status Andreja Babiša vyvolal vášne
Zdroj: facebook A.Babiša

Politický hazard nečakane spropagoval neúspešný kandidát Andrej Babiš. Krátko pred voľbami zavesil na sociálnu sieť Twitter odkaz: „Bol som vo Fortune, kurz je 12. Stavte si 1 000 Kč a poďte všetci voliť, vyhráte 12 000 Kč. Babiš vždycky pomáha, za Babiša bude lepšie.“ V prepočte by išlo o 500-eurovú výhru za vyše 40-eurový vklad. Teda, ak by Babiš vyhral, čo už v čase, keď tento príspevok vešal na sociálnu sieť, bolo nepravdepodobné.

Výzvou na stávkovanie však odštartoval vlnu kritiky nielen z úst svojich politických oponentov, ale aj voličov, ktorí ho poslúchli a stavili na jeho výhru niekedy aj celoročné úspory. Nie nadarmo sa hovorí, že pri volebných stávkach kolektívne tipy viac mobilizujú voličov ako výsledky prieskumov.

„Pán Babiš, tak som na vašu výhru poslal 15-tisíc korún. Dúfam, že to vyjde, inak neviem, čo dám deťom do úst do polovice februára, kým príde výplata. Ale píšete, že keď si stavíme, tak vyhráme, tak vám verím, pretože vy by ste nám neklamali,“ napísal jeden z používateľov pod Babišov príspevok. „Dal som 100-tisíc, bráško, ak to nevyjde, zaplatíš mi nájom a energie do konca roku,“ píše ďalší.
Nie všetci sa však nechali napáliť. „To už je pravdepodobnejšie, že vyhrám v Športke miliardy,“ uviedol jeden z tisícov komentujúcich. Bol však v menšine.

Pre výzvu podrobil Babiša ostrej kritike šéf Českej pirátskej strany, podpredseda českej vlády Ivan Bartoš: „Takto pán Babiš mobilizoval voličov. Z hľadiska počtu stávok to fungovalo, občas niekto stavil aj sumy rádovo v desaťtisícoch korún. K výhre to neviedlo. Viedlo to k zhoršeniu finančnej situácie niektorých ľudí, ktorí mu veria. Spálená krajina, pre hlasy čokoľvek.“

Niektorí ľudia však slovám o dvanásťnásobnej výhre uverili.
Zdroj: facebook A. Babiša

Mizerné odporúčanie

Stávková spoločnosť v podstate okamžite reagovala a vysvetľovala ľuďom, že čím vyšší je kurz, tým je menšia pravdepodobnosť výhry. Babišovi nedávali vysokú šancu. Napríklad Fortuna v čase zverejnenia príspevku reagovala, že jeho šanca na výhru je asi len osem percent. „Voľte srdcom, stávkujte múdro!“ reagovala stávková kancelária cez sociálne siete.

Úplne to nepomohlo, niektorí Česi zrejme v dobrej viere, že vyhrajú, keď investujú, vložili všetko, čo v danej chvíli mali. Po víťazstve Petra Pavla vo voľbách a Babišovej prehre sa mu na sociálnych sieťach začali množiť až zúfalé reakcie, že ľudia stavili, čo mali, a nemajú ani na nájom, nech im vráti peniaze.

„Veľmi vám ďakujem. Prvýkrát v živote ste získali moju dôveru a hneď som kvôli vám prepálil celú výplatu,“ rozčuľoval sa muž z Prahy. „Stavila som 10-tisíc a poslala voliť celú rodinu,“ reagovala Iveta z Bašky na Morave.

Etiky niet

Ako teda politické stávky fungujú v pozadí? Dávajú si stávkové kancelárie robiť prieskumy? A pomohla Babišova výzva lepším výnosom kancelárií?
Je pravda, že počet stávok tesne pred hlasovaním po Babišovom statuse narástol, ale podľa hovorcu českej Fortuny Petra Šraina nie je možné tvrdiť, že to súviselo s jeho výzvou. V rozpakoch ostali aj v samotnej stávkovej kancelárii. „Je otázka, či bol jeho príspevok etický. Zaskočilo nás to,“ reagoval hovorca.

