Po dva a pol mesiaci od zavedenia opatrení, ktoré od základov zmenili život na Slovensku, je zrejmé, že tvrdé opatrenia zabrali, a to napriek pochybnej blokáde hraníc či minimálne rovnako otáznej štátnej karanténe. Vďaka disciplinovanosti občanov a obetavej práci odborníkov boj s pandémiou vyhrávame a naša krajina patrí v tomto ohľade k najúspešnejším na svete.

Žiaľ, je to jedna z mála dobrých správ, ktoré v posledných dňoch môžeme počuť. Poďme si pripomenúť zopár iných informácií, ktoré naznačujú, že oveľa náročnejší boj, než aký sme doteraz viedli s vírusom, je ešte len pred nami. Je ozaj najvyšší čas úprimne si povedať, že dobré časy sa skončili, a podľa toho sa začať správať. Najmä zodpovedne.

Naše hospodárstvo je momentálne na kolenách. V tejto oblasti, na rozdiel od porážania „hnusoby“, patríme k najslabším v Európe. Slovenská ekonomika za prvý štvrťrok medziročne klesla o 4,1 percenta, čo znamená, že výraznejší pád ako my zažili iba vo Francúzsku a v Taliansku. Na porovnanie, napríklad česká ekonomika stratila len dve percentá svojej výkonnosti.

Ako sú na tom niektoré odvetvia? Je logické, že obrovským výpadkom čelí najmä cestovný ruch a všetci poskytovatelia služieb, ktorí sú naň viazaní. V porovnaní s minulým rokom navštívilo slovenské destinácie o 65 percent menej turistov a počet prenocovaní bol nižší o polovicu. Treba pripomenúť, že uvedené údaje Štatistického úradu sú za mesiac marec, ktorý nebol celý zasiahnutý karanténou. Dá sa teda predpokladať, že aprílové čísla budú podstatne horšie.

A čo automobilový priemysel, ktorý je dojnou kravou slovenskej ekonomiky? Predaje nových áut na Slovensku nie sú lichotivé. Aprílový pokles je na úrovni 62 percent, čo znamená, že sa predalo len 3 424 nových vozidiel, kým pred rokom to bolo takmer 9-tisíc. Ešte horšie sú na tom kľúčové krajiny v Európe. Asociácia európskych automobilových výrobcov hovorí o celkovom prepade vo výške 76 percent, čo je najväčší doteraz zaznamenaný úbytok.

V Španielsku, Taliansku, Belgicku či vo Francúzsku si pritom v apríli nové auto nekúpil takmer ni­kto, keďže predaje sa tu zrútili o 90 a viac percent. Koronavírus teda zamával s automobilovými trhmi viac, ako pri poslednej svetovej finančnej kríze spustenej krachom investičnej banky Lehman Brothers. Ak sa situácia nezlepší, je otázne, pre koho budú nové autá vyrábať fabriky v Bratislave, Trnave, Nitre či Žiline, od ktorých je náš štát existenčne závislý.

Ale čo tam po ostatných, hlavne, že u nás doma je zatiaľ pohodička. Kým iné krajiny spúšťajú opatrenia na naštartovanie ekonomík, na Slovensku koalícia pomaly začína pripúšťať, že sľubované trináste dôchodky, ktoré Fico obhajoval tvrdením, že peniaze na ne nájde aj s prstom v nose, možno nebudú vyplatené v plnej výške. Čo dodať, famózna dedukcia.

Ďalší experti naprieč celým politickým spektrom od Matoviča, Kollára, Blanára, Šeligu až po Kotlebu považujú za jeden z kľúčových problémov obchody, ktoré chcú byť v nedeľu otvorené. Plánujú ich zavrieť! V dnešnej dobe, keď by si politici mali vážiť každé jedno pracovné miesto a mali by byť ľuďom vďační aj za euro, ktoré sú ochotní minúť. Prečo to robia? Pretože podľa prieskumov so zatváraním obchodov súhlasí väčšina voličov. Mohlo by im to teda zvýšiť popularitu, ale zodpovedné to nie je ani náhodou.

Naozaj nechceme diskusiu o tejto téme presunúť na obdobie väčšej prosperity a zamerať sa teraz na to, ako Slovensko čo najrýchlejšie postaviť na nohy? Alebo radšej nie. Popri všetkých populistických vyhláseniach posledných dní by to totiž mohlo pôsobiť takmer ako štátnický skutok.