V deväťdesiatych rokoch minulého storočia koloval taký vtip. Obchodný riaditeľ veľkej spoločnosti si hľadá sekretárku a prihlásia sa tri kandidátky – prvá má perfektné odporúčania, druhá ovláda štyri cudzie jazyky a rýchlopis, tretia študovala na prestížnych školách v zahraničí. Ktorú si vyberie? Predsa tú s najväčšími prsiami.

Od deväťdesiatych rokov sa veľa zmenilo. Dnes píšem tento vtip s malou dušičkou, v obavách, aby ma niekto neobvinil zo sexizmu.

A dávno sú preč aj časy, keď si obchodní riaditelia mohli dovoliť luxus rozhodovať sa na základe vlastnej intuície. A netýka sa to len výberu asistentky. Ak dnes chcete niečo predať, musíte na to ísť priam vedecky. Urobiť prieskum trhu, starý dobrý market research, vyhodnotiť riziká, posilniť brand, zadefinovať produkt, vytýčiť cieľovú skupinu, objednať reklamnú kampaň, vypracovať marketingovú stratégiu – krátkodobú, strednodobú aj dlhodobú. A potom ešte k tomu všetkému pripraviť prezentáciu, najlepšie powerpointovú, a predniesť ju na relevantných firemných fórach, aby ju mohli pripomienkovať junior a senior manažéri. Až potom máte hádam aj 65-percentnú šancu, že nepohoríte.

Alebo sa to dá aj inak?

Ak pôjdete okolo chorvátskeho Záhrebu, zabočte k malej dedinke Bestovje. Na parkovisku vedľa cesty si určite všimnete pult s ovocím a pred nim dlhý rad mužov. Dôvod? Predavačka, 30-ročná Kristína Peneva. „Každý túži po jej mandarínkach. Keď sa na ňu pozriete, pochopíte prečo,“ rozplýva sa chorvátska tlač a text ilustruje fotografiami pôvabnej hnedovlásky s bujným poprsím. Kristínka Mandarínka, ako ju médiá a fanúšikovia stihli pomenovať, vraj zaznamenáva rekordné obraty. Len tak, drzo, bez hlbšej stratégie, bez grafov a tabuliek.„Kým sme robili túto reportáž, predala vyše 40 kilogramov ovocia,“ nevychádzajú z údivu chorvátski kolegovia.

Niekedy je zjavne menej viac a viac ešte viac!

Bonus! V galérii si pozrite fotografie pôvabnej Kristínky Mandarínky>>

P.S.

Starý dobrý prvý plán.