V prvej desiatke osobností televíznej šou RTVS Najväčší Slovák figuruje aj Ľudovít Štúr. Počas nakrúcania dokumentu o tejto významnej postave, ktorý televízia odvysiela, panovala treskúca zima. Tá neblaho pôsobila aj na Štúrovho televízneho obhajcu, herca Slovenského národného divadla Dušana Jamricha. V tenkom kabáte a ležérne prehodenom šále mal na rôznych miestach cintorína v Modre, kde je Ľudovít Štúr pochovaný, komentovať rôzne udalosti z jeho života. Ani umelcovi jeho formátu sa však pri nepríjemnej zime a daždi nepodarili všetky výstupy zvládnuť na prvú ostrú. Jazyk a hlasivky si teda zohrieval kávou, ktorú si priniesol v termoske. Tesne predtým, než prišiel na rad posledný výstup, ktorý sa nakrúcal priamo pri hrobe Ľudovíta Štúra, sa však o Dušana Jamricha pokúšal infarkt. Čo sa stalo?

Pochybnosti o Štúrovom narodení

Vo finále filmovania oči Dušana Jamricha zablúdili na náhrobok Ľudovíta Štúra, kde svieti dátum jeho narodenia aj smrti. Keďže Jamrich často v texte spomínal dátum 28. október 1815, kedy sa Ľudovít Štúr narodil, okamžite si všimol, že na jeho náhrobku svieti úplne iný dátum - 22. október 1815. Pri pomyslení, že vo svojich výstupoch použil zlý dátum a všetko sa bude musieť filmovať odznova, ho zalial smrteľný pot. Nasledovalo horúčkovité telefonovanie televízneho štábu autorovi scenára a skúmanie wikipédie. Pochybnosti sa, našťastie, nepotvrdili, takže Dušan Jamrich zahlásil svoju poslednú repliku a odfrčal do tepla svojho domova.

Pochovaný každý inde

Je však zaujímavé, že asi stopäťdesiat rokov, odkedy je v Modre Ľudovít Štúr pochovaný, si nikto nevšimol nesprávne vyrytý dátum na jeho pomníku. A to sa pri ňom usporadúvajú pietne spomienky, navštevujú ho štátnici a tiež niekoľko generácii žiakov so svojimi pedagógmi dejepisu či literatúry. Aj keď s určitosťou môžeme vyvrátiť, že by sa Ľudovít Štúr narodil 22. októbra, aj tak sa presne nevie, kedy tento významný slovenský politik, spisovateľ, básnik, učiteľ, novinár, kodifikátor spisovnej slovenčiny a národný buditeľ prišiel na svet.

V hre sú dva dátumy

28. október 1815 a 29. október 1815. Prvý dátum sa opiera o rodinnú tradíciu, druhý je uvedený v matrike pokrstených ľudí v Uhrovci, kde sa narodil. Túto nejednotnosť vraj zapríčinil Jozef Miloslav Hurban. Dátum v matričnom zápise považoval za dátum narodenia a uviedol ho v Štúrovom životopise. Podľa všetkého sa však narodil o deň skôr. Napriek tomu je za pamätný deň Slovenskej republiky, v ktorom si pripomíname narodenie Ľudovíta Štúra, považovaný 29. október. Zatiaľ čo Ľudovít Štúr a jeho brat Karol sú pochovaní vedľa seba na cintoríne v Modre, ich brat Samuel leží v Zemianskom Podhradí, sestra Karolína v Lučenci a ich najmladší brat Janko spočinul v Malých Bierovciach. Ich rodičia, otec Samuel Štúr je pochovaný v rodnom Uhrovci a matka Anna, rodená Michalicová zas v Trenčíne.

Vo fotogalérii si môžete pozrieť, ako to pri nakrúcaní dokumentu o Ľudovítovi Štúrovi vyzeralo.

O novom objave, ktorý poodhalil viac o Štúrovom vzťahu s Adelou Ostrolúckou, si prečítajte v aktuálnom vydaní PLUS7DNÍ.