Som umelec, môžem byť šibnutý. Ale všetko má svoje hranice a podľa našich umelcov hosťujúci režisér Peter Konwitschny hranicu výrazne prekročil. Ak by lekár začal nadávať svojim pacientom, poslali by ho na posúdenie. V prípade režiséra Konwitschného sa nad tým vedenie Slovenského národného divadla (SND) nepozastavilo. Napriek tomu, že umelci divadla sa na nemeckého režiséra opakovane sťažovali, šéfstvo SND ho angažovalo. Námietky sólistov, že sa s ním nedá pracovať, im nepomohli. Aj keď ide o režiséra, ktorý pre agresívne správanie prišiel v zahraničí o flek, u nás je dobrý.
Ide mu to
Do Bratislavy ho vedenie SND angažovalo niekoľkokrát. Pod jeho vedením sa u nás na javiskách prezentovali tituly Eugen Onegin a Madam Butterfly, Židovka či Pucciniho Bohéma a iné. Na Slovensko ho priviedol Vladimír Zvara, ktorý v ňom videl potenciál. Niekoľkí slovenskí umelci s týmto rozhodnutím nesúhlasia a nechápu, prečo napriek ich nespokojnosti nemeckého režiséra stále pozývajú. V zahraničí s ním totiž pre jeho drzé správanie zatočili. Z Göteborskej opery ho vyhodili. „Sú ešte opery, kde sa slušnosť nosí a šéfstvo je na to, aby hájilo česť svojich zamestnancov,“ začal rozprávať o svojej skúsenosti sólista Ľudovít Ludha.
„Nepopieram, že v 70. rokoch bol vychytený a úspešný, ale inscenácie, ktoré priniesol na Slovensko, boli dvadsaťpäťročné stariny, okrem jednej. Na západe ich už dávno nehrali. Výsledok jeho opier nie je adekvátny zatínaniu zubov, ktoré s ním človek musel prežiť. Mám svoj vek a nestojí mi za to, aby som mal každý deň na scéne hysterické výstupy. Nechcem povedať, aké slová z jeho úst padali,“ naznačil úroveň nemeckého režiséra sólista. Osobne s ním vraj nemal žiaden konflikt, ale videl, ako sa Peter Konwitschny správal k jeho kolegom. „Robil som s ním všetky naše inscenácie okrem Židovky. Nie som človek, ktorý by odmietal, nemal som s ním osobne veľký problém, ale viem, ako veci eskalovali. Keby prišiel ešte raz, odmietnem,“ prezradil nám.
„Čítal som niektoré vyhlásenia, ktoré povedal kolektívnym telesám do očí, a na to sú už paragrafy. To hraničilo s urážkou rasy, národa. Bolo to zlé. Veľký problém bol aj s pánom Chudovským, ktorého teraz odvolali. Miesto toho, aby sa šéf našich ľudí zastal, ešte nareval na zbor a zastrašoval zamestnancov, že keď to niekto bude rozmazávať, tak sa bude vyhadzovať,“ šokoval Ludha. I keď meno Konwitschny je vychytené a na konte má niekoľko úspechov, podľa sólistu mu to nedáva právo správať sa ako chrapúň. „Naše vedenie z Konwitschného spravilo poloboha a on si je vedomý toho, že tu môže robiť hocičo. Prišiel aj nepripravený a my sme to museli zachraňovať,“ uzavrel Ludha.
Bez úrovne
Jeho vyčíňanie sa nezastavilo ani pred nežnejším pohlavím. Operná speváčka Jolana Fogašová bola z jeho správania šokovaná a nikdy by sa už na túto spoluprácu nedala nahovoriť. „Židovka v SND s pánom Konwitschným bola, žiaľ, tá najhoršia skúsenosť v mojej dvadsaťpäťročnej profesionálnej kariére. V marci 2017 som naštudovala pre SND svoj debut hlavnej postavy v Židovke. Hneď prvá skúška s týmto režisérom bola plná urážok, vulgarizmov, irónie, kriku a ponižovania. Taký ani podobný incident som nikdy nezažila. Pán Konwistchny dokonca odmietol ospravedlniť sa,“ zaspomínala si speváčka.
