Televízna šou, v ktorej sa pečú samé dobroty, si získala mnoho divákov. Tí na obraze od začiatku videli dvanásť pečúcich súťažiacich, dve porotkyne Petru Tóthovú (41) a Jozefínu Zaukolcovú, moderátorov Milana „Juniora“ Zimnýkovala (43) a Juraja Baču (34), no nik netuší, že okrem režiséra projektu Jeffa Minaříka sa v zákulisí pohybuje jedna dôležitá žena, ktorá zabezpečuje, aby pečenie súťažiacich prebiehalo hladko. Natacha Pacalová (42), Francúzka žijúca na Slovensku, pred kamerami nehviezdi, no práve ona vybavuje gro vecí, aby sa šou vôbec mohla natáčať.

Vyberala finalistov

Natacha roky podnikala v slanom gastrosvete a potom vyštudovala prestížnu cukrársku školu École Nationale Supérieure de Patisserie pri Lyone, kde ju učili tí najlepší svetoví odborníci v cukrárskom remesle. Dnes žije na Slovensku a ako odborná garantka sleduje každý detail televíznej šou RTVS a súťažiacim „v utajení“ pomáha. Zháňa im a dodáva neobvyklé suroviny, napríklad kakaové maslo, invertný cukor či 100-percentné ovocné pyré, takisto všetky náradia ako pištole na striekanie tort a podobne. Zároveň celému výrobnému tímu objasňuje, čo sa bude pred kamerami piecť, kontroluje produkciu, či dodala potrebné suroviny, a dôkladne kontroluje stoly, či sú na nasledujúce pečenie dostatočne vybavené.

„Moja úloha sa začala už niekoľko mesiacov pred tým, ako sa uskutočnilo prvé natáčanie,“ hovorí francúzska expertka. Bola pri tom, keď z tridsiatich ľudí vyberali finálovú dvanástku. „Každý priniesol niečo upečené a pred kamerami piekli technickú výzvu. Toľko sladkého som za deň nikdy nezjedla, takže ten deň si budem navždy pamätať. Kritériá? Hľadali sme ľudí, ktorí vedia piecť a pečú s láskou.“

Špión za kamerami

Amatérski cukrári dnes aj vďaka Natachi pred kamerami predvádzajú vysoké umenie, výtvory, na aké sme zvyknutí zo zahraničných šou. Predchádzal však tomu zložitý proces. „Vedeli sme, že počas natáčania nebudú mať súťažiaci silu, že budú unavení, a tak sme museli byť dopredu pripravení. A takisto sme chceli vidieť, že idú do toho naplno a že naozaj chcú dať zo seba to najlepšie. A tak záujemcovia piekli a piekli. A posielali mi fotografie.“ Spočiatku iba nanečisto. „Už tam nám prirodzene vypadli ľudia, ktorým sa zrazu nechcelo. Počas natáčania ma potom milo prekvapilo, ako sa prirodzene chceli zlepšovať a makali aj celé voľné víkendy. Znovu a znovu si skúšali recepty na ďalší týždeň. Keď mi v noci pípal telefón, manžel sa len smial: ‚Kto opäť pečie?‘ Bolo však skvelé, že už mali základ odskúšaný a zlepšovali už len detaily.“

Priamo počas súťaže bola brunetka nonstop každému k dispozícii na konzultovanie nápadov, dolaďovali spolu všetky detaily. „Bola som taká cukrárska morálna podpora. Prvé dva týždne boli veľmi náročné. Ráno som začínala krátkou poradou s režisér­mi. Objasnila som im, kto ide čo p­iec­ť a čo je na ktorom recepte zaujímavé. Potom prijímanie surovín, kontrola, či sú stoly súťažiacich na sto percent pripravené a nikomu nič nechýba. Následne sa začalo natáčať, čo trvalo celý deň.“

Natacha sa podľa vlastných slov stala „takým špiónom“, pomáhala štábu s „cukrárskymi“ pripomienkami. „Z praxe už viem posúdiť, či daný súťažiaci postupuje alebo nepostupuje správne. A keď sa dotočilo, tak som osamote s každým jedným súťažiacim prešla jeho recept na nasledujúci deň. Samozrejme, pred odchodom muselo byť všetko na ráno opäť na sto percent pripravené. Boli to veľmi, veľmi dlhé dni. V skratke - prvá som prichádzala a posledná odchádzala,“ opisuje prácu na už predtočenej televíznej šou.

Pomoc porotkýň

Do tvorby sa zapojili aj porotkyne Petra Tóthová a Jožka Zaukolcová, obe s Natachou vytvárali prvé idey zadaní. „Bola to spoločná práca, ktorú sme odprezentovali a potom spolu s RTVS a režisérom doladili do finálnej podoby. Do úvahy sme brali, samozrejme, časy, ktoré sme museli dodržať. A potom sme brali do úvahy diváka. Čo by ho potešilo, keby v šou videl, čo nové by sme mohli ľuďom ukázať, čo by sme nové mohli ľudí vďaka daným receptom naučiť. Tvorba zadaní ma neskutočne bavila,“ uzatvára Natacha.

