Čo by ste povedali na mladíka, ktorý sa odlifruje do odľahlej dediny na konci sveta, aby tam nafotil nahé deväťročné ázijské dievča? Úchyl, pedofil, vyvrheľ?

To sú tie nástrahy rýchlych záverov na základe nedostatočných informácií a cez prizmu súčasnosti. Hovoríme o jednej z najvýznamnejších fotografií vôbec, známej aj ako Napalmové dievča. O fotografii, ktorá menila tok dejín. Spomínaný mladík, Američan s vietnamskými koreňmi Nick Ut získal za záber nespočetné ocenenia vrátane prestížnej Pullizerovej ceny. Aj pred niekoľkými dňami snímku v ankete History Channel vyhlásili za najpôsobivejšiu za posledných 50 rokov.

Píše sa 8. jún 1972. Zúria tvrdé boje o juhovietnamskú dedinku Trang Bang, asi 40 kilometrov od Saigonu. Dedinčania sa ukrývajú v miestnom chráme, ale v jednom okamihu sa rozhodnú utiecť pred komunistickými vojakmi - k pozíciám svojich, juhovietnamských síl. Ale práve tie na nich zaútočia. Pilot vojenského lietadla si kolónu bezbranných pomýli s nepriateľom a udrie zákernými napalmovými bombami. Priateľská paľba, kolaterálna škoda.

Mladý fotograf agentúry Associated Press Nick Ut si všimne Phan Thị Kim Phúc  okamžite. Akoby aj nie, medzi vystrašenými deťmi je jediná úplne nahá. Napalm jej spálil šaty. „Príliš horúco, príliš horúco,“ opakuje dezorientované dievča. Fotograf ju niekoľkokrát cvakne a odnesie do vojenskej nemocnice. Má popáleniny tretieho stupňa, lekári sa obávajú, či to vôbec prežije.

Fotografia malej Kim Phúc odhalila v plnej nahote krutosť a nezmyselnosť vietnamskej vojny. Prezident Richard Nixon – možno vám to znie povedome – spochybňoval autenticitu snímky. Nepomohlo. Lavína, ktorú tak trochu spustil aj Nick Ut svojou momentkou, sa už nedala zastaviť, krvavý konflikt v Indočíne neodvratne smeroval ku koncu.

Napalmové dievča búralo hranice aj pokiaľ ide o zverejňovanie detskej nahoty. Pred polstoročím, v čase, keď sa spoločnosť len pomaly zbavovala všadeprítomného puritánstva, bola táto otázka hádam ešte povážlivejšia ako v súčasnej, nespočetnými pedofilnými škandálmi poznačenej dobe. Vedenie agentúry Associated Press dokonca zvažovalo, či ju vôbec zverejní. Nakoniec dospelo k jednoznačnému záveru - posolstvo snímky je príliš dôležité na to, aby ho ukryli pred očami verejnosti. Podobne to vyhodnotili aj viaceré americké denníky na čele s New York Times a  dojímavý záber svietil na titulných stranách. Vyzeralo to, že dilema posolstvo verzus nahota je vyriešená. Raz navždy.

Navždy je však príliš dlhá doba. Pred niekoľkými rokmi životný záber Nicka Uta musel znovu zabojovať proti cenzúre, napalmovému dievčaťu tentokrát stopku vystavil Facebook. Fotografiu zablokoval z rovnakých dôvodov, z akých sa ju americkí editori zdráhali zverejniť pred polstoročím. A výsledok bol – chvalabohu -   rovnaký. Verejnosť sa pobúrila a Mark Zuckerberg uznal chybu – prihliadol na „globálny význam“ snímky a veľkoryso jej udelil výnimku z prísnych vnútorných predpisov sociálnej siete.

Ale ak už hovoríme o zverejňovaní fotografie nahého deväťročného dieťaťa, asi najpovolanejším, kto o tom môže hovoriť, je sama Kim Phúc. Áno, Vietnamka útok napalmom prežila. Ikonický záber vraj dlho nenávidela, pripomínal jej obrovskú traumu. „Hovorila som si - prečo ma niekto takto odfotil? Bola som nahá a v agónii. Plakala som,“ vyspovedala sa v jednom rozhovorov. Nakoniec sa však s fotografiou zmierila. Postupne, krok za krokom. Snažila sa na ňu pozrieť z iného uhla, dostať z nej to najlepšie. Dnes žije v Kanade a má vlastnú nadáciu, pomáha detským obetiam vojen. Vychádza z vlastnej skúsennosti, ich utrpenie pozná dôverne.

A možno životný príbeh Kim Phúc ponúka rovnako silný odkaz ako fotografia z júna 1972. Každému sa totiž môže stať, že zostane pred svetom stáť v plnej nahote – či už doslovnej, alebo metaforickej. Vtedy je len na ňom, či sa rozhodne skrývať, zatĺkať, utekať, popierať autenticitu. Alebo sa, ako Kim Phúc, so svojou nahotou zmieri. Postupne, krok za krokom. Pokúsi sa na ňu pozrieť z iného uhla, dostať z nej to najlepšie. Pre seba a iných.

Bonus! V galérii si pozrite ďalšie víťazné zábery z ankety History Channel o najpôsobivejšiu fotografiu za posledných 50 rokov!

P. S.

Dobré ráno, Vietnam!