Tip na článok
Najväčší idol súčasnosti: Ak neviete, kto je GoGo, vraj patríte už do strednej generácie. Do Prahy za ním pricestovali desaťtisíce fanúšikov, na roztrhanie však boli aj iní jeho kolegovia.

Nový fenomén GoGo: Najlepší slovenský vloger zarába tisíce

Sú to ešte len deti, no na Slovensku zarábajú peniaze, o ktorých sa mnohým dospelým ani nesníva.

Za všetko môže internetový priestor, v ktorom vyrástli a ktorý dôverne poznajú. Šikovné slovenské deti vytvárajú vlogy, čiže krátke videá, vešajú ich na globálnu sieť a zrazu zistia, že sú medzi rovesníkmi populárnejší než akákoľvek mediálne prefláknutá celebrita. Vďaka tomu zarobia na slušný balík. Za mnohomiliónové pozretie videí inkasujú od správcu siete nemalé provízie.

No zarábajú aj na tom, že vo vlogoch akoby mimochodom propagujú rôzny tovar či služby. Predávajú tiež tričká, náramky a energetické drinky s ich menom. Najpopulárnejší vloger, ktorý vysiela zo svojej petržalskej detskej izby, mesačne zarobí vraj aj päťtisíc eur. Nedávno sa s ním mohli stretnúť fanúšikovia konečne aj osobne - prišlo ich vyše tridsaťtisíc.

S minimálnymi nákladmi

Vlogy pritom nie sú žiadnym majstrovským dielom. Ich obsahom je často len hranie a komentovanie počítačových hier či len také táranie na akúkoľvek tému. No vytvoriť ich vraj nie je také jednoduché, ako to na prvý pohľad vyzerá. Konkurencia v internetovom priestore je široká. K tomu, aby vloger zaujal, musí videami žiť a produkovať ich minimálne trikrát do týždňa. Odborníci na reklamu pritom neveriaco krútia hlavou, ako profesionálne a detailne majú dnešné deti prepracované projektové myslenie a ako nenásilne, no pútavo sa vedia spropagovať cez sociálne siete.

Vlogeri: Pre mladých sú omnoho populárnejší ako mediálne celebrity. Foto: Archív

Majú minimálne náklady, no dokážu osloviť viac ľudí než celé tímy študovaných reklamných expertov, ktorí vytvárajú spoty za desaťtisíce eur. „Vlogerstvo je dnes rovnaký fenomén ako kedysi Beatles. Deti už nemajú idoly v celebritách, ale vo vlogeroch, ktorí sa im každý deň ukazujú a prihovárajú zo svojich izieb, kde sa nakrúcajú. Nenahrávajú nič strojené, prešpekulované a dlho pripravované. Často improvizujú, robia to, čo ich baví, a zabávajú tým aj iných. V prvom pláne nerozmýšľajú trhovo - to je najväčší základ ich úspechu,“ tvrdí Andrea Hurychová, ktorá pre fanúšikov vlogerov usporiadala festival. Prišlo naň tridsaťtisíc ľudí.

Ružová budúcnosť

Samozrejme, na dobrom biznise sa chcú priživiť aj agentúry, ktoré vlogerov tínedžerov začali zastupovať v reklamných veciach, poskytujú im právnu pomoc so zmluvami a dohadzujú im kšefty. „Zastupujeme talentovaných mladých tvorcov, hlasy novej generácie, ktoré sú populárnejšie než klasické celebrity, takže majú väčšiu šancu ovplyvniť nákupné rozhodnutia mladeže,“ hlása hrdo jedna z agentúr na svojom webe.

A vysvetľuje ďalej: „Mladí nesledujú tradičné médiá, väčšina trávi čas na internete a proti klasickým reklamám sú imúnni. Vaše informácie dokážeme mladým ľuďom sprostredkovať spôsobom pre nich prirodzeným a zrozumiteľným,“ tvrdia a ružovú budúcnosť sľubujú aj vlogerom. „Spojíme vás s domácimi aj so svetovými značkami. Postaráme sa o to, aby spolupráca bola citlivá a nemala negatívny dosah na vašu tvorbu.“

Podľa šéfa jednej z agentúr Tomáša Altusa nástup vlogerov prekvapil všetky agentúry sveta. „Vo Veľkej Británii, kde to prepuklo o pár rokov skôr ako u nás, jedna vlogerka napísala knihu, ktorá sa predávala lepšie ako Harry Potter. Mladým totiž nevyhovuje syntetický prefabrikovaný obsah médií vytváraný reklamnými tímami,“ objasňuje nový fenomén.