O televíznu šou bol už v samotnom zárodku podľa režiséra Jeffa Minaříka veľký záujem. Podľa jeho slov nebolo jednoduché vybrať „vyvolených“. „Súťažiaci prešli náročným kastingom a svoje miesto vo finálovej dvanástke si museli tvrdo vybojovať. Širší výber sme urobili na základe webových dotazníkov, ktorých do RTVS dorazilo vyše tristopäťdesiat. Následne počas niekoľkých týždňov prebiehali osobné pohovory so stovkou adeptov a ochutnávanie ich výrobkov. Do posledného výberového kola postúpili tí najlepší, ktorí sa zúčastnili na kamerových skúškach. Počas nich si desiatky súťažiacich vyskúšali simulované pečenie jednej súťažnej výzvy v prítomnosti kamier, porotkýň a moderátorov. Do finále sa prebojoval výber najlepších z najlepších,“ upresňuje Minařík.

Špeciálny stan

No aj samotné miesto natáčania celej šou je netradičné a nebolo jednoduché ho vytvoriť. „Zahraničná licencia presne špecifikuje prostredie natáčania a kladie naň vysoké nároky. Do finálneho výberu vstupovalo množstvo faktorov, ktoré rozhodli práve v prospech kaštieľa v Bernolákove, napríklad dostupnosť v rámci dochádzania celého štábu, prostredie, ubytovanie, doplnkové služby a podobne,“ tvrdí režisér. Stan bol podľa jeho slov navrhnutý a vybudovaný špeciálne na natáčanie a ide o jeden z najkrajších stanov v rámci všetkých krajín, v ktorých sa šou vysielala. „Jeho stavba trvala dva týždne a v areáli kaštieľa v Bernolákove zostal aj po dotočení všetkých častí. Bol vyprataný a momentálne je v správe kaštieľa. Je možné, že sa dočká využitia počas prípadného pokračovania šou druhou sériou.“

No vráťme sa ešte k tej prvej. Každá epizóda sa točila dva dni. Najprv súťažiaci piekli osobnú a technickú výzvu, na druhý deň ich čakala časovo najnáročnejšia kreatívna výzva, na ktorú mali minimálne štyri hodiny. Následne sa nakrúcalo vyhodnotenie. Na pľaci sa pracovalo od pondelka do štvrtka počas piatich týždňov. „Potom sa ešte počas dvoch dní a nocí pripravoval vianočný a silvestrovský špeciál, v ktorom sa v úlohe súťažiacich predstavia viaceré známe tváre,“ prezradil blízku budúcnosť Jeffo Minařík.

Bača zásoboval rodinu

Každý súťažiaci mal k dispozícii stoštyridsať profesionálnych kuchynských pracovných pomôcok. Piekli v najmodernejších rúrach, pracovali s najmodernejšími mixérmi a elektro­spotrebičmi. Pred natáčaním mali priestor všetky spotrebiče si vyskúšať a zaškolil ich profesionálny personál. Samozrejme, mnohí z nich si priniesli vlastné formičky, podnosy, valčeky, teflónové podložky či špeciálne pištole na techniku airbrush. „Niektorí súťažiaci si doniesli aj jedinečné vlastné domáce produkty. Súťažiaca Julka napríklad použila domáce prosciutto, ktoré vyrába jej otec, Inga si doniesla vlastné sušené hríbiky, použitý bol aj domáci džem a lekvár, čerstvo natrhaná baza a mnoho iných vecí,“ povedal nám režisér.

Všetky suroviny zháňali v dostatočnom množstve aj s rezervou, aby sa predišlo krízovým situáciám, keď by bolo potrebné pripraviť nejakú zložku receptu viackrát. „Napríklad keď súťažiaci Viliam nechtiac použil soľ do plnky svojej torty a štrúdle alebo viacerým súťažiacim nevyšli tartaletky a museli pripraviť druhú várku cesta.“ Na pľaci sa upieklo kvantum dobrôt a my sme zistili, kde tie cukrárske maškrty skončili. „Takmer všetko, čo sa upieklo, sa zjedlo priamo na pľaci. Sedemdesiat členov štábu si nosilo aj vlastné misky a bol vždy boj ukoristiť si aspoň niečo. Moderátor Juraj Bača vždy brával zákusky domov pre rodinu. Nevyhodil sa ani jeden kúsok jedla,“ dodal režisér Jeffo Minařík k projektu, ktorý dnes spríjemňuje nedeľné večery.

FOTO V GALÉRII

Televíznu šou vyzdvihuje aj generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník. ,,Na Slovensku je pekárske a cukrárske umenie previazané na tradície a prostredníctvom tejto relácie sa nám darí prezentovať aj tradičné slovenské pekárske a cukrárske výrobky, ako napríklad chlieb či bratislavské rožky. Zároveň ide o program, ktorý v aktuálnom čase prináša divákom momentálne také potrebné pozitívne emócie - spolupatričnosť, dobrosrdečnosť, priateľskosť, lásku k tradíciám a dobroprajnosť,“ povedal.