Zelené brzdové svetlá - na prvý pohľad nejasný bezpečnostný systém, v skutočnosti však úplne jednoduchý. Chodec sa pred tým než vstúpi na vozovku rozhliadne a keď uvidí, že na maske auta sa rozsvieti zelený pasásik - môže byť pokojný a dať sa do kroku. Zelené svetlo v prednej časti vozidla mu totiž signalizuje, že auto pred ním brzdí a na trase cez priechod pre chodcov nehrozí kolízia. Ako väčšina prelomových nápadov je aj tento v podstate úplne prostý. A tentoraz za ním stojí Slovák.

Narazili na červenú

Myšlienka predného brzdového svetla nie je úplne nová, nápad sa zrodil už v 90.tych rokoch minulého storočia. Nové je však prevedenie od slovenského inovátora Ľubomíra Marjaka, ktorého firma je majiteľom európskeho patentu na technologickú novinku. Pokusy o zvýšenie bezpečnosti chodcov aj šoférom využitím predného svetla ho inšpirovali, no najprv musel vyriešiť otázku farby. V minulosti sa preferovalo červené svetlo. „Problematické bolo určenie farby toho svetla pretože v celosvetovom zákone o cestnej doprave je jasne napísané, že červené svetlo nakoľko je výstražné nemôže byť na prednej strane vozidla. Takže tam sa veľa ľudí ak koplo," priblížil nám začiatky Marjak. S projektom sa začal zaoberať v roku 2014 a na začiatku si patentoval tiež červenú variáciu brzdového svetla. „Ale keď vedci a dopravní psychológovia určili, že farba tohto svetla bude zelená lebo je to najprijateľnejšia farba, tak sme to začali na novo rozvíjať."

Na výber presného odtieňu farby svetla ale aj umiestnenia na maske automobilu bola venovaná samostatná štúdia. Pri rozvoji vízie začal spolupracovať s nemeckými expertmi na dopravu a dopravnú psychológiu z Bonnskej univerzity. „Potom sa začalo samotnými nelaboratórnymi štúdiami, testovalo sa to v terénne priamo v Bonne. Následne bol projekt odskúšaný na medzinárodnom letisku v Berlíne," doplnil vynálezca.

Nejde pri tom o žiadne komplikované zariadenie, predný zelený pásik je napojený na zadné červené svetlo a keď šofér stlačí brzdu rozsvietia sa obe. Zásadnou zmenou je aj tvar zeleného svetla. „Experimenty so zeleným brzdovým svetlom kruhového tvaru dopadli zle, lebo ho chodci vyhodnocovali ako zelený signál, ktorý im dáva prednosť,“ spomenul dopravný analytik Jozef Drahovský podľa ktorého práve podlhovastý tvar môže byť kľúčom k úspešnému zavedeniu inovácie do praxe. Dodáva, že zelené svetlo môže pomôcť nielen chodcom ale aj vodičom. Napríklad tak, že v spätnom zrkadle uvidí, že šofér za ním tiež brzdí ak sa rozsvieti zelený LED pásik.

Už v uliciach

O projekt, ktorý má pomôcť znížiť nehodovosť, sa už zaujíma aj Európska únia. Na to, aby sa predné brzdné svetlo zaviedlo ako súčasť povinnej výbavy v krajinách EÚ, však musia prebehnúť skúšania v reálnej premávke. Práve preto už od konca septembra beží praktická testovacia prevádzka zeleného brzdového svetla v štyroch slovenských mestách. Až do leta budúceho roka bude novinku využívať viac než 3-tisíc automobilov v Žiline, Trenčíne, Prievidzi a Partizánskom. Ľudia ich budú môcť vidieť predné svetlá na policajných autách, sanitkách, traktoroch, kamiónoch či autobusoch. Jednoducho na všetkých vozidlách, ktoré sa pohybujú po cestách.

 Automobilovú inováciu pozorne sledujú aj na ministerstve dopravy a rozhodli sa tiež priložiť ruku k dielu. K pionierom predného brzdového svetla sa u nás stal aj štátny tajomník na ministerstve dopravy Jaroslav Kmeť. Na svoj pracovný automobil si najnovšie dal nainštalovať jednoduchý a na montáž nenáročný bezpečnostný prvok. „Na moje služobné auto som si nechal namontovať predné brzdové svetlo, aby som aj ja prispel k bezpečnosti cestnej premávky,“ poznamenal Kmeť priamo pred budovou ministerstva, kde sa zhruba polhodinová montáž uskutočnila. Svojim príkladom chce inšpirovať aj zamestnancov z rezortu. „Dúfam, že sa pridajú aj ďalší kolegovia na ministerstve dopravy,“ uviedol štátny tajomník, ktorého si na ceste už môžete všimnú aj vďaka zelenému LED pásu tesne nad ečevečkou vozidla.

FOTO Ako vyzerá "zelené" predné brzdové svetlo? Pozrite sa v GALÉRII ► ► ► TU