Privátne lietanie u nás prežíva v poslednom období boom. Čoraz viac boháčov využíva pohodlie súkromných jetov a rastie aj počet majiteľov lietadiel. Vlani zaznamenali na bratislavskom Letisku Milana Rastislava Štefánika, že až tretinu všetkých pohybov lietadiel tvorili privátne lety.

Najčastejšou pohnútkou na prepravu vzdušným priestorom je úspora času, pohodlie, atraktívny pohľad z vtáčej perspektívy a pre väčšinu majetných zachovanie súkromia. Kto zo známych tvárí slovenského biznisu je v oblakoch ako doma?

Aj vrtuľníky

Patrik Tkáč a Ivan Jakabovič s rodinami najčastejšie lietajú troma luxusnými mašinami Embraer ERJ 135. Každé z lietadiel má hodnotu okolo štyridsať miliónov eur. „Štartujú z Bratislavy a najčastejšie mieria do Dubaja, na Kanárske ostrovy, do Nice, Tatier a Košíc,“ hovorí náš zdroj.

Všetky jety podľa neho patria českej firme ABS Jets, ktorej flotilu tvorí desať lietadiel. Okrem toho finančná skupina vlastní aj teplovzdušný balón, ktorý väčšinou využíva na komerčné účely. Na nebi západnej časti našej krajiny sa stali povestnými vrtuľníky veľkopodnikateľa Ivana Kmotríka. V peknom počasí zostávajú málokedy chladné motory jeho Eurocoptera AS 355N a Schweizera S269é.

Niektoré helikoptéry z jeho spoločnosti pritom už v minulosti monitorovali hranicu s Ukrajinou. Štát za to platil zhruba 660-tisíc eur. Vlastnému nebeskému povozu prepadol aj prezident Andrej Kiska. Za vyše milióna eur v minulosti s bratom kúpili stroj Piper PA-34-T Seneca V.

Teraz však počas súkromných letov z Popradu do Bratislavy a späť rozmýšľa nad prezidentskými starosťami v lietadielku Diamond DA-42TDi Twin Star, za čo mesačne minie stovky eur. Potešenie z lietania si užíva aj dvojica s prepojením na politické špičky Alexej Beljajev - Michal Lazar. Ich vrtuľník Agusta A109E Power často smeruje najmä na Devín k rozľahlému sídlu Beljajevovcov.

Pohľad z výšky učaroval aj klanu Majských. Starší syn niekdajšieho veľkoprivatizéra Jozef Majský junior víri vzduch vrtuľníkom Eurocopter EC-120 B. Štartuje vraj v bratislavskej mestskej časti Petržalka na heliporte na Kopčianskej a naberá smer Bánovce nad Bebravou, kde rodina ovláda jeden z podnikov.

Okrem toho vraj Jozef Majský mladší disponuje aj ďalšími dvoma strojmi Robinson R44 Raven II, ktoré vlastní spolu s priateľom Gabiky Drobovej Karolom Rumanom a architektom Branislavom Kaliským.

Vo vzduchu s kontroverznými

Privátny jet si zadovážila aj postava z emisnej kauzy, pri ktorej prišlo Slovensko o 47 miliónov eur. Rastislav Bilas vlastní luxusný Raytheon Beechcraft RA-390 PREMIER IA. Cena nového modelu osciluje okolo siedmich miliónov dolárov. Zle neobišiel ani kedysi blízky spolupracovník Jána Slotu George Trabelssie.

Cez akciovku Slovenská investičná a realitná spoločnosť má k dispozícii štvormiestny Diamond DA 42 Twin Star v hodnote približne pol milióna eur. Čoraz častejšie hľadajú relax v oblakoch i špičky slovenskej podnikateľskej sféry. Lietanie už dávno učarovalo napríklad partnerovi jednej z najnablýskanejších audítorských spoločností Ľubošovi Vančovi.

Vďaka Tatranskej mliekarni môže do výšin vystúpiť aj jej majiteľ a veľkopodnikateľ Mikuláš Bobák. Svoje vlastné lietadlá má i košický U. S. Steel či zdravotnícka Unipharma. Slovenský vzdušný priestor poctil svojou prítomnosťou už aj bývalý český premiér Mirek Topolánek. Ešte pred pár dňami figuroval ako prokurista vo firme VAE CONTROLS, ktorá vlastní lietadielko Cessna C-182Q. U nás ho prevádzkuje

eseročka VAE CONTROLS PRIEVIDZA, v ktorej bol Topolánek do roku 2013 konateľom. Mašina má pozoruhodné označenie - OM-KGB.