Neverte preto správam, že po dlhom prehováraní ich niekto zlomil, aby si zahrali v ich diele. V skutočnosti získať úlohu v stabilnom televíznom seriáli je ako výhra v lotérii. Herci môžu byť umelecky nervózni z hlúpo napísaných scenárov, ale v televízii si mesačne prilepšia aj o tisícky eur.

Mladí sa dotiahli

Peniaze za pár obrazov pred kamerou sú neporovnateľné s tým, čo si vydrú na divadelných doskách. No aj v televíznych ateliéroch došlo za posledné roky k zmenám. Kým predtým platil systém, ktorý si cenil herecké legendy známe ešte pred revolúciou, nastupujúca generácia sa na nich už dotiahla. Málokto by napríklad uveril, že v markizáckej Ordinácii v ružovej záhrade brala Monika Hilmerová za jeden natáčací deň vyšší honorár než herecká diva Zdena Studenková. A pritom Monika vraj požívala privilégiá navyše - rok po pôrode nakrúcala len obmedzený čas a do ateliérov ju vozil televízny taxík. Čo sa pritom profesionality týka, mladí za osvedčenými stále zaostávajú. Zdena a jej rovesníci majú povesť „starej školy“, ktorá fi lmárom vychádza v ústre ty.

Chodia načas, ovládajú texty, o tom, že by z nich bol cítiť alkohol alebo iné omamné látky ako u niektorých začiatočníkov, nemôže byť vonkoncom ani reči. „Starší herci sú oveľa profesionálnejší. Keď bolo treba, odtočili si svoj záväzok rýchlo. Toto mladší herci nie sú ochotní,“ poučili nás v jednej z televíznych produkcií. V praxi totiž nezáleží, či ste na pľaci pol hodiny, alebo od rána do večera v kuse, honorár za jeden natáčací deň zostáva ten istý. Je preto veľmi lákavé rozkúskovať si nakrúcanie na viacero dní s tým, že máte v divadle i mimo neho iné povinnosti. Ak ste šikovní, peniaze vám na účte naskakujú rýchlejšie. Ak to s výhovorkami preženiete, môže vás nasrdená produkcia potrestať vyškrtnutím z deja. „Niektorí to ženú do extrémov. Denne viac ako tri, štyri obrazy nespravia. To stihnú za dve hodiny a idú domov,“ hovoria naše zdroje.

Tí top

Kto z hercov zarába v televízii momentálne najviac, teda ťažko povedať. Donedávna to bola asi Emília Vášáryová - s honorárom vyše 800 eur za deň. Keď sa vraj o tom dozvedela Zuzana Kronerová, údajne takmer odmietla hrať, kým im honorár nevyrovnali. Len čo sa dámy stretli na pľaci, priateľsky sa pozdravili. V tesnom závese za nimi, do 700 eur za deň, nasledovala už spomínaná Monika a Zdena, ale aj Marián Labuda či František Kovár. Paradoxne, ďalšie dve dámy slovenského herectva, Soňa Valentová a Zita Furková, sa vraj uskromnili s platom len okolo 500 eur za jeden natáčací deň. Z mladšej generácie túto hranicu zdolala Helena Krajčiová, Michaela Čobejová, Ady Haydu, Ľuboš Kostelný, Táňa Pauhofová či Martin Mňahončák. Zato favorizovaná Nela Pocisková, ktorá zostávala Markíze vždy verná, brala za jeden deň približne 350 eur. No aj tak sa museli zaneprázdnenej multitalentovanej herečke a speváčke tí starší prispôsobovať a podľa nej upravovať plán nakrúcania. Mimochodom, 350 eur vraj brala aj Zuzana Marošová ešte pred útekom do Belize. Časy hojnosti sú po zrušení najstaršieho slovenského seriálu v nenávratne. Ani v JOJke to nie je pre hercov dvakrát ideálne. Uskromniť sa musia napríklad herci z kultového seriálu Mafstory. Ten po roku ožije, ale len na internete, kde si ho mladší diváci obľúbili sledovať. Tí, čo sa v ňom preslávili, údajne prijali účinkovanie v ďalších pokračovaniach s výrazne horšími fi nančnými podmienkami. „Mafstory berú ako kultovú záležitosť. Budú hrať možno aj za menej než polovicu toho, čo brali doteraz,“ ozrejmil nám človek zo štábu. O znižovaní rozpočtov sa rozprávalo aj v súvislosti s novým markizáckym projektom Horúca krv. Naše zdroje nás však presviedčali, že Zdena Studenková či Jozef Vajda nemohli ísť s honorármi dole.

