Prišlo na najhoršie. Orbán v rozpore s predpismi Európskej únie zakázal cudzincom tankovať regulovaný lacný benzín. A čo teraz my Slováci máme robiť? Zohnať si maďarské éčevéčka? Tajne naplniť nádrž na samočerpačkách či podplatiť pumpárov? Lebo takmer dve eurá za liter je cena nekresťanská a my sa svojich kresťanských tradícií len tak nevzdáme.
Ale aby som nebol k vlastnému národu nespravodlivý, priaznivý postoj k nízkym cenám je pomerne univerzálna ľudská vlastnosť. Keď príde na zľavy, pravidlá, zásady a dobré mravy často idú bokom. Počas rôznych čiernych piatkov pomerne často sledujeme, ako sa dve perfektne oblečené dámy pobijú uprostred všeobecnej tlačenice o posledný pár topánok. Šesťdesiatpercentný rabat ich oberie o akúkoľvek súdnosť, je to jednoducho silnejšie ako ony.
A práve pre túto našu povahovú črtu mám trochu obavy o účinnosť nedávno schváleného zákazu exportu ruskej ropy do Európskej únie. Moskva totiž ako odpoveď na ekonomické sankcie vytiahla mimoriadne silnú zbraň - zľavy. Zoči-voči poklesu dopytu na Západe predáva svoju ropu výrazne pod cenu, snaží sa tak aspoň sčasti kompenzovať výpadok príjmov. A nie celkom bez úspechu. „Niektorí ázijskí zákazníci sa skôr riadia ekonomickými záujmami ako politickými názormi,“ udrela klinec po hlavičke singapurská analytička Jane Xie. Taká India neváha a prekonáva rekordy v dovoze ruskej ropy, zrejme s pocitom, že sa konečne na ňu usmialo šťastie.
Ale to sa dalo čakať. Úprimne, ani my sa veľmi nevzrušujeme, pokiaľ ide, povedzme, o konflikt v Kašmíre, tak prečo by si Indovia mali lámať hlavu nad Ukrajinou. V hlave mi vŕta niečo iné. Či sa aj v samotnej Európe nenájdu podnikavci, ktorí v snahe niečo ušetriť či zarobiť porušia zopár zásad a pravidiel. Čo ja viem, vymyslia komplikovanú, viac-menej legálnu, ale výnosnú schému, ako obísť zákaz dovozu ruských surovín.
Lebo, ako to môžeme sledovať na maďarských pumpách, úspora šesťdesiat centov na liter benzínu je obrovské lákadlo. Pritom naši vodiči tankujú iba do nádrže, ale čo keď bude v hre celý tanker?