Zatienili celebrity

Zatiaľ čo kedysi slovenské deti milovali Kuka, Raťafáka Plachtu či Matelka, dnes je televízia pre ne absolútne nezaujímavá. Fakt, že sa od nej mladí „odstrihli“, sa negatívne prejavil aj na sledovanosti predtým veľmi obľúbených šou ako SuperStar. Navyše, vlogeri sa vyslovene odmietajú spájať s komerčnými médiami, vraj tým strácajú na obľúbenosti. Na rozdiel od umelcov, ktorí sú vďační za každú zmienku o ich osobe či práci, vlogeri chcú žiť len pre svoju internetovú komunitu.

Čítajte viac:

Nie sme štetky, tvrdia slečny z videočetov. Niektoré majú i frajerov

„Ľudia nás majú radi práve preto, že nie sme celebrity. Tým sme im bližší a sympatickejší. Aj pre mňa je napríklad Rolincová vzdialený človek,“ rozpráva vloger Peter Altof, ktorý na internete vystupuje pod prezývkou Exploited. Podľa neho hľadajú tínedžeri idol, ktorý im je podobný v tom, že chodí do školy, má frajerku a bežné starosti ako každý v jeho veku.

„Iní ako celebrity sme aj v tom, že si navzájom pomáhame. Na rozdiel od šoubiznisu, kde každý ide za svojím. My máme spoločné záujmy, stretávame sa, chodíme na akcie a občas spolu aj niečo natočíme.“ Ak sa teda nájdu vlogeri, ktorí televíziou nepohŕdajú, majú na to iné než marketingové dôvody. „Chcú, aby ich tam videli starí rodičia a boli na nich hrdí. Pre zvýšenie reklamy to rozhodne nie je. My na nete pravidelne dosahujeme za večer vyššiu sledovanosť než najsledovanejšie programy v televízii.“

Kráľ GoGo

Určiť, kto je najslávnejší vloger na území Česka a Slovenska, nie je ťažké. Na festivale vlogerov v Prahe nedávno udelili hlavnú cenu - na základe hlasovania fanúšikov - mladému Bratislavčanovi. Čerstvého maturanta Daniela Štraucha však školopovinná mládež pozná pod prezývkou Gogo. Jeho popularitu si vďaka svojim deťom všimol aj Andy Kraus a vlani ho obsadil do jedného z dielov „umierajúceho“ televízneho seriálu Panelák.

„Viem, že súčasná generácia to nechápe, ale podstata vlogera je deliť sa s ľuďmi o to, ako vyzerá jeho život. To je spôsob, ako byť priateľom aj so stotisíc ľuďmi,“ vysvetľuje Gogo, ktorý svoje prvé video pridal na internet na Silvestra v roku 2011. Tínedžer z Petržalky sa stal priekopníkom vlogerstva v Česku i na Slovensku, a tým najväčšou hviezdou, za ktorou na pražský festival Utubering prúdili tisíce ľudí. Mnohí z nich sa za ním ani nedostali a ostali sklamaní.

Dočkali sa: Pre davy ľudí sa dievčatá k svojmu miláčikovi na festivale nedostali. Našťastie, neskôr na neho narazili na Václavskom námestí. Foto: Tatiana Leksová

„Dieťa tri mesiace skoro nespí a nakoniec odíde s plačom. Čakali sme na Goga tri hodiny a zbytočne. Ako cenu útechy som dcére musela kúpiť jeho mikinu, no mali len veľkosť L, takže sa na ňu bude môcť len pozerať. Keď to zhrniem, dieťa nemá ani jeden podpis, ani jednu fotku a plače dodnes,“ posťažovala sa nám jedna z mamičiek. Ďalší fanúšik, ktorý na Goga čakal údajne až šesť hodín, však svojho miláčika bránil. „Aj keby sa desaťkrát naklonoval, nemohol by sa podpísať všetkým.

Vlogeri nie sú pokémoni, netreba ich mať všetkých.“ Kvôli Gogovi sa do Prahy vybrali aj kamarátky z Bratislavy, ale ani ony nepochodili. Smutné si teda išli aj s rodičmi pozrieť Prahu a keď prišli na Václavak, náhodou narazili na svoj idol. „Bol to šok. Bol úplne super, zlatý a bez problémov sa s nami fotil. Vtipné bolo, že sa nás nejaký anglickí turisti pýtali, kto to je, keď sa za ním všetci na ulici obzerajú,“ opisuje stretnutie snov Nelka z Bratislavy.

