Musím povedať, že málo dní má výstižnejšie pomenovanie ako čierny piatok. Hej, hovorím o šialenej horúčke v obchodoch koncom novembra, podporenej výdatným marketingom a zľavami, akýsi neformálny začiatok vianočnej nákupnej sezóny. Slovo čierny navodzuje niečo zlé, negatívne a v tomto kontexte je použité mimoriadne patrične. Nejde len o nekonečné, často dosť stupídne reklamy, ktoré na nás útočia zo všetkých strán. Celková filozofia mi pripadá trochu pomýlená: Najväčší úspech a radosť je zohnať lacnejšie vytúžený tovar, aby ste ušetrené peniaze mohli minúť na ďalšie zlacnené veci, po ktorých až tak veľmi netúžite. Napriek tomu len málo dní tak rýchlo získava na popularite, ale aj dĺžke ako práve tento - prvý piatok po americkom Dni vďakyvzdania.

Aby sme sa pritom dopátrali ku koreňom, nemusíme ísť do ďalekej minulosti. Hoci veľké konconovembrové nákupy majú v Spojených štátoch dlhšiu tradíciu, pojem Black Friday prvýkrát použili policajti vo Filadelfii až v roku 1952. Deň po štvrtkovom Thanks- givingu sa turisti a obyvatelia okrajových štvrtí najväčšieho mesta Pensylvánie každoročne nahrnuli do obchodov, ale aj na obľúbený zápas amerického futbalu, v dôsledku čoho v uliciach vznikali obrovské dopravné zápchy a chaos. Muži zákona nielenže si po veľkom americkom sviatku nemohli zobrať voľno a urobiť si predĺžený víkend, ale dokonca robili nadčasy. Pre nich to bol vyslovene zlý deň.

Napriek tomu až do polovice osemdesiatych rokov väčšia časť Spojených štátov o označení čierny piatok netušila. Ale potom nastal zlom. Black Friday nielenže ovládol Ameriku, ale rozšíril sa aj do celého sveta. Okrem toho z piatka bol zrazu celý víkend či dokonca celý týždeň. Viaceré americké firmy ho navyše odštartujú už po Vďakyvzdaní - aby rodina mohla rýchlo do seba nahádzať povestného pečeného moriaka a šup do obchodov. Asi to nemusím ďalej rozvádzať, v posledných rokoch všeobecný novembrový ošiaľ zažívame na vlastnej koži.

Zaujímavé je, že v minulosti boli pokusy vylepšiť čiernemu piatku imidž. Ako píše stránka history.com, vzniklo alternatívne, ale nepresné vysvetlenie vzniku označenia - viaceré firmy celý rok obchodovali v červených číslach a až s príchodom predvianočných nákupov sa dostali do pozitívnych, teda čiernych.

Neujali sa ani pokusy zmeniť názov Black Friday na Big Friday. Jednoducho nemali šancu. Výstižné pomenovania len tak nenahradíš nič nehovoriacimi sloganmi.