Nesťažoval, len v tichosti trpel. V utorok večer sa však slávny český režisér Václav Vorlíček (†88) pobral na onen svet. Za celý svoj život vytvoril divácky najobľúbenejšie české rozprávky aj komédia. Tři oříšky pro Popelku, Dívka na koštěti, Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách, „Pane, vy jste vdova!“, ale tiež televízny seriál Arabela. Režisér nakoniec zomrel v nemocnici Pod Petřínom na rakovinu, s ktorou bojoval asi rok. Od mladosti bol silným fajčiarom, no keď mu začiatkom vlaňajška našli nádor na pľúcach, obľúbených anglických cigariet sa nevzdal. Ešte vlani v máji otváral výstavu českého filmu v Prahe a júnové narodeniny oslávil na zámku v Horšovskom Týne. Už veľmi nechodil, ale pred verejnosťou  svoju diagnózu do poslednej chvíle tajil.

Pripomeňme si jeho najslávnejšiu rozprávku, ktorá zmenila život nielen ústredným hercom, ale predovšetkým jemu. A to sa s Václavom Vorlíčkom pôvodne nepočítalo.

Najväčšia modla? V Nemecku

Kšeft storočia - tak sa tomu hovorí, keď nakrútite filmový hit, ktorý od roku 1973 pravidelne vysielajú v mnohých krajinách sveta, a keď si niekde dajú pauzu, diváci hneď protestujú. Vorlíčkova rozprávka o Popelke je populárna na severe Európy, v Rusku, ale aj v arabských krajinách. Najväčšou modlou sa však stala v Nemecku, kde ju bežne počas sviatkov vysielalo šestnásť televíznych kanálov, a to väčšinou dvakrát. Nad tým, čo sa okolo slávneho filmu na západe i východe Nemecka deje dodnes, sa zamýšľal aj sám režisér. „Rozum sa mi zastavuje. Niekoľkokrát ročne tam jazdím na besedy a rôzne stretnutia. Každý rok organizujú niekoľko plesov po nemeckých zámkoch, kde hrá rovnaká hudba ako vo filme a tancujú sa rovnaké tance. Žije tam napríklad jedna učiteľka, ktorá založila azda stovku fanklubov Popolušky,“ tvrdil Vorlíček v knihe Tri oriešky pre Popolušku.

Zaskočil za iného slávneho režiséra

Málokto vie, že chýbalo málo a diváci by dnes velebili režiséra Jiřího Menzla, ktorý mal Tri oriešky pôvodne robiť. Zohnal si štáb a vyberal aj exteriéry! Lenže v momente, keď sa rozhodovalo o koprodukcii s Nemcami, zazmätkoval. „Endeerácky filmový štýl“ odmietol, a tak na pražskom Barrandove určili, že réžie sa ujme menej problémový Vorlíček. Ten nechcel točiť nič „lacné“. Československá strana vyčlenila na film tri až štyri milióny korún, Nemci pridali ďalšie tri. Vraj sa rozhodli do troch dní, ako dostali scenár. Boli nadšení. Režisér dostal najprv jednorazový honorár štyridsaťtisíc korún, za ktorý si mohol v tom čase kúpiť rodinný dom. To lepšie však len malo prísť. 

Tajomný muž v pozadí

Keď sa povie Tri oriešky pre Popolušku, každý si predstaví Libušu Šafránkovú a Pavla Trávníčka. Vďaka rozprávke sa stali nesmrteľnými, no finančne si príliš nepolepšili. Ako mladí herci dostali v čase tuhého socializmu honorár hodný začiatočníkov. Na svoje si tak prišiel iba režisér a scenárista. „Za Popolušku mi chodia ročne autorské honoráre okolo troch miliónov českých korún,“ prezradil až po štyridsiatich rokoch Václav Vorlíček. Vlastne po kultovej rozprávke nemusel vôbec pracovať. Ak by teda chcel. „Filmov, ktoré sa hrajú dvadsať, tridsať rokov, mám veľa a honoráre chodia v jednom balíku. Dohromady to dáva slušnú čiastku, z ktorej by sa dalo celkom slušne žiť, aj keby človek už nepracoval. Pre mňa je však vždy najväčšia odmena nie honorár, ale to, že sa ľudia smejú. A rád tie smiechy počítam,“ priznal len pred pár rokmi pokorný tvorca.

Pocitom nedocenenia však dlhé roky musel trpieť František Pavlíček, ktorého meno v titulkoch nenájdeme, hoci Popolušku stvoril spolu s Vorlíčkom. Známy dramatik a scenárista nasrdil v šesťdesiatom ôsmom komunistických papalášov, a tak mu zakázali činnosť. Zľutovala sa nad ním Bohumila Zelenková, ktorá sa pod scenár Troch orieškov podpísala. Honorár i tantiémy, ktoré neskôr prichádzali na jej účet, poctivo odovzdávala skutočnému autorovi. O jeho pravej identite nemali do Nežnej revolúcie poňatia ani hlavní predstavitelia, takže na slávu si musel počkať.

Naopak, autor hudby Karel Svoboda mohol byť spokojný. „Vašku, ty si ma s tou Popoluškou presadil na Západe,“opakoval pri každej príležitosti Vorlíčkovi.

Vianočná len náhodou

V čase, keď rozprávku nakrúcali, nikto na slávu nemyslel. Tvorcovia vraj len tušili, že točia niečo dobré, čo bude mať možno priemernú sledovanosť. Inak ich trápilo iba počasie. Tri oriešky pre Popolušku autor napísal ako letnú rozprávku, no zamestnanci nemeckých filmových ateliérov nemali v decembri a januári čo robiť, tak začali prepisovať scenár. „Bola to prakticky katastrofa, pretože toho roku nenapadla od Baltu až po Jadran ani vločka snehu,“ spomínal režisér Václav Vorlíček. Hoci celú zimu mrzlo, boli chvíle, keď musel štáb aj niekoľko dní čakať, kým nasneží. Na zámku v Moritzburgu si medzitým vypomáhali umelým snehom a pomohli im aj korčuliari, ktorí im cez víkend rozryli ľad na jazere. Aj po štyridsiatich rokoch však zostal hercom v pamäti najmä nehorázny mráz. V kostýmoch ušitých pre letnú verziu filmu trpel najmä princ s pobočníkmi. Tenké pančušky si vypchávali všetkým, čo bolo poruke. „Boli sme mladí, tak sme to nejako zvládli,“dodávali herca.

Prehľad najlepších filmov, ktoré Václav Vorlíček nakrútil, nájdete vo fotogalérii.