Povedané športovou terminológiu, predvolebná kampaň síce ešte nedobehla do cieľovej rovinky, celkom isto je v poslednom kole. Vo fáze, ktorá tlačí strany uzavrieť svoje kandidátky, pozorujeme reálne i avizované „nákupy“ posíl v štýle NHL pred play-off. A to doslova.

Z viacerých vyjadrení lídrov strán vyplýva, že urobia maximum, aby ich kandidáti, ktorí zatiaľ nie sú súčasťou existujúcich straníckych štruktúr, zaujali voličov. Prepracované programy, vízie, renomovaní a najmä skúsení odborníci nie sú v prvej lajne debát. Zas a znovu sa potvrdzuje, že strany chcú hľadať spásu v mediálne známych osobnostiach. Spomínané označenie je samo osebe všeobjímajúce a predstavuje všetkých športovcov, spevákov, tanečníkov, hercov či moderátorov. Už som mal napísaný výraz „a iných postavičiek“, ale uvedomil som si, že kreatívny priemysel či športová komunita si nezaslúžia takýto typ dehonestácie. Na druhej strane, krátky výpočet súčasných, ale aj minulých poslancov, ako napríklad Pročko, Tabák či Vinco Lukáč, skôr rozosmieva. Ale nemal by.

Víťaz posledných volieb sa v nábore kandidátov z ulice a medzi mediálne známymi osobnosťami prekonal. Smutné je, že veľká väčšina z nich v parlamente nakoniec aj skončila (viac ako 10 percent z celkového počtu poslancov z radov obyčajných). Ak bolo cieľom postaviť tím pre Hopmanov pohár zmiešaných tenisových družstiev, tak misia bola splnená...

Motivácia ponúkať mediálne známych ľudí má svoju logiku. Volebné tímy dobre vedia, že veľká časť voličov sa rozhoduje až vo volebnej miestnosti, no hlavne spontánne. Rovnako ako pri kúpe potravín v supermarkete, kde zohráva podvedome rolu takzvaná spontánna znalosť produktu. Tá nakoniec rozhodne, čo v košíku, aj keď v zhone, skončí. Preto napríklad výrobcovia čokolád či nápojov podporujú túto znalosť masívnymi kampaňami v televízii či na internete. Celebrity ju majú vďaka povahe svojej práce a nepotrebujú ani reklamu. Nebezpečný rozdiel spočíva v tom, že ak čokoláda nebude chutiť zákazníkovi ovplyvnenému reklamou, tak si ju nasledujúci týždeň nekúpi. Pri poslancoch sú to štyri roky nechutného trápenia.

Ak si spomeniete na dnes už legendárnu komediálnu reláciu SOS, ktorej autori trefne parodovali vtedajšiu reality šou Celebrity Camp, a zároveň si uvedomíte, o koľkých dôležitých hlasovaniach v minulosti rozhodoval jeden či dvaja poslanci, tak varovanie pred „Celévriti kempom“ v parlamente je na mieste.