Podľa politológa Jozefa Lenča je ťažké túto udalosť nejako politologicky vôbec hodnotiť. „Je to ukážka toho, kam istým spôsobom klesá politický marketing, keď sa uchyľuje k takýmto praktikám. Na druhej strane reakcia Andreja Babiša potom ukazuje, že nie je politik, ktorý si ctí zodpovednosť za svoje vyjadrenia,“ skonštatoval Lenč.

Politika ako doplnok

Pre stávkové kancelárie na Slovensku je tipovanie politiky vyslovene doplnkový produkt. Nenašli zatiaľ u ľudí taký ohlas, ktorý by z nich spravil zaujímavý obchodný artikel. „Nie je to niečo, na čom by sme stavali existenciu firmy. Na ilustráciu uvediem príklad: na celé parlamentné voľby si staví za mesiac menej zákazníkov ako za jeden deň na futbalové zápasy,“ opisuje pre PLUS 7 DNÍ situáciu v tomto segmente riaditeľ Fortuny Ľudovít Vyskoč. Práve preto sa orientujú všetky stávkové kancelárie na Slovensku primárne na šport.

Z politiky sa dá tipovať hlavne na voľby. Kurz si nastavujú stávkové kancelárie samy na základe verejne dostupných predvolebných prieskumov. Sami si nezadávajú v agentúrach prieskumy. „Cena prieskumu by azda aj prevýšila potenciálny prínos, ktorý by sme z toho mohli mať. Skutočne ide o doplnkovú službu,“ vraví Vyskoč. Oslovili sme aj dve najväčšie spoločnosti, ktoré na Slovensku vypracúvajú politické prieskumy. „Nie, pre žiadnu stávkovú spoločnosť prieskumy nerobíme,“ uviedol Martin Slosiarik z agentúry Focus. „Nikdy nás  v súvislosti s prieskumom nekontaktovali kvôli politickým stávkam,“ potvrdil aj Václav Hřích  z agentúry AKO.
To je v podstate aj vysvetlenie, prečo napríklad pri tipovaní na účasť v referende za predčasné voľby boli len dve možnosti: príde viac alebo menej ako polovica voličov? Chýbali ďalšie varianty pre politických fajn­šmekrov ako napríklad menšie intervaly - či príde do alebo nad 25 percent?

„Vypisovanie stávok na čisto slovenské nešportové udalosti je v podstate manuálna činnosť s veľmi obmedzeným potenciálom. Pre stávkovú kanceláriu je to veľa roboty, pričom reálne využitie rôznych možností a podhier býva zo strany tipujúcich minimálne,“
objasňuje Ľudovít Vyskoč.

Na politiku si podľa neho stavia nielen klasickí športoví zákazníci, ale aj noví používatelia. Volajú ich sezónni hráči, lebo si stavia napríklad na parlamentné voľby a neskôr prídu opäť, až keď je ďalšia politická udalosť, napríklad referendum.
Zaujímavé určite je, že v každej krajine tipujú ľudia inak. „Keď zákazníci tipujú na voľby vo vlastnej krajine, je to hlavne „fanúšikovské“ tipovanie, ľudia tipovali na Babiša v Česku výrazne viac ako ľudia na Slovensku. A zase, keď boli na Slovensku prezidentské voľby, ľudia tu tipovali výrazne inak ako napríklad v Česku. V krajine, ktorej sa voľby týkajú, ide vždy viac o sympatizovanie, fanúšikovské tipovanie,  v zahraničí sa tipovanie viac približuje reálnym výsledkom,“ objasňuje riaditeľ Vyskoč po tom, ako skúmali volebné tipovanie v piatich krajinách, kde pôsobia.

Fotky nájdete v GALÉRII