Greta Garbo patrí medzi nezmazateľné ikony zlatého veku Hollywoodu. Tajomná, mysticky pôvabná, nazývaná i švédska sfinga a mysteriózna cudzinka, bola často predmetom klebiet. „Nechcem byť hlúpa zvodkyňa. Nevidím zmysel v peknom obliekaní a vo zvádzaní mužov,“povedala raz herečka rozpoznateľného štýlu založeného na kombinácii zdržanlivosti a vyumelkovanosti. Mimoriadne krásna, vysoká a štíhla, s tvárou, ktorá odhaľuje bohatý vnútorný život a absenciu povrchnosti, bola Greta predurčená pre romantické úlohy tajomných a nedosiahnuteľných žien.

Magické modré oči

Vo svojich najslávnejších úlohách hrala tragické a melancholické postavy. Stelesnenie mocných hrdiniek jej zabezpečili tri nominácie na Oscara, no napriek sláve a životu na výslní bola Greta Garbo často nepochopená. „Chcem byť sama,“povedala v rozhovore pre časopis Life v roku 1955. Neskôr musela slávnu vetu dodatočne vysvetliť. „Vlastne som tým povedala, chcem, aby ste ma nechali na pokoji! To je rozdiel.“

Narodila sa ako Greta Lovisa Gustafsonová 18. septembra 1905 a vyrastala v chudobe v pochmúrnom Štokholme. Už ako dieťa bola nadšená farebným svetom divadla, videla v ňom únik zo sivej každodennosti. Ako 19-ročná získala prvú filmovú rolu, začiatkom 20. rokov minulého storočia ju objavil producent Louis B. Mayer. Vraj v jej magicky modrých očiach okamžite spoznal veľký potenciál.

V GALÉRII si pozrite povestné fotografie slávnej herečky>>

Bolo to zopár rokov po jej príchode do Spojených štátov. Greta za veľkou mlákou úplne zmenila vzhľad: narovnala si vlasy a zuby, zmenila tvar obočia a schudla 12 kilogramov. V začiatkoch bol jej hlavným partnerom na striebornom plátne John Gilbert, zjavne medzi nimi fungovala chémia, čo im obom rýchlo prinieslo svetovú slávu. Gilbert sa bleskovo stal najvyhľadávanejším hercom v Hollywoode, jeho filmy zarábali na tú dobu obrovské peniaze - až 700-tisíc dolárov, čo zodpovedá sume približne dnešných desať miliónov dolárov. Gretu naučil hrať a vystupovať pred kamerou, ale    stala sa pre neho fatálnou.

NEWYORSKÝ DOM Herečka po ukončení kariéry žila v ústraní, skrývala sa za tmavými okuliarmi.
NEWYORSKÝ DOM Herečka po ukončení kariéry žila v ústraní, skrývala sa za tmavými okuliarmi.
Zdroj: PROFIMEDIA

Bola to láska na prvý pohľad a do troch týždňov ju vraj niekoľkokrát požiadal o ruku. Dokonca stanovil dátum sobáša, ale nedopadlo to dobre - Garbo sa pri oltári neobjavila, čo ho poriadne zdeptalo. Nepríjemná epizóda sa časovo zhoduje s pádom Gilbertovej slávy, ktorý sa spolu s nemým filmom čoskoro stal minulosťou. Je však možné, že s príchodom zvukového filmu už nespĺňal štandardy novej technológie. Na druhej strane Garbo pokračovala vo vzostupe.  Neskôr sa priznala, že Gilbert bol jej veľká láska a že mu vďačí za úspech. Nemohla však vystáť predstavu, že bude niečou manželkou. „Bála som sa, že mi môj muž začne hovoriť, čo mám robiť a čo nie, že sa stane mojím šéfom. A to som nechcela. Chcela som byť vlastným šéfom,“ zdôrazňovala. Gilbert bol nepochybne jej veľká láska, ale ako neskôr prezradili korešpondencie zverejnené až po herečkinej smrti, zďaleka nie jediná.

