Tip na článok
 Komentár Plus 7 dní.

Nancy Závodská: Vinník je jasný?

Ženy, je načase spojiť sily a tak, ako sa mnohé zapájali do boja za naše práva v kauze agentúry, bojujme za zmeny v systéme prepravy. Ide tu o nás, o naše životy, o bezpečie, - vyjadrila sa v médiách krátko po tragickej nehode, pri ktorej zahynulo sedem opatrovateliek vracajúcich sa z Rakúska, Bibiana Kudziová, zástupkyňa opatrovateľov v hospodárskej komore vo Viedni.

V rovnakom duchu sa vyjadrovali politici, médiá, dopravní konzultanti. Pre nich všetkých bol vinník jasný. Príčina obrovskej tragédie je v zle nastavenom systéme a v tom, že ženy musia využívať agentúrami nanútený spôsob dopravy. Pri všetkej úcte k obetiam, nesúhlasím. Teda, nie celkom súhlasím. To, že vodiči prevážajúci opatrovateľky sú prepracovaní, nevyspatí a nedodržiavajú prestávky, je fakt. Keďže sa na nich nevzťahuje legislatíva, ktorá sa týka napríklad vodičov autobusov, nemožno sa ani čudovať, že naháňajú kilometre. Tie totiž znamenajú peniaze. Čím viac kilometrov, tým viac eur. Čím viac prepravených žien, tým viac eur. Ak by namiesto jednej opatrovateľky zobral kolegu vodiča, zárobok sa mu zníži. Kruté, ale pravdivé.

A toto je podstata veci. Ako sa vraví, o peniaze ide až v prvom rade. Podľa neoficiálnych informácií pracuje v susednom Rakúsku približne 40-tisíc slovenských žien v opatrovateľských službách. Mnohé s vysokoškolským vzdelaním. Na Slovensku - najmä na južnom a východnom - si totiž nedokážu nájsť prácu. Písali sme o tom v našom týždenníku pred pár mesiacmi. Napríklad 45-ročná Košičanka Jana Borzová má dve vysoké školy, ale po zrušení pobočky poisťovne, v ktorej pracovala, si nedokázala nájsť prácu. A tak sa zamestnala v Rakúsku. Oproti mnohým iným má výhodu, pretože jej synovia sú dospelí a je rozvedená. Slovenské opatrovateľky vo väčšine prípadov totiž nechávajú doma malé deti a často aj nezamestnaných manželov. V takej situácii sa hodí každé euro, 60-70 eur za deň je pre mnohé z nich plat, o akom môžu doma len snívať. Cena zaň je však privysoká. Dvojfázový život si svoju daň vyberie skôr či neskôr. „Čo vám budem klamať. Vzťah s manželom ochladol. Rodina má byť spolu, nie každý v inom kúte sveta,“ prehovorila pre náš týždenník pani Jarmila zo Zemplína. Ako však sama vraví, v päťdesiatich štyroch rokoch ju vraj nik nezamestná. Práca v Rakúsku je tak jediná šanca, ako niečo zarobiť. Aj za cenu, že každé Vianoce strávite mimo svojich blízkych.

Takýchto príbehov by ste našli na východnom Slovensku stovky, ak nie tisícky. Smutné. Tak, ako kedysi chodili muži za robotou do Ameriky, dnes odchádzajú ženy na opatrovateľské „múračky“. Teda, niežeby som bola proti tomu, aby Slováci chodili na skusy do cudziny. Naopak. Mladí ľudia by mali chodiť do zahraničia, aby naberali skúsenosti, jazykové a iné znalosti. A potom sa vrátili domov, kde by svoje nadobudnuté zručnosti využili v prospech svojej rodnej krajiny. Ibaže tento scenár je v prípade Slovenska v rovine sci-fi. Mladí ľudia síce chodia von, ale späť sa ich vráti naozaj minimum. Nevidia totiž v tejto krajine svoju budúcnosť. Smutné.

Naopak, opatrovateľky - väčšinou ženy v strednom a vyššom veku - sa domov z cudziny vracajú. Lebo musia. Aby ich rodiny prežili. Aby mohli svo-jim deťom kúpiť napríklad obyčajný počítač. Napriek tomu sa nesťažujú. Naopak. „Mám kamarátku poštárku. Roky robí za 450 eur mesačne. Dennodenne vláči kilá pošty a letákov, preskakuje ploty, odpisuje elektromery. Alebo predavačky v supermarketoch. Ani tie nezarobia bohviečo,“ hovorí pani Margita, ktorá tiež robí opatrovateľku v Rakúsku. „Oproti nim sa naozaj nemôžeme sťažovať. Máme kráľovské platy.“ Sedemsto eur za dva týždne driny je pre ne doslova vykúpením.

A tak nečudo, že podobných tragických prípadov ako ten, čo sa odohral pred pár dňami nadránom na ceste medzi Hornými Vestenicami a Nitrianskymi Sučanmi, bude, žiaľ, aj v budúcnosti pribúdať. Ani tento posledný nebol ojedinelý, podobných tragických havárií, pri ktorých zahynuli Slováci či Slovenky pracujúci v zahraničí, už bolo niekoľko. Táto posledná nehoda v Prievidzskom okrese bola mimoriadne tragická najmä vzhľadom na počet obetí.

Nehľadajme však vinníka v zle nastavenej legislatíve dopravcov. Chyba je niekde úplne inde. A myslím, že všetci dobre vieme kde.

VIDEO Plus 7 Dní