Mala to byť drina pre súťažiacich, no zatiaľ sa viac nadrel samotný štáb. Lukáš Kodoň (40), ktorý je režisérom a kreatívnym producentom reality šou Farma, týždenníku PLUS 7 DNÍ opísal nočnú moru, ktorú štáb už od februára prežíva. Úsmev z tváre zmizol aj vedeniu televízie Markíza, keď zistili, že nová séria sa im nečakane predraží a bude tou najdrahšou v histórii celej šou.
Doviedli elektrinu, postavili cestu
Tvorcovia sa po inováciách, keď súťažiacich na statku rozdelili na chudobných a bohatých alebo východniarov a západniarov, rozhodli staviť na overenú tému. Teda na návrat do drsných podmienok. Dôležitá bola poloha novej farmy, ktorú museli odrezať od civilizovaného sveta. A s tým sa im, samozrejme, začalo všetko komplikovať.
„Keď sme vo februári konečne našli lokáciu, trvalo nám dlhé tri mesiace, kým sme ju vôbec pripravili a zmenili na filmové natáčanie. Konkrétne hovorím o lesoch a lúkach v blízkosti Považského Inovca. Náš zámer bol ísť do drsnej prírody, čo znamenalo nočnú moru pre produkciu. Priestor je taký odrezaný od civilizácie, že sme si museli doniesť vlastnú elektrickú prípojku, ktorú sme ťahali asi dva kilometre z najbližšej dediny. Nevyhnutné bolo postaviť vlastnú štrkovú cestu, aby sme sa do hôr vôbec dostali, takže sme tam dovliekli kopu ťažkej techniky, čo bolo nielen náročné, ale aj drahé. Naša cesta by mala zvládnuť štyri mesiace natáčania, i keď po nej pravidelne jazdí hospodár Martin Bagar s veľkými traktormi,“ konštatuje režisér.
Kto má drevo?
Keď už elektrinu a cestu mali ako-tak doriešené, objavil sa ďalší zásadný problém. Ešte pred letom, keď už bol terén hotový a mohli sa stavať príbytky pre súťažiacich, všetkých zaskočil fakt, ako extrémne zdraželi stavebniny. „To bol šok. Všetok materiál bol trikrát drahší. Hlavne drevo, bez ktorého by farma neexistovala. My sme naozaj zúfalo nikde nevedeli nájsť drevo. Nikto nemal zásoby a ak mal, tak si za to pýtali neskutočné peniaze. Zdražovanie nám dalo zabrať a aj televízia bola nemilo prekvapená. Ja robím už asi ôsmu Farmu a nikdy predtým sme nemuseli zápasiť s takýmito problémami. Odobralo nám to veľa síl,“ posťažoval sa Lukáš.
Obrovské množstvo materiálu zháňali aj na stavbu vlastnej duelovej haly, ktorá je tentoraz pevná. Na rozdiel od predošlých sérií, kde súťažné duely prebiehali iba v ohradenej časti pozemku a pod holým nebom, si vyžiadala veľkú konštrukciu. „Rozhodli sme sa, že súťažiacim postavíme obrovskú duelovú halu, kde každý týždeň prebehne jeden duel. Konštrukcia je prispôsobená tomu, aby sa v nej dali robiť aj vertikálne, aj horizontálne disciplíny. Je to vlastne obrovský stan, ktorý má 7 metrov na výšku a 25 metrov na dĺžku.“
Festivalové mestečko
Blízko statku, ale tak, aby ich televízni farmári nevideli, si štáb postavil svoju základňu, odkiaľ všetko monitoruje. Chcú totiž dosiahnuť, aby boli tvorcovia šou spolu so súťažiacimi čo najmenej v kontakte a nezasahovali im do atmosféry, ktorú si medzi sebou vytvárajú.
