Nastupuje nielen topmodelku Adrianu Sklenaříkovú, ale aj Pavlínu Pořízkovú, synov Alaina Delona či vnučku Charlieho Chaplina Kieru. Sám robil modela ešte za čias komunizmu a už vtedy zarábal viac ako jeho rodičia. Vďaka znalosti angličtiny sa ako jeden z prvých slovenských modelov dostal do mekky módy Paríža, ktorý mu otvoril dvere do svetového šoubiznisu. S modelingovým agentom MIROM ŠIMONIČOM (52) sa o jeho začiatkoch, o zmenách v modelingu, známych klientoch a jedinečných zážitkoch so svetoznámymi kráskami či hollywoodskymi hercami rozprávala ALENA KVASNICOVÁ.

Dlhé roky sa hovorí, že svet modelingu je plný sexizmu a drog. Je to naozaj tak?

Vidíme, ako sa mení celý svet, a som z toho trochu zmätený. Niekedy neviem, čo si mám myslieť, len dúfam, že Amber Heardová (exmanželka, ktorú zažaloval Johnny Depp za ohováranie a vyhral - pozn. red.) zabila to hnutie Mee Too. Dnes môže akákoľvek žena na muža čokoľvek vytiahnuť a on je potom ten zlý. Nehovorím, že niektoré veci neboli. Ale zažil som to aj z opačnej strany. Pamätám si, čo dokázali robiť modelky mne. Taká bola doba.

Teraz sa herečky Catherine Deneuvová, ktorú považujem za ikonu Francúzska, či Brigitte Bardotová pýtajú, či sa akékoľvek dvorenie a flirtovanie musí skončiť. V Amerike sa s komplimentmi už nestretnete. Tam nepôjde muž so ženou ani do výťahu, len aby ho náhodou nezažalovala. To kde sme skončili?

A čo drogy? Riešili ste ich s modelkami?

Nie, so mnou o nich nikto nehovoril. Nepijem ani nefajčím a tieto veci nerobím, teda sú pre mňa tabu a nemám pre ne pochopenie. Viem, že niektorí drogy obľubujú, ale to sa považuje za chorobu. So svojimi modelkami som ich nikdy neriešil. Ale asi to nefunguje tak, že by niekto prišiel a priznal sa, že fetuje. Väčšinou ľudia, ktorí s tým majú problém, si myslia, že s tým problém nemajú.

Takže to neznamená, že drogy v modelingu neexistujú.

Teraz je vraj toho veľmi veľa všade. Naomi Campbellová to raz vysvetlila veľmi pekne - áno, drogy sú v modelingu, ale sú aj v banke, akejkoľvek korporácii a hocikde inde. Nikto nikoho do toho nenúti, je to každého voľba. Aj keď teraz prídem niekam do reštaurácie či hotela, to, čo sa tam deje na záchodoch, je neuveriteľné. Vraj je to aj u nás tak. Ale opakujem, za mnou nikto s drogami nikdy neprišiel, čiže osobne som sa s tým nestretol. 

Mám len jeden zážitok s Bradom Pittom. Po premiére jeho filmu Sedem rokov v Tibete v Paríži sme sedeli v podniku pri stole a on fajčil jointa, čo bolo vtedy ultra nemožné. Došli fanúšičky, chceli sa s ním vyfotiť a on mi pod stolom podával toho jointa. Ohradil som sa, že nič nezoberiem, čo ja s tým mám a že ja tu nebudem za toho zlého.

Čo sa v modelingu zmenilo?

Skončila sa éra supermodeliek a tie roky sa nevrátia. Už nikdy nebudú modelky, ako boli, tak ako nebude Michael Jackson, Madonna, Prince či George Michael. Doba sa veľmi zmenila. Nastavili sme si konzumný spôsob života, ktorý je rýchly. Dnes má modelka životnosť jednu sezónu, možno dve, a končí. Je to rýchle a veľmi tragické. Dnes sa nemôže nikto ani vypiplať, lebo nemá na to priestor a čas.

Bol módny biznis iný ako dnes?

Úplne. Každá značka mala svojho majiteľa/dizajnéra, podľa ktorého sa obchodný dom volal. Dnes všetky módne značky vlastnia tri, štyri korporácie a ide len o profit. Kedysi modelka bola pre módneho návrhára múzou. Adriana Sklenaříková sa stala múzou Thierryho Muglera, ktorý na nej všetko šil. Dnes všetci vyrábajú to isté a zrazu si uvedomíte, prečo si kupovať rif­ľovú bundu za dva a pol tisíca eur, keď ju môžete mať za sto eur. Posunuli sme sa niekam inam. Už aj ľudia, čo utrácali za módu peniaze, prichádzajú na to, že vôbec nejde o to.

FOTO V GALÉRII

Samozrejme, nie vo východnej Európe. U nás mnohí majú stále pocit, že musia byť obrandovaní od hlavy po päty. To vo Francúzsku nevidíte, tam nikto nevyjde na ulicu s nejakým nápisom na sebe. Ja detto. Platí mi niekto za to? Je komické, že podľa tohto každý vo svete vie, kto prišiel z Ostblocku (bývalej socialistickej krajiny - pozn. red.) a kto nie.

Celý rozhovor si prečítate v aktuálnom vydaní týždenníka PLUS 7 DNÍ, ktoré vyšlo 31. augusta 2022