Vychádzajú smutní, zničení aj vysmiati. No takmer vždy ovešaní igelitkami a taškami obchodných reťazcov. Známe tváre im tak robia reklamu pri odchode z väzníc či ústavov na výkon väzby. K záberom, ako sa prvýkrát po dlhom čase nadýchli vzduchu na slobode, sa médiá opakovane vracajú dlhé roky. Notoricky je známa napríklad fotografia mafiá­na Karola Mella s veľkými modrými taškami pred bránou Justičného paláca z roku 2011.

Negatívna emócia

„Bežný product placement, napríklad vo filmoch alebo v seriáloch, diváci vnímajú pozitívne a hlavne je vtedy platený. Značka sa vtedy chce spájať s danou osobou alebo so seriálom,“ hovorí riaditeľ známej reklamnej agentúry Radovan Kuchynka. V prípade prepustenia však podľa neho ťažko povedať, či to ľudia vnímajú negatívne alebo pozitívne. „Samotná emócia prepúšťania niekoho z väzby, či už právom, alebo neprávom, je však skôr negatívna,“ myslí si. Podľa neho ľudia značku v spojení s prepúšťanou osobou vnímajú. No na jednoznačný verdikt, či je to pre značky zlé, by bolo podľa neho treba spraviť prieskum. „Môj osobný názor je, že sa to skôr spája s negatívnou emóciou. Značka to nechce, len sa tam nejako dostala,“ dopĺňa.

Prekryť či ignorovať?

Majú sa preto známe reťazce brániť, reagovať na zábery svojho loga v spojení s niekým kontroverzným? „Napríklad Ikea vie dobre komunikovať akýkoľvek trapas a v ostatnom čase sa snaží aj Kaufland. Osobne si však myslím, že je to pre značky minoritná záležitosť,“ vraví Kuchynka. Podľa neho by bolo zaujímavé vedieť, ako sa tieto igelitky k prepúšťaným dostávajú. „Najmä teraz sú medzi nimi skôr majetnejší ľudia. Nemyslím si, že idú do väzby zbalení v igelitke. Pani Jankovská bola známa norkovými kožuchmi, tá by si tam asi zobrala inú značku a typ tašky, keby mohla.“

Kupujú ich predražené

Pátrali sme preto po tom, ako sa trestanci či obvinení dostávajú k igelitkám a taškám reťazcov. Ako sme zistili, nikto im ich nedáva a tobôž nie zadarmo. Ak si chcú veci z basy slušne odniesť, musia si tašky kúpiť vo väzenskom bufe­te. Tie sú známe vyššími cenami ako vonku, zaujímalo nás preto, či sú aj igelitky reťazcov predražené. „Áno, ja som si musel kúpiť tašku Lidl za drahšie, ako ju predáva reťazec vo svojich predajniach,“ dozvedeli sme sa od jedného z našich zdrojov, ktorý nejaký čas strávil za mrežami.