Rovnaký počet návštevníkov ako vlani vypil na tohtoročnom mníchovskom Oktoberfeste o dvestotisíc litrov piva menej. Áno, o celých dvestotisíc, číslicami 200 000. Predstavte si tieto krígle naskladané jeden na druhom. Nech je povestný bavorský mass vysoký, hovorím od buka, tridsať centimetrov, vyrástla by veža vysoká rovných šesťdesiat kilometrov. Šesťdesiat kilometrov nevypitého piva.

Potrebujete presvedčivejší dôkaz, že dlho avizovaná globálna kríza sa začala?

Tu nejde o ušlí zisk predajcov či straty štátu na daniach, to je to najmenej. Tu ide o princíp. Keď sa už raz dotrepeš na Oktoberfest, čo asi by si tam mal robiť? Prevážať sa na kolotočoch a napchávať praclíkmi? To, samozrejme, tiež, ale len ako doplnok hlavnému programu - a tým má byť pitie hektolitrov zlatistého moku. A žiadne ospravedlnenie nemôže byť ani to, že cena krígľa mass stúpla o tridsať centov. Uznáte, zopár centov nie je dôvod, aby ste si namiesto päť-šesť pív, dali iba jedno-dve. Veď aj po zdražení krígeľ na Oktoberfeste stal príjemných 11,80 eura.

Dobre, ale čo to má spoločné s globálnou ekonomickou krízou, poviete si. Všetko. Čo sa asi stane, ak sa nezodpovedne ako návštevníci Oktoberfestu začnú správať všetci zákazníci. Ak si, čo ja viem, ženy z vyšších kruhov prestanú kupovať značkové kabelky – lebo sú, preboha, drahé. Alebo ak zanevrú na umelé vylepšovanie pŕs a začnú filozofovať, že chcú byť samy sebou.

To isté platí aj pre iné poschodia spoločenského rebríčka. Pozrime sa, povedzme, na návštevníkov hypermarkétov, čo poslušne stoja v polhodinovom rade pred jednou z troch otvorených pokladní. Čo ak ich náhle osvieti, že aspoň polovicu z akciových tovarov vo svojom nákupnom košíku vôbec nepotrebujú?

Poviem vám čo – mali by sme tu hotovú katastrofu. Globálnu krízu nevídaných rozmerov, o akej sa vám ani nesnívalo. Ak by sme prestali kupovať všetky tie krásne, ale zbytočné vecičky, ak by sme porazili svoje menšie  či väčšie závislosti, ak by sme prestali financovať svoje výstredné a uletené koníčky, ekonomiky by sa jednoducho zrútila. Firmám by klesli zisky a museli by prepúšťať, ľudia bez práce by potom míňali ešte menej, čo by zasa negatívne vplývalo na podniky...Vznikol by začarovaný kruh, priama cesta do pekla.

Preto, keď nabudúce pôjdete na pivo, nezabudnite objednať aj ďalšiu rundu. Pre seba aj kamarátov. Na záchranu svetového hospodárstva je zrejme už neskoro, ale za pokus to stojí.

 

Bonus! V našej galérii si pozrite fotografie z tohtoročného Oktoberfestu.

P.S.

Kliknutím na galériu pomôžete v boji proti globálnej ekonomickej kríze.