Vzorný študent

Gogova popularita nemá na slovenské pomery obdobu. Žije totiž tým, na čo napríklad Paľo Habera už asi dávno zabudol. Fanúšikovia ho vyčkávajú pri paneláku, kde býva, pri garáži, kde tvorí, aj pred školou, kde ešte donedávna chodil. Jeho dnes už bývalá triedna učiteľka Silvia Kramariková nad tým stále krúti hlavou.

„Skupinky fanúšikov ho pred školou čakali pravidelne, no nikdy to nenabralo také rozmery, aby to narušilo vyučovací proces. Raz nám jeho popularita dokonca pomohla. Bolo to deň pred stužkovou, keď dídžej odriekol svoju účasť na slávnosti. Daniel rozhodil svoje siete a v priebehu dňa dostal niekoľko ponúk od fanúšikov,“ prezrádza pani učiteľka a dodáva, že podstatné sú pre ňu aj tak študijné výsledky.

„Ťažko sa mi hodnotí jeho práca na internete, pretože nie som fanúšičkou tohto žánru. Patrím do staršej generácie a moje predstavy a očakávania sa diametrálne líšia od predstáv dnešnej mládeže, čo je pochopiteľné. Daniel prišiel s niečím novým a zároveň zaujímavým pre dnešných tínedžerov. Je to nová forma zábavy,“ myslí si.

Zarába kráľovsky

U Goga však ide o viac než len o zábavu. Podľa informácií, ktoré sám potvrdil, za tisíc prehratých videí inkasuje päťdesiat centov. To znamená, že keď si ľudia na jeho videá klikli dosiaľ neuveriteľných dvestomiliónkrát, na konto mu pribudlo stotisíc eur. No vplyv je obojstranný. Rodičia si totiž všimli, že ich deti si pozeraním Gogových videí rozširujú slovnú zásobu a začínajú preberať jeho slovník. Tak ako Rytmus kedysi zaviedol spojenie „si zabil“, po Gogovi deti opakujú slovo šiška.

Šiška: Slovo, ktoré sa vďaka GoGovi vrátilo do slovníka súčasnej mládeže. Foto: YouTube

Stačilo, že ho raz použil spontánne a bez akejkoľvek pointy. Video, ktoré úbohú šišku preslávilo, má dnes milióny videní a spolu s ňou v ňom Gogo použil aj istý čokoládový výrobok. To už však náhoda nebola. Za nenápadnú reklamu vlogeri majú zaplatené a nie málo. „Za jeden mesiac im to môže hodiť aj viac, ako je priemerná výška slovenského platu,“ dozvedáme sa od znalca prostredia. A Gogo je v propagovaní čohokoľvek skutočný majster.

„Dnes som bol v špeciálnej mejkapovej firme môjho budúceho bráchu…“ začne a vysloví meno obchodu so stavebným materiálom, „… kúpil som tam špeciálny maliarsky valček na tvár. Zoberieme maliarsky valček, dáme ho do…“ doplní repliku značkou potravinovej pochúťky, „a pomaličky, opatrne nanesieme na tvár,“ hovorí vo videu a názorne predvádza, ako čokoládovým krémom maľovať tvár. Okrem toho dokáže propagovať aj výrobky určené len pre dievčatá.

„Desaťkrát zväčšený objem,“ povie pri nanášaní maskary na oči. A v šialenostiach, pri ktorých dospelákom zastáva rozum, pokračuje. „Nedávno som bol u doktora a ten mi povedal, že by som mal začať nosiť vložky do topánok,“ prednesie a do kamery vytrčí menštruačné vložky, ktoré strká do topánky. A deti sa doma pred notebookom len chichocú.

Lepšie ako vysoká škola

Gogo ako najpopulárnejší vloger je pre reklamu, hoci akokoľvek šialenú, pre firmy najžiadanejší. S množstvom ponúk a rastúcim kontom na účte už zadarmo vraj nespropaguje nič ani kamarátom. Takto nepochodil huslista Filip Jančík, ktorý ho požiadal o šírenie svojho videoklipu na jeho účte. „Vypýtal si za to pár stovák eur. Chápem, že je to pre neho biznis, no ja som to odmietol,“ tvrdí muzikant.

V každom prípade, Gogovi nesmierne ide karta. Tak dobre, že po maturite vraj neplánoval ísť na vysokú školu. „Chápem to. Kým je ešte mladý, kým ho akceptujú a uznávajú, môže si zarobiť krásne peniaze. Bol by hlúpy, keby to nevyužil,“ povedal nám šéf agentúry, ktorá vlogerov zastupuje. No Gogo sa už posunul ďalej a, ako sme zistili, zamestnáva vlastného manažéra.

VIDEO Plus 7 Dní