Na vrchole

V ďalších rokoch Garbo hviezdila. Zahrala si osudovú špiónku Matu Hari a v roku 1932 aj v oscarovej snímke Grandhotel. Jej kariéru na dva roky pribrzdil konflikt so štúdiom MGM, z ktorého vyšla víťazne. Nová zmluva Grete zaručovala takmer úplnú kontrolu nad svojimi filmami. Bola si vedomá svojho statusu aj zisku, ktorý štúdiu prinesie. Pri natáčaní netolerovala prítomnosť nikoho, kto tam práve nemal čo robiť. Zahŕňalo to napríklad aj producentov. Ak by jej požiadavky nesplnili, vyhrážala sa návratom do Švédska.

Vo svojom prvom zvukovom filme Anna Kristi nezaprela švédsky prízvuk - stvárnila rolu prístavnej prostitútky. Divákov do kina lákal reklamný slogan: Garbo hovorí. Nasledovali ďalšie úspechy. V snímke Queen Christina z roku 1934 si zahrala po boku veľkého Laurenca Oliviera, potom prišla Anna Kareninová a neopakovateľná Dáma s kaméliami - postava francúzskej kurtizány odsúdenej na smrť patrí medzi jej najslávnejšie. Film Ninočka zas odhalil jej komediálny talent. Aj tentoraz štúdio pri propagácii filmu stavilo na jej slávu. Garbo sa smeje - svietilo na plagátoch.

Greta svoj posledný film nakrútila v roku 1941, romantickú komédiu Žena s dvoma tvárami v réžii Georgea Cukora. Pokus prezentovať ju ako „sladké, obyčajné dievča“ však zlyhal. Garbo si diváci spájali s pôvabom a leskom, ni­kto ju nechcel vidieť inak.

Neúspech filmu však nebol rozhodujúci pre jej odchod do dôchodku. Greta o tom uvažovala už dávnejšie. Nechcela sa opotrebovať a verila, že je najlepšie odísť na vrchole. Okrem toho nenávidela bremeno slávy, ktoré musela znášať. Odmietala rozhovory, nerozdávala autogramy, nezúčastňovala sa na premiérach a hollywoodskych večierkoch. Na listy svojich fanúšikov ani neodpovedala. Bola jednou z najzáhadnejších dív, ktoré svoje súkromie držali ďaleko od očí verejnosti.

Láska k žene

Pritom jej súkromie bolo mimoriadne zaujímavé, týka sa to najmä jej milostného života, ktorý je dodnes predmetom špekulácií. Hovorilo sa, že je bisexuálka či dokonca notorická lesbička.

DVA SYMBOLY Štúdio MGM v prvej polovici 20. storočia stavilo na leva a Gretu Garbo.
DVA SYMBOLY Štúdio MGM v prvej polovici 20. storočia stavilo na leva a Gretu Garbo.
Zdroj: PROFIMEDIA

Od roku 1924 až do konca života udržiavala nepretržitý kontakt na diaľku s kolegyňou z dramatickej školy, švédskou herečkou Mimi Polakovou. „Tvoj list spôsobil vo mne búrku túžby,“písala Grete Polaková, ktorá údajne vymyslela aj umelecké meno Garbo. Herečka zasa v korešpondencii tvrdí, že sa „cíti unavená a nudná, keď je preč od priateľky“. V liste z roku 1928 je ešte dôvernejšia. „Snívam o tom, že ťa uvidím a zistím, či sa stále rovnako ako predtým zaujímaš o svoju starú nezosobášenú priateľku. Milujem ťa, malá Mimosa,“ píše Greta. Keď Polaková otehotnela, Garbo znela trochu rezignovane. „Nemôžeme si pomôcť a čeliť našej prirodzenosti, ako ju stvoril Boh. Ale vždy som si myslela, že my dve k sebe patríme,“ uvádzala. Neskôr, keď Polaková porodila syna, Greta jej napísala: „Som nesmierne hrdá, že som sa stala otcom.“ Listy sa postupom času stali ešte intímnejšími.

V zlatej ére Hollywoodu štúdiá vytvárali obraz o hercoch pre verejnosť a to, čo doň nezapadalo, dôsledne utajovali. Tých najslávnejších si dokonca zmluvne zaviazali, aby udržiavali určitý imidž. Čiže akýkoľvek vzťah Garbo so ženou musel byť prísne stráženým tajomstvom. Nehanbila sa za svoju sexualitu, ale uvedomovala si, že riskuje kariéru aj potenciálny hnev mnohých obdivovateľov a publika. Nakoniec si zvolila osamelosť a izoláciu.

Pritom románikov s príslušníčkami nežnejšieho pohlavia bolo vraj niekoľko. Jej milenkami údajne boli herečky Marlene Dietrichová, Claudette Colbertová, Joan Crawfordová. So spisovateľkou, španielskou vojvodkyňou Mercedes de Acosta mala vraj tridsať rokov trvajúci pomer, ale skončil sa neslávne. Vojvodkyňa napísala v roku 1961 knihu o ich vzťahu, po čom prerušili akýkoľvek kontakt. V spomienkach uvádza, že prvýkrát videla Gretu v Istanbule v roku 1924, keď natáčala neúspešný film Otrokyňa zo Smilny. Herečka ju okamžite očarila, ale nevedela, v akom jazyku sa jej má prihovoriť. Začali si až o niekoľko rokov v Amerike. De Acosta ich spoločné dovolenky na Silver Lake v pohorí Sierra Nevada opísala: „Garbo vyzerala tak elegantne a aristokraticky, že sa podobala ruskej princeznej. Jej oči mali výraz večnosti,“ nadchýna sa, pričom osobitne oceňuje fakt, že Garbo nosila nohavice.

Mimochodom, špekulácie o jej sexuálnej orientácii podnecoval aj jej štýl obliekania. Okrem nohavíc nosila pánske saká, košele, kravaty, vetrovky, ploché topánky a pánske šperky. V tridsiatych rokoch na celom svete spopularizovala pršiplášte a barety.

Za tmavými okuliarmi

Na otázku novinárov, prečo sa nikdy nevydala, odpovedala: „Nepotrebujete manželstvo, aby ste mali dobrého priateľa, s ktorým by ste dokázali žiť.“ Obľúbený herec jej bol Gary Cooper a ona Hitlerova obľúbená herečka. Clark Gable ju považoval za snobku.

Keď sa v roku 1951 stala americkou občiankou, kúpila si luxusný byt v New Yorku. V roku 1954 jej udelili osobitné ocenenie za mimoriadny prínos k filmovej tvorbe. Ešte dlho dostávala ponuky vrátiť sa na strieborné plátno, rezolútne ich odmietala so slovami, že s filmom navždy skončila. Aj keď bola veľmi bohatá, žila veľmi izolovane a vyhýbala sa pohľadom ľudí. Bola známa svo­jimi dlhými prechádzkami v New Yorku, skrytá za veľkými klobúkmi a tmavými okuliarmi.

„Život by bol taký úžasný, keby sme vedeli, čo s tým robiť!“povedala pri jednej príležitosti. Ale drobné radosti si neodpustila. Napríklad rada bola nahá, buď na jachte svojho priateľa Aristotela Onassisa, alebo v dome svojho priateľa a kolegu Davida Nivena. „Greta je prvá žena, ktorú moji synovia videli nahú. Rada plávala nahá v našom bazéne,“tvrdil herec.

Napriek búrlivému milostnému životu a statusu filmovej divy získala Garbo povesť najsklesnutejšieho Škandinávca od Hamleta. „Môj životný príbeh sú bočné vchody, bočné dvere, tajné výťahy a iné spôsoby vstupu a výstupu, aby ma ľudia nerušili,“ hovorievala. „Každý z nás žije iba raz. Ak ste úprimní, stačí vám to. “Keď ju istý mladý muž v 80. rokoch minulého storočia spoznal na ulici, opýtal sa: „Ste Greta Garbo?“, odpovedala: „Bola som Greta Garbo.“

Očarujúca „žena s tajomstvom“ zomrela 15. apríla 1990 vo veku 84 rokov. Po kremácii jej popol presunuli do rodného Štok­holmu. Mimochodom, v roku 1950 ju zapísali do Guinnessovej knihy rekordov ako najkrajšiu ženu, aká kedy žila.

V GALÉRII si pozrite povestné fotografie slávnej herečky>>

ANNAMÁRIA GRBIČ