Cena za vernosť

Bez ohľadu na výšku dohodnutého honoráru je isté jedno - najvýhodnejšie je získať úlohu v čo najstabilnejšom seriáli, ktorý sa udrží na trhu čo najdlhšie, prípadne získať úlohy vo viacerých projektoch naraz. Stávkou na istotu je jojkársky seriál Panelák, ktorému - azda ako jednému z mála u nás - priebežne nehrozí, že by ho zrušili. Ročne sa nakrúti viac ako sto častí, a tak angažovaní umelci môžu celoročne pokojne spávať. Tu sa osobnostiam z markizáckeho seriálu vyrovnáva najmä Diana Mórová, Božidara Turzonovová a Juraj Slezáček, ktorí sú doslova tvárami seriálu. Za deň by mohli zarobiť minimálne 700 eur, ostatné osadenstvo vraj za nimi zaostáva. No ani Zuzana Fialová, ktorú mal Andy Kraus pre Panelák zlanáriť, nepríde o nič. Honorár vraj má rovnaký ako Mórová, no na pľaci strávi menej času. Lietať z televízie do televízie sa nie vždy oplatí. Ako najobsadzovanejší sa tento rok ukázal Alexander Bárta - hrá v seriáloch Panelák, Hoď svišťom a Horúca krv.

Jeho rozpínanie na televíznom trhu zastavil až scenárista Andy Kraus. Keď zistil, že Bárta prechádza do markizáckej Horúcej krvi, nechal jeho Kordiaka v Paneláku zomrieť. Povráva sa pritom, že Bártu musela Markíza poriadne zaplatiť a garantovala mu dlhší čas stabilného príjmu v akomkoľvek projekte. Dva seriály tento rok točí aj Tomáš Maštalír - Hoď svišťom a Dr. Ludsky - či Jozef Vajda - Hoď svišťom a Horúca krv. Rovnako je na tom Anna Javorková - Druhý dych a Horúca krv -, ktorá si môže finančne kompenzovať roky absencie na televíznej obrazovke. Neopozeraní herci z markizáckeho Druhého dychu či jojkárskeho Pod povrchom sa vraj, čo sa peňazí týka, museli uskromniť, no oba projekty sú nekonečné. Navyše, menej postáv v seriáli rovná sa aj viac natáčacích dní. Matematika nepustí.

Dangl valcuje

A ešte tu máme Partičku, ktorá zarába, kade chodí. Vďaka nej sú pri peniazoch všetci jej aktéri - Latinák, Miezga, Jakab, Kemka, Polnišová a ďalší. Predovšetkým však Dano Dangl, ktorého sme spoznali ako herca, no úspechy žne najmä ako autor a producent. Televíznu Partičku vymyslel, prebrázdil s ňou „kulturáky“ po Slovensku a implementoval ju aj do Česka. O tom, že za nápady si vie vypýtať peniaze, nikto nepochybuje. Za jedno predstavenie, ktoré uvádza v lokálnom stánku niekde na vidieku, berie údajne až tisícdvesto eur. „A to niekedy stihol za deň aj dve, tri predstavenia. Ostatní účinkujúci? Každý bral inak. Hoci si mysleli, že mali honorár rovnaký, nebolo to tak,“ zasvätil nás do tajomstva zájazdovej Partičky jeden zo spoluorganizátorov. O Dana Dangla, ktorého hviezda za posledné roky prudko stúpla, je tak záujem na všetkých frontoch. Jeho cena na trhu narástla, aj čo sa týka moderovania večierkov, a s honorárom, ktorý môže byť tisícosemsto eur, predstihol aj tých najostrieľanejších matadorov. Má však toľko práce, že moderovaniu sa venuje len výnimočne. Stará pravda pritom je, že finančne si prilepšia najmä na firemných večierkoch.

Herci sa na nich však nevyskytujú často. „Moderovať sami odmietajú, lebo potrebujú scenár. Bez neho nevedia improvizovať. Moderujú preto tí, čo musia platiť hypotéky a každé euro je im dobré,“ ozývajú sa hlasy z agentúr. Jedni z mála, čo sa vymanili z tejto hereckej škatuľky, sú Štefan Skrúcaný a Michal Hudák. Týmto, pôvodným povolaním hercom, vynáša konferovanie viac než hranie. Moderujú naprieč Slovenskom, od podujatí v kultúrnych domoch až po tie najprestížnejšie, najsnobskejšie privátne akcie. Podľa našich informácií si za event vypýtajú približne tisícšesťsto eur a aj napriek tomu sa majú čo obracať. Najmä v čase plesovej sezóny ťažko nájsť v ich kalendári voľný víkendový termín. Štefan Skrúcaný sa navyše uplatnil ako herec v jojkárskom Paneláku. Je tak momentálne zrejme naším najlepšie plateným hercom, ktorý popri zarábaní peňazí nezabudol ani hrať.