Ak ste aj vy počas domácej karantény pribrali zopár kíl, nejde o žiadnu tragédiu. Podľa výživového poradcu Michala Páleníka sa môžete vrátiť k starej váhe, potrebujete obnoviť aktivity, ktoré ste robili pred pandémiou. „Ak bola vaša hmotnosť dlhodobo v norme, znamená to, že všetko, čo ste robili predtým, bolo pre udržanie váhy dostačujúce. Pre rýchlejší návrat k pôvodnej hmotnosti pridajte denne ideálne desať až dvadsať minút chôdze navyše a zároveň obmedzte sladkosti, najmä sladené nápoje a fast food. Drastické zmeny v príjme energie ani v pohybe neodporúčam. Ako sa hovorí, pomaly ďalej zájdeš,“radí.

Ženy majú najväčšiