Tip na článok
Nečakané predstavenie: Elon Musk
predstavil 16. novembra v Kalifornii nový elektrický ťahač - čo sa čakalo, no druhá novinka, ktorou bol extrémny roadster, bola úplným prekvapením.

Hrozí Tesle krach?: Zdá sa, že vizionár Elon Musk stráca dych. Alebo peniaze

Dlhodobá finančná strata, pretrvávajúce problémy
s kvalitou a zlý nábeh výroby Modelu 3 neveštia nič dobré

Galéria k článku (4 fotografie )
Nebezpečná: Tesla Modle X začala v apríli tohto roku v Číne po zrážke horieť, nahor otvárané dvere sa zasekli a nešli otvoriť - postihnutý sa dožadoval miliónového odškodného aj s poukazom, že to nie je zďaleka jediný prípad zlyhania dverí, nazývaných Falcon Wings.
Problémový: Model 3 vzbudil u zákazníkov ohromný ohlas, spoločnosť naň eviduje státisíce záväzných objednávok, výroba sa však rozbieha pomaly a s veľkými ťažkosťami.
Nečakané predstavenie: Elon Musk
predstavil 16. novembra v Kalifornii nový elektrický ťahač - čo sa čakalo, no druhá novinka, ktorou bol extrémny roadster, bola úplným prekvapením.

Elon Musk pred pár dňami vo veľkom štýle predstavil očakávaný elektrický supertruck a nečakane k nemu pridal reinkarnáciu roadsteru. Napriek tomu si niektorí analytici myslia, že spoločnosť bude onedlho bojovať s existenčnými ťažkosťami.

Revolúcia alebo nezmysel?

Prezentácia nových modelov zaujala. Elektrický ťahač Tesla Semi zrýchli na stovku za 5 sekúnd a s nákladom 36 ton mu to potrvá 20 sekúnd, pričom bežnému naftovému kamiónu by podobné zrýchlenie trvalo približne minútu. Kamión bude zvládať aj autonómnu jazdu formou „autovlaku“, keď vozidlá nasledujú vodiaci truck.

Problémový: Model 3 vzbudil u zákazníkov ohromný ohlas, spoločnosť naň eviduje státisíce záväzných objednávok, výroba sa však rozbieha pomaly a s veľkými ťažkosťami.
Problémový: Model 3 vzbudil u zákazníkov ohromný ohlas, spoločnosť naň eviduje státisíce záväzných objednávok, výroba sa však rozbieha pomaly a s veľkými ťažkosťami.
Archív

Na prvý pohľad to vyzerá úžasne, je tu však pár „ale“, ktoré celý projekt spochybňujú.

Napríklad spoločnosť Aurora Energy Research pred pár dňami uviedla, že tento ťahač spotrebuje na jedno nabitie toľko energie ako tri-štyritisíc domácností. Dojazd je necelých 650 kilometrov, kamión na to spotrebuje 1 600 kW. Aby bolo možné ťahač nabiť za 30 minút, čo Tesla deklaruje, bude treba nové nabíjačky, približne 10-krát silnejšie, než sú súčasné superchargery. Mali by mať výkon približne 1 200 kW, pri zohľadnení súčasnej technológie by vážili okolo 5 ton a stáli by približne 100-tisíc dolárov. Vybudovať takúto infraštruktúru je do roku 2019, keď by automobilka chcela začať ťahače Semi predávať, nereálne. Tesla tieto výhrady v čase písania tohto článku nekomentovala.
Aj preto si niektorí odborníci myslia, že jediným zmyslom prezentácie nového ťahača bolo upokojenie investorov, ktorí zatiaľ neochvejne veria v úspešnosť projektu Tesla.

Extrémny roadster

Spolu s ťahačom Semi predstavili nový športiak Tesla Roadster. Ten totiž sľubuje miesto pre štyri osoby, dojazd 1 000 kilometrov (batérie s kapacitou 200 kWh), pohon všetkých kolies a zrýchlenie z nuly na stokilometrovú rýchlosť za 1,9 sekundy. Na 160 km/h akceleruje za 4,2 sekundy a maximálna rýchlosť by mala byť viac ako 400 kilometrov za hodinu!

Nebezpečná: Tesla Modle X začala v apríli tohto roku v Číne po zrážke horieť, nahor otvárané dvere sa zasekli a nešli otvoriť - postihnutý sa dožadoval miliónového odškodného aj s poukazom, že to nie je zďaleka jediný prípad zlyhania dverí, nazývaných Falcon Wings.
Nebezpečná: Tesla Modle X začala v apríli tohto roku v Číne po zrážke horieť, nahor otvárané dvere sa zasekli a nešli otvoriť - postihnutý sa dožadoval miliónového odškodného aj s poukazom, že to nie je zďaleka jediný prípad zlyhania dverí, nazývaných Falcon Wings.
Archív

Auto z úvodnej tisíckusovej Founders Edition bude záujemcov stáť 250-tisíc dolárov, čo vzhľadom na parametre vozidla naozaj nie je veľa. Je tu však malý háčik - na toto auto treba zložiť plnú zálohu (teda 250-tisíc dolárov), pričom záujemcovia sa k autu dostanú až o dva roky. To by pre Teslu znamenalo finančnú injekciu vo výške štvrť miliardy dolárov. A tú spoločnosť nutne potrebuje. V poslednom účtovnom štvrťroku sa totiž prepadla do nečakane vysokého mínusu.

