichšie a do ich údržby stačí investovať menej peňazí než v prípade benzínových a naftových, na ministerstvách je o ne zanedbateľný záujem. Výsledky veľkej ankety PLUS 7 DNÍ ukázali, že najviac ekologických áut majú na Úrade vlády, vo vozovom parku majú až šesť plne elektrických vozidiel.

Ministerstvá školstva a pôdohospodárstva majú v garážach po štyri kusy, rezort obrany má o jedno menej. Ministerstvo hospodárstva vlastní dve ekologické vozidlá. Rezort diplomacie, ministerstvo financií či ministerstvo životného prostredia majú každé po jednom kuse. Mnohé ďalšie oslovené inštitúcie vrátane napríklad ministerstva dopravy, rezortu kultúry či Najvyššieho súdu ekologickejšie tátoše vôbec nemajú, hoci aspoň pár plánujú zaobstarať v najbližšom čase. Iné inštitúcie zatiaľ takéto nákupy neplánujú, ale aspoň nad nimi premýšľajú.

Vnútro je skôr výnimka

Spomedzi všetkých organizácií najviac vyčnieva ministerstvo vnútra. Je to preto, že v posledných mesiacoch nakúpilo 550 kusov nízkoemisných a bezemisných vozidiel pre políciu. Na cestách ich budete môcť zahliadnuť už v novej striebornej farbe so žlto-modrým dizajnom. Ďalších dvesto nových elektrických a plugin áut je určených pre potreby ostatných zložiek rezortu, patria k nim napríklad aj okresné úrady.

Nové policajné autá budú mať nový dizajn a pod kapotou ekologické motory. V uliciach budú chrániť nielen bezpečnosť, ale aj klímu.
Zdroj: Pavol Zachar

K „zazelenaniu“ vozového parku by malo dôjsť aj na ministerstve práce, pre Inšpekciu v sociálnych veciach chce nakúpiť 42 kusov plugin hybridov. Podobné plány majú na Úrade vlády, v roku 2023 chcú obstarať ďalších desať vozidiel s ekologickým pohonom.

Domácnosti bez dotácií

Krajiny Európskej únie pred pár dňami predsa len schválili pravidlá pre postupné utlmenie predaja vozidiel na benzín a naftu od roku 2035. Dostala sa tam výnimka pre spaľovacie motory, môžu predávať naďalej, ak budú poháňané syntetickým palivom. Momentálne však ide skôr o laboratórne dostupnú látku, ktorej cena sa odhaduje od päť do desať eur za liter. Vo všeobecnosti sa predpokladá, že alternatívou sú najmä elektromobily.

Otázkou preto je, ako ukončenia predaja áut na benzín a naftu od roku 2035 zvládnu Slováci. Aj po tomto termíne bude možné jazdiť a obchodovať s jazdenými vozidlami na tieto palivá. No dovtedy by mal podiel elektromobilov byť oveľa vyšší. Dnes je na Slovensku žalostný. Zväz automobilového priemyslu SR upozorňuje, že podiel nízkoemisných áut vlani nedosiahol ani štyri percentá a Slovensko patrí na posledné priečky v Únii. V iných krajinách si pritom vlani zapisovali rekordy v predaji elektrických áut. Ekologický pohon malo každé ôsme nové predané vozidlo v Únii.

Ako to je s podporou občanov-motoristov inde

Vo viacerých štátoch však vlády motivujú obyvateľov na kúpu elektrických áut príspevkami rádovo v tisícoch eur. Najväčšie stimuly ponúkajú v Holandsku, takmer tritisíc eur na samotný elektromobil a k tomu sa pripočítajú daňové úľavy 10-tisíc eur. Vo Francúzsku podobné príspevky a úľavy presahujú sedem a pol tisíca eur, v Nemecku je to päťtisíc.

V susednom Poľsku záujemcom o elektromobil ponúkajú dotáciu štyritisíc eur. Ako informuje portál Techbyte, Slovensko je jednou z mála krajín v celej Únii, ktorá v súčasnosti neponúka žiadne stimuly. Záujem o takúto podporu medzi občanmi zrejme existuje. Svedčí o tom aj priebeh nateraz posledného dotačného programu na kúpu elektrických vozidiel. Balík bol spustený v roku 2019 a vyčerpal sa za štyri minúty.