A ešte viac pochybností o tom, kto riadi celý proces nákupu a kto má záujem z modernizácie v armáde profitovať.

Po poriadku

To, čo nakupujeme, s kým čo vyvíjame a kto nám to dodá, zatiaľ nie je celkom jasné. S istotou vieme, že rezort obrany plánuje vyvinúť prototyp bojového obrneného vozidla 8x8 a 4x4 spolu za 9 miliónov eur vrátane DPH a následne obstarať 81 vozidiel typu 8x8 a 404 menších transportérov typu 4x4. Finálna suma, s ktorou na tento nákup ráta vláda, je až 1,2 miliardy eur.

A zvyšok je chaos. Médiá informovali, že veľké transportéry budeme vyvíjať spolu s Fínmi, ešte pred tým, ako to oficiálne schválila vláda, a ministerstvu trvalo, kým svojho partnera zoficiálnilo. Otázky vyvoláva hlavne to, kto bude slovenským subdodávateľom. Vo vládnom materiáli sa totiž píše, že v našej krajine majú naši zbrojári vyrábať väčšinu komponentov a vozidlá by sa tu mali aj montovať. Plán je jasný, no všetko okolo neho zostáva v hmle.

Licenciovaný partner pre menšie vozidlá ešte nie je vybratý.

Minister pod tlakom: Prezident aj Útvar hodnoty za peniaze žiada,
aby odtajnil časti, ktoré tajné nemusia byť.
Minister pod tlakom: Prezident aj Útvar hodnoty za peniaze žiada, aby odtajnil časti, ktoré tajné nemusia byť.
Zdroj: Július Dubravay

Jasný favorit?

V lete PLUS 7 DNÍ informovalo, že rezort obrany dohaduje obchod hlavne s jednou firmou - Way Industries z Krupiny, ktorú ešte vlani ovládala finančná skupina Slavia Capital. Nominanti SNS zatiaľ verejne neprezradili, či so zapojením Way Industries do obchodu rátajú ako so subdodávateľom pre tajne vybrané 8x8 transportéry. Médiá však už informovali, že jej meno sa spomínalo v tajnom vládnom materiáli.

So samotnou firmou problém nie je. S vojenskou technikou má skúsenosti, vyrába odmínovacie stroje Božena. Plus je aj to, že pôsobí v regióne s vysokou nezamestnanosťou. Otázniky o pozadí firmy však vykúkajú zo všetkých strán.

Doteraz nepriehľadné majetkové vzťahy vyšli najavo v novembri. Väčšinovým vlastníkom zbrojovky je Jozef Marinič zo Sniny a menšinovým zubár z Prahy. Denník N zistil, že Marinič je príbuzný vplyvného funkcionára SNS a kandidáta do parlamentu Jaroslava Regeca. Regec pôsobí ako generálny tajomník služobného úradu na ministerstve pôdohospodárstva, ktoré rovnako ako obranu získala do svojej moci SNS. Marinič je svokrom Regecovho brata. Menšinovým akcionárom sa stal prominentný pražský zubár René Foltán. Zubár Foltán ani inžinier Marinič, ktorý podnikal s interiérovými dverami, so zbrojárskym priemyslom doteraz veľa spoločného nemali.

Tajnosti

„Ak tam táto firma je, treba vysvetliť, ako zubár a obchodník s dverami kúpili miliónové podiely, nech to zdokladujú,“ zdôrazňuje exminister obrany Ľubomír Galko (SaS).

Zoznam možných slovenských subdodávateľov pre historický obchod za miliardu chce poznať aj opozícia. Žiadať ho chceli na výbore. Akoby náhodou však vládni poslanci z neho postupne poodchádzali, a tým zablokovali schválenie uznesenia. Jeden mal lepšiu výhovorku ako druhý.

Silný muž obrany: Generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko chodí namiesto ministra do diskusií.
Silný muž obrany: Generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko chodí namiesto ministra do diskusií.
Zdroj: Michal Smrčok

„Chceme vidieť tú analýzu, kde sa píše, s kým rokovalo ministerstvo, aké možnosti zvažovalo, koho oslovilo,“ hovorí exminister obrany Galko. Snahu nazrieť do materiálu vraj nevzdajú. „Chceme vedieť, aké slovenské firmy sú v tej analýze, koľko majú zamestnancov, aké projekty realizovali v posledných rokoch. Aj ich mená, lebo stále s istotou nevieme, či je v tom materiáli aj Way Industries,“ vraví.

Dankov človek vysvetľuje

Ďalšie otázniky vyvoláva fakt, že viac ako minister sa chopil vysvetľovania šéf jeho služobného úradu Ján Hoľko. Ten sa považuje za človeka blízkeho Andrejovi Dankovi. Aj počas vládnej krízy sa objavoval na zasadnutiach predsedníctva SNS.

