A koľkože to bolo slávy. Keď Filip Sulík (27) prišiel s pikantnou webovou aplikáciou Youdare, kde mali ľudia platiť iným, aby splnili viac či menej šialené výzvy, boli ho plné noviny. Dcéra milionára a influencerka Emma Lacová na jeho novej stránke vyhlásila, že ak dostane dosť peňazí, natočí porno, nakoniec sa jej osemtisíc eur málilo. Na hudobníka Matúša Kolárovského sa vyzbieralo toľko eur, že po rokoch sa odhodlal zbaviť dredov.
Úprimne, vyzeralo to ako projekt zlatej mládeže, ktorá sa nudí. Po roku, zdá sa, bublina spľasla. „Youdare skrachovalo. Teraz robíme nový projekt. Povyprávam o tom, keď to bude naberať kontúry,“ sklopil uši nedávno syn Richarda Sulíka verejne. Podstatnú časť svojej energie pritom vkladá do Instagramu, kde si hovorí „advokát prirodzenosti“ a vedie kazateľské reči na hranici slušnosti.
Na tejto doméne nič nie je
Pre Sulíkovcov začína byť rok 2023 nočnou morou. Kým Richard so svojou SaS čaká na septembrové parlamentné voľby, ktoré podľa prieskumov nemusia dopadnúť priaznivo, jeho starší syn Filip sa trápi rovnako. „Aktuálne sme aktivitu presunuli do USA, a teda sa aj zvýšili náklady. Komunikujeme už dlhšie s americkými investormi. Máme viacerých, ktorí prejavili záujem,“ nádejal sa ešte v januári, keď sníval o „milióne aktívnych používateľov v Amerike v priebehu roka“. Podľa najnovšieho vyhlásenia, ktoré urobil na sociálnej sieti, poslali Slováci jeho pikantný projekt na smetisko internetových dejín. Alebo aj nie? Keď sme sa totiž pokúšali spojiť s jeho partnermi v biznise, mali sme pocit, že sme sa dovolali do Silicon Valley.
„Filip nie je relevantný zdroj informácií,“ spochybnil slová Sulíka juniora jeho spoločník Lukáš Homér. „Stále máme veľmi dobrý vzťah, keďže sme spolu každý deň a občasne chodí k mojim rodičom na obedy. Ale aby bola pravda všetko, čo hovorí na Instagrame, tak by jeho rodičia boli Boris Kollár a Marian Kotleba, čiže nie všetko treba brať vážne,“ odporučil nám. Doplnil tiež, že projektu sa od začiatku venuje približne sedem ľudí a stále im postačujú súkromné zdroje. „Na prvý rok startupu sme dopadli veľmi dobre, niekoľkokrát sme dosiahli top 10 na App Store na Slovensku a v Českej republike,“ uviedol Homér.
Bohužiaľ, internet dával minulý týždeň za pravdu skôr Filipovi. Na instagramovom profile stránky Youdare od februára nepribudol nový príspevok, na Facebooku prestali byť vlastníci aktívni už vlani. A napokon, niekdajšia stránka youdare.sk, kde to žilo, neexistuje. „Na tejto doméne zatiaľ nič je,“ vypísal nám vyhľadávač. Dostupná je však youdare.com či mobilná aplikácia Youdare, ktorá dáva tušiť, že slovenský piesoček bol zakladateľom startupu príliš malý a chcú preraziť skôr vo svete. Snažili sme sa na oboch platformách zaregistrovať, no na potvrdzujúci mail sme do uzávierky čakali márne.
Zjedol cigaretový ohorok
Mladý Sulík a spol. vždy prezentovali veľké ambície. Podľa vzoru zahraničných platforiem chceli „vyriešiť problém zábavného priemyslu a nespokojnosť používateľov sociálnych médií“. Od začiatku hýrili ušľachtilými aj desivými nápadmi. Pod heslom „uvidíme, čo sa dá kúpiť“. Šéfa ĽSNS Mariana Kotlebu z recesie vyzvali, aby sa dal zaočkovať proti kovidu. Od Filipovho otca Richarda Sulíka zase chceli, aby k sebe domov pozval desiatich ľudí bez domova a pripravil im halušky, ale „vyzbieralo sa veľmi málo peňazí“ - miesto požadovaných 10-tisíc eur sa používatelia zmohli iba na tristo eur. Dcéra prezidentky Ema Čaputová vyzvala cez Youdare svojho priateľa, aby si dal prepichnúť bradavku.