„Na skúške boli prítomní mnohí ľudia. Keďže vedenie SND mi neposkytlo vhodné pracovné podmienky a nevedelo zaručiť, že podobné situácie sa nebudú opakovať, z produkcie som odišla. Nenechám sa na skúškach neprávom urážať a doslova psychicky deptať. Som slobodný umelec a kvôli Židovke som si rezervovala dva mesiace času pre SND zo svojho pracovného kalendára,“ opísala nám spoluprácu s nemeckým režisérom.
Bývalý šéf sa jej zastal
Fogašová má na vedenie, ktoré jej krylo chrbát, dobré spomienky: „Pán Chudovský po našom stretnutí vtedy vzniknutú situáciu riešil férovo, určitou čiastočnou kompenzáciou v hracom pláne. Pretože režisér Konwitschny sa takto správal takmer pri každej produkcii v SND aj k iným kolegom, zboru aj orchestru, nemyslím si, že bolo vhodné opakovane ho volať na spoluprácu. Navyše tieto skutočnosti potvrdzujú medializované správy z veľkých divadiel v zahraničí, kde sa správal rovnako vulgárne, a z divadla ho dokonca vyhodili týždeň pred premiérou,“ upresnila operná speváčka Fogašová.
„Z umeleckej stránky je to do určitej miery invenčný a originálny umelec, avšak režisérov s takýmito prívlastkami je v zahraničí veľa. Neurážajú a nešikanujú však ľudí okolo seba. Nemyslím si, že všetky jeho štyri produkcie boli pre SND prínosom. Moja skúsenosť s ním ako s režisérom a predovšetkým ako človekom bola natoľko nepríjemná, že v nijakom prípade v budúcnosti kontakt s týmto režisérom neplánujem,“ vyhlásila rozhodne operná speváčka.
V zahraničí sa nemaznali
Göteborská opera vo Švédsku po podobnom incidente vyvesila na stránku odkaz, v ktorom vedenie oznámilo ukončenie spolupráce s Konwitschným. „V súvislosti s prípravnou skúškou opery Boris Godunov došlo ku konfliktu medzi Petrom Konwitschným a spolupracovníkmi okolo scény. Konwitschny konal spôsobom, ktorý je v rozpore s názorom Göteborskej opery, pokiaľ ide o to, ako spolupracuje a ako sa vyjadruje medzi spolupracovníkmi. Nasledujúci deň s ním prebehlo konanie. Vedenie projektu a manažment v Göteborskej opere sa rozhodli ukončiť spoluprácu,“ znel oficiálny postoj švédskej kultúrnej inštitúcie. Režisér si zrejme svedomie nespytoval.
„V Maďarsku na festivale v Miškovci, kde SND hosťovalo, prišla po predstavení jedna pani, údajne Ruska. Povedala mu, že Onegin má otrasnú réžiu a ona sa hanbí. Ruskú šľachtu tam totiž vykreslil ako notorických opilcov. Na základe toho, že ho skritizovala, ju atakoval a dal jej facku,“ opísal nám scénu umelec, ktorý nechcel byť menovaný.
Chudovský za šialeným režisérom stojí
Je to špičkový režisér, poviem, že v európskej top päťke. Má vynikajúce výsledky. Invenčné inscenácie, - prehovoril
na adresu Konwitschného odvolaný šéf Slovenského národného divadla Marián Chudovský. Aj po tom, ako musel pre zlé hospodárske výsledky z postu generálneho riaditeľa odísť, nekonvenčného umelca zubami-nechtami bráni. „Že má niekedy prchkú povahu, je výbušný a použije nie celkom adekvátne výrazy? To svedčí o jeho pracovnom temperamente a zanietení. Za pánom Konwitschným stojím. Vysoko pozdvihol hudobné divadlo u nás,“ povedal nám exriaditeľ doslova.
Podľa niektorých však zastrašoval divadelníkov, aby pred médiami nerozoberali nemeckého režiséra. Bývalý riaditeľ divadla to odmieta. Sólisti sa, ako vraví, majú prispôsobiť režisérovi a robiť, čo od nich žiada. „Nemajú byť čo spokojní. Ani oni, ani zbor. Má to byť opačne, režisér má byť spokojný s nimi. Samozrejme, že som sa nikomu nevyhrážal, sú to nezmysly. S pánom Konwitschným aj riaditeľom opery pánom Jakubcom sme sa rozprávali, že to niekedy preháňa. Snažili sme sa ho upokojiť, len zas nemôžete mať režiséra, s ktorým sú všetci spokojní,“ vysvetlil dnes už bývalý generálny riaditeľ Slovenského národného divadla.