„Vytvorili sme si svoje ,festivalové mestečko‘, kde spolu s niektorými členmi štábu žijeme svoj ,farmársky príbeh‘. Teraz nás čaká ešte 75-dňová šnúra, i keď mnohí členovia štábu dochádzajú až z hlavného mesta. Skoro ráno ich šoféri naložia do áut a privezú ich na desaťhodinovú šichtu. No ako hovorím, veľa z nás je tu nonstop a musím priznať, že táto práca niekedy nie je jednoduchá. Virtuálne sledovať každého člena na statku, či je v psychickej a fyzickej pohode, je náročné. Všetci musíme byť veľmi koncentrovaní. Páve preto tam máme záchrannú službu, lebo hocikedy sa môže niečo stať. Navyše farmári ešte robia s pílkami, rôznym materiálom a vo výškach. Takže lekári sú tam počas dňa nonstop a v noci sú vždy v pohotovosti a pripravení na to, aby na statku mohli byť do pár minút.“
Do štábu spadá aj niekoľkočlenná SBS služba, ktorá stráži všetky možné cesty, ktorými sa dá na pozemok dostať. „Jednak chceme mať pod kontrolou, aby nám sem nikto nevtrhol alebo aby niekto v zápale emócií neunikol, veď všetci vieme, že tie emócie sú tam často vypäté. Počas mojich Fariem zatiaľ nikto neutiekol, ale radšej si ich strážime. A čo sa týka cudzích ľudí, tí sa teraz okolo farmy veľmi neprechádzajú, pretože sme skrytí v horách. Občas sa objaví nejaký cyklista, ktorého naša ochranka jednoducho otočí a pošle preč, aby bolo okolie statku maximálne vyľudnené.“
Platia Holanďanom
Na výrobe celej reality šou sa podieľa dvestočlenný tím. Každý deň má pľac na starosti jeden z režisérov, dokopy je ich päť. „K dispozícii máme aj piatich kameramanov a človeka, ktorý zapisuje všetko, čo sa v daný deň odohrá. Následne majú v strižni k dispozícii textový prepis, vďaka ktorému sa im dá obsah jednoduchšie poskladať. Musím sa pochváliť, že pracujeme s holandskou technológiou od firmy Filmpartners. Oni vyrábajú celosvetové šou, ako je napríklad Big Brother a mnoho ďalších. Všetky tie ich robotické kamery a celé virtuálne pracovisko nám prenajímajú, na Slovensko sa to priviezlo výlučne na natočenie Farmy.“
Podľa režiséra väčšina kamier je schovaných na pľaci, aby v záberoch nepobehovali kameramani a nerušili atmosféru medzi súťažiacimi. „Je pravda, že niektoré kamery sú viditeľné aj voľným okom, no farmári si na ne rýchlo zvykli a už si neuvedomujú, že ich kompletne sledujeme,“ pousmial sa Lukáš s tým, že dokopy pracujú s viac ako tridsiatimi kamerami.
Až na mobilný signál, ktorý na mieste chýba, sú technologicky dobre vybavení. Na miesto si dali priviezť aj obrovský satelit, ktorý im zabezpečuje prístup k internetu. Vďaka nemu môžu do pol hodiny preposlať natočené zábery do bratislavských strižní. Okrem spomínaných kamier majú počas aktuálnej série štyri špeciálne filmové kamery, ktoré vraj prenášajú oveľa krajší obraz ako doteraz. Pre diváka to vraj znamená silnejší „filmový“ zážitok.
Na vlastnej koži
Lukáš spolu s niekoľkými členmi štábu vymysleli pre novú sériu netradičný príchod na farmu. „Súťažiaci ešte pred príchodom na statok museli prejsť sériu výziev a rozdelili sme ich do troch tímov. Každá skupinka prešla rôznymi disciplínami a štartovala na inom mieste. Napríklad jedni museli splaviť Váh a iní liezť po skalách v Tatrách. Všetky tieto disciplíny a cesty sme si otestovali spolu s výkonným producentom Matúšom Polakovičom, aby sme si boli istí, že sa dajú zvládnuť. Trasu v Tatrách sme vybrali až na niekoľký pokus, pretože pôvodne mala viesť cez Lomnický štít, ale to by neskúsení farmári nemali šancu zvládnuť.“
Napriek tomu, že príprava jednotlivých súťaží bola náročná a niekoľko nocí naozaj nespali, aj tak ich niečo prekvapilo. „Jeden z tímov, ktorý mal na plti splaviť časť Váhu, sa vyvrátil do vody. Pri skúške sa nám to nestalo, ale pred natáčaním výdatne pršalo a rieka sa rozbúrila. Našťastie, vždy sme poistení a aj vtedy sme tam mali dve hasičské autá a na brehoch rieky boli pripravení hasiči, ak by bolo treba zasiahnuť. Som rád, že sa nikomu nič nestalo, a súťažiaci si to napokon pochvaľovali ako skvelý adrenalínový zážitok,“ odhalil jeden z režisérov.
Viac FOTO v GALÉRII
Podmienky tohtoročnej série sú oveľa drsnejšie a farmári môžu o kávovare či posteliach zatiaľ len snívať. Spia na zemi, jedlo a tekutiny si musia získať splnením zložitých úloh. „Koľko mincí dostanú, toľko budu mať jedla a tekutín. A to platí aj o alkohole. Aspoň čo ja viem, na začiatku dostali päť litrov vína na celý týždeň, no je ich tam štrnásť, takže si nemyslím, že sa z toho môžu nejako opíjať. Myslím si, že aj bez toho sú tam takí špecifickí ľudia, že o zábavu bude zaručene postarané. Nestalo sa nám za tie roky, aby sme nemali čo natočiť a odvysielať. Tam sa jednoducho vždy niečo deje,“ uzatvoril rozprávanie z Považského Inovca Lukáš Kodoň.