„Nie je to normálne, je to veľmi neštandardné. Je to dôkaz toho, že minister Gajdoš nemá svoj rezort v rukách. Že skutočným šéfom je tam Hoľko a rezort riadi priamo Danko,“ myslí si Galko o novej praxi, ktorú doteraz na ministerstve obrany nevidel.

„Pán minister vytvoril komisiu na vypracovanie strategických dokumentov a poveril ma jej vedením,“ vysvetlil v rádiu Expres, prečo historický obchod vysvetľuje on a nie minister Peter Gajdoš. On aj rezort akúkoľvek netransparentnosť odmietajú.

Kto je v hre

Koho vlastne ministerstvo obrany na spoluprácu oslovilo? To zostáva v rovine dohadov. Ministerstvo obrany sme oslovili so žiadosťou o menovanie slovenských zbrojárov, s ktorými rokovalo. Odpísalo stručne: „Na vývojovom projekte vozidla 8x8 na novovyvinutom podvozku vozidla fínskej spoločnosti Patria sa podieľajú spoločnosti Konštrukta Defence a EVPÚ Nová Dubnica. Zdôrazňujeme však, že ide o vývojový projekt, nie konečné riešenie,“ napísala hovorkyňa Danka Capáková. S kým rokovalo ako s možnými dodávateľmi, nenapísala.

Nechápaví: Dankovi ľudia odmietajú, že by konali netransparentne. Tak, ako jeho ľudia na školstve odmietali problém s eurofondmi.
Nechápaví: Dankovi ľudia odmietajú, že by konali netransparentne. Tak, ako jeho ľudia na školstve odmietali problém s eurofondmi.
Zdroj: Dávid Duducz

„V prípade vozidiel 4x4 by mal byť do projektu v maximálnej možnej miere zapojený domáci obranný priemysel,“ napísala bez špecifikácie a dodala, že ministerstvo obrany priebežne rokovalo so všetkými relevantnými subjektmi domáceho obranného priemyslu.

Kto tu zavádza?

Začiatkom mesiaca však Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu (ZBOP) tvrdilo, že firmy, ktoré zastupujú, oslovené neboli. „Vzhľadom na to, že doposiaľ neboli oslovené firmy obranného priemyslu, ktoré sú schopné dodávky vozidiel realizovať, naše združenie považuje takéto konanie za diskriminačné,“ napísali vo vyhlásení.

ZBOP zastupuje asi dvadsať firiem. Ministerstvo tvrdí, že zavádzajú. Dnes už kritika ZBOP stíchla. Zoznam firiem, ktoré rokujú s rezortom, nechcú prezradiť ani oni: „K týmto otázkam sa ZBOP SR v súčasnosti nebude vyjadrovať,“ napísala výkonná riaditeľka Stella Bulajková.

Pochybnosti analytikov

„Nikto nikdy nezistí, či sme mohli nakupovať lacnejšie. Môžete mať vedľa seba dve autá, jedno za 2 a druhé za 4 milióny eur a obe ceny budú v poriadku. Neviete, čo je dnu, aké materiály, aká elektronika,“ porovnáva Galko. Pri netransparentnom spôsobe obstarávania sa podľa neho nikdy nedozvieme, či budeme mať najkvalitnejšie transportéry za najlepšie ceny.

K širokému manévru ceny za kus, ktorú uvádza ministerstvo obrany, sa odborníci vyjadriť nevedia, lebo nevedia, podľa čoho je určený a čo zahŕňa. Pri vozidlách 4x4 je predpokladaná cena za kus od 1,2 do 3,5 milióna eur, pri 8x8 do 4 miliónov. V celom chaose okolo miliardového nákupu je aspoň jedno pozitívum. Analytik Vladimír Bednár si myslí, že výber fínskej Patrie je z pohľadu potrieb slovenskej armády dobrá správa.

Ako nakupujú Česi
Ako nakupujú Česi
Zdroj: Plus 7 dní

Tlak od prezidenta aj od Kažimíra

Znepokojenie neprejavuje len opozícia a analytici. Aj prezident Andrej Kiska, aj analytici ministerstva financií z Útvaru hodnoty za peniaze vyzvali ministra obrany Gajdoša, aby zverejnil všetky zmluvy, ktoré budú v súvislosti s transportérmi podpísané. A to vrátane zmlúv so subdodávateľmi.

Prostredníctvom generálneho tajomníka služobného úradu Jána Hoľka v rádiu Expres sa rezort zaviazal všetky zmluvy pri nákupe 4x4 zverejniť. Aj tie ďalšie k 8x8, len nie analýzu. Minister Gajdoš vraj tiež prisľúbil prezidentovi otvorenejší postup pri výbere partnerov na výrobu menších transportérov. Prečo tak nepostupovalo ministerstvo aj pri vozidlách 8x8? Vyberte si z dvoch verzií. Hoľko tvrdí, že „boli v časovej tiesni“, ministerská hovorkyňa zas vraví, že „postup obstarania takto schválila vláda“. Všetky spomínané zmluvy by mali byť zverejnené do konca decembra. Uvidíme.