Trvalá strata

Tá bola podstatne vyššia, ako očakávali analytici. Výrobca elektromobilov za júl až september skončil v strate 619 miliónov dolárov, keďže mal vysoké výdavky na odstránenie prekážok narúšajúcich plynulosť výroby a uvedenie sedanu Model 3 na trh.

Model 3, ktorého cena je 35-tisíc dolárov, teda menej ako polovičná v porovnaní s predošlými modelmi, by mohol zmeniť Teslu z výrobcu špeciálnych luxusných áut na masovú automobilku. Automobilka naň totiž eviduje vyše 400-tisíc objednávok, pri ktorých záujemcovia zložili tisícdolárovú zálohu. A práve s ich dôverou sa automobilka riskantne zahráva, čo viedlo už k zrušeniu približne 60-tisíc objednávok, pričom tento údaj platí pre začiatok
augusta.

Interiér ťahača: Bude minimalistický, hardvérové ovládače budú absentovať.
Interiér ťahača: Bude minimalistický, hardvérové ovládače budú absentovať.
Archív

Tesla predstavila Model 3 v júli, ale v treťom kvartáli vyrobila iba 220 týchto vozidiel. Je to podstatne menej v porovnaní so sľubom generálneho riaditeľa Elona Muska, že sa vyrobí 1 500 týchto áut. Nábeh výroby je katastrofálne pomalý a kvalita podľa vyjadrení zákazníkov tiež problematická.

Pravda je, že Tesla je takmer sústavne stratová - už od roku 2010. Z 35 účtovných štvrťrokov zaznamenala zisk len vo dvoch (marec 2013 a september 2016) - v oboch len minimálny. Navyše, až na malé výnimky, sa jej strata od roku 2014 výrazne prehlbuje, v septembri tohto roku bola rekordná. Pokiaľ ide o účtovné roky, Tesla je v strate nepretržite od svojho vzniku, teda už od roku 2007.

Tesla ako kult

To nič nemení na fakte, že zakladateľ spoločnosti Elon Musk si stále udržiava dôveru investorov, ktorí v ňom napriek reálnym výsledkom vidia vizionára podobného Stevovi Jobsovi a veria, že peniaze sa im jedného pekného dňa bohato zúročia. Trhová kapitalizácia Tesly, odrážajúca dôveru investorov, je za tretí kvartál 57,3 miliardy dolárov, predbehla dokonca General Motors s trhovou kapitalizáciou 56,5 miliardy dolárov. Pritom z hľadiska veľkosti a reálneho majetku ide o neporovnateľné firmy - tržby Tesly ku koncu roku 2017 by mali byť 11 miliárd, pri GM by to malo byť 144 miliárd.

Vinou zle nabiehajúcej a navyše drahej výroby Modelu 3 a zároveň problémov so spoľahlivosťou a s kvalitou iných modelov, predovšetkým Tesly Model X, jej strata podľa Bloombergu rastie závratným tempom 8-tisíc dolárov za minútu a v polovici budúceho roku by sa jej zdroje mohli definitívne vyčerpať.

Podobný názor zastáva aj známy manažér Bob Lutz, jeden z najvýznamnejších automobilových manažérov, ktorý pracoval pre koncerny, respektíve automobilky GM, BMW, Ford a Chrysler. Ten v nedávnom televíznom rozhovore pre jednu americkú televíznu stanicu vyhlásil, že podľa neho Tesla skrachuje už v priebehu roku 2019, pretože sa nedokáže vyrovnať s dnešnými problémami. V súčasnosti už nemá pred konkurentmi žiaden technologický náskok a investori budú postupne v Muskov projekt strácať dôveru, čo povedie k jeho oslabeniu na burze a následným veľkým finančným ťažkostiam. Už v minulom roku pritom prirovnal dianie okolo Tesly k náboženskému kultu, kde fanúšikov nezdružuje nič iné než slepá viera.

Prepúšťanie

To, že by na tom niečo mohlo byť, možno sledovať aj podľa diania v automobilke - tá v októbri tohto roku prepustila niekoľko stoviek (400 až 700, oficiálne údaje spoločnosť nezverejnila) zamestnancov zo všetkých úrovní, od výroby až po manažment. Vedenie spoločnosti to komentovalo lakonicky s tým, že ide iba o dôsledok každoročného výkonnostného hodnotenia.

„Tesla zisťuje to, čo tradiční výrobcovia áut dávno vedia - masová montáž vozidiel je komplikovaná a drahá,“ zhodnotila situáciu aj v súvislosti s katastrofálnym nábehom výroby Modelu 3 Michelle Krebsová, analytička firmy Autotrader.

VIDEO Plus 7 Dní