To odštartovalo lavínu výziev, do ktorých sa pridávali radoví používatelia aplikácie. Najprv si stanovili cenu a ostatní sa na často absurdné nápady skladali. Na platforme sme tak mohli vidieť videá, na ktorých mladík za 50 eur zjedol cigaretový ohorok a ďalší za 75 eur vypil pol litra energetického nápoja. Vrcholom bolo, keď si ktosi za peniaze chcel na seba vysypať králičie výkaly. No vraj nikto nespravil pre Youdare toľko ako generálny prokurátor Maroš Žilinka, ktorý nariadil preveriť, či v tejto v súvislosti nedochádza k páchaniu trestných činov.
Keď sa k webovej aplikácii začali vyjadrovať psychológovia, snažiaci sa chrániť maloletých, majitelia predsa len zakročili. Vstup na portál vekovo obmedzili a zabezpečili tiež, aby sa videá so splnenými výzvami po mesiaci mazali.
Posledná záchrana?
Ešte vlani videl v nezvyčajnom projekte zmysel aj známy televízny porotca a hudobný producent Jaro Slávik, ktorý sa stal jeho konzultantom. „Jaro je niečo ako mentor, keď ide o marketing, čiže kedykoľvek mu môžem zavolať a opýtať sa,“ povedal nám začiatkom týždňa jeden zo spoločníkov platformy. Ibaže sme zistili, že už niekoľko mesiacov tak neurobil. „Neparticipujem na tom. Vlani sme sa párkrát bavili, nejaké rady som im dal, niečo vyšlo, niečo nevyšlo, ale to je dávno preč. Určite som s nimi nebol v kontakte od jesene. Niečo vyviedli?“ zaujímal sa Slávik, keď sme sa s ním spojili.
Projekt výziev, ktoré sa neraz stanú medzinárodne virálnymi, však televízny porotca neodpísal. „Každý nápad má budúcnosť, ale vidieť doďaleka a dôjsť tam sú rozličné veci. Poznám chlapíka, čo vymyslel navigáciu do smartfónov, nalial do toho tridsať miliónov dolárov a skrachoval. Steve Jobs kúpil jeho patent za dolár a dnes tú navigáciu používa celý svet,“ uzavrel Slávik.
A čo aktuálne porába Filip Sulík? Na privátne správy na sociálnej sieti neodpovedá, ale inak sa tam drží pravidla čo na srdci, to na jazyku. Čítanie je to pozoruhodné. Začiatkom týždňa propagoval fasting ako metódu chudnutia, ktorá mu vyriešila väčšinu zdravotných problémov. Aby vzápätí verejne oznámil, že zasa má „dáku manickú epizódu“.
Najväčšie vášne rozpútava, keď sa vyjadruje k ženám. „Zlatokopka je výraz vymyslený neúspešnými mužmi a škaredými ženami, ktorí sa tým snažia zhadzovať ženy, ktoré si nemôžu dovoliť/nemôžu sa im vyrovnať,“ kázal naposledy. „Ženy sú zamerané na to, aby si našli čo najkompetentnejšieho ochrancu a peniaze sú hlavný indikátor. Ak dáš žene na výber dvoch mužov a povieš, že jeden je bohatý, ale nedá jej ani cent, a druhý je middle-class (zo strednej triedy - pozn. red.), ale dá jej zo všetkého polovicu, aj tak ju bude priťahovať viac ten bohatý.“
V úvahách sa Sulík nevyhýba žiadnému tabu, odvážnym ilustračným obrázkom či vulgarizmom, no aktuálnu marzikácku reality šou zglosoval pomerne slušne: „Ruža pre nevestu je pre baby, ktoré upokojuje, že ženy 30+ majú ešte šancu nájsť kvalitného muža.“
Začínal na vôdzke
Verejne známym sa Filip stal v momente, keď si ako vysoký modrooký tínedžer začal privyrábať v modelingu. „Určite sa podobá na exmanželku, fešák po mne nie je,“ reagoval vtedy šéf SaS, ktorý je otcom štyroch ratolestí. Starší syn začínal s fotením pre raperskú značku, účinkoval v klipe pre vlasovú kozmetiku či natočil videoklip k piesni Suzie Hroncovej, ktorá si ho na krst priviedla polonahého na obojku. Na Vienna Fashion Week predvádzal topánky, ktoré navrhol brat popovej speváčky Madonny Christopher G. Ciccone.
Keď mladý Sulík vyštudoval súkromné bilingválne gymnázium zamerané na anglický jazyk, ako vášnivý športovec túžil po kariére kondičného trénera. Študovať napokon začal informatiku, ale na vysokej škole podľa jeho vlastných slov skončil „po troch mesiacoch“. Do politiky sa nikdy nehrnul. „Otec je dobrým príkladom, že ak nie si populista a herec, ľudí si nikdy nezískaš. Čiže - nechcel by som. Nechcem život zasvätiť tomu, aby som sa čo najviac páčil verejnosti. Chcem žiť voľne a slobodne,“ povedal a zdá sa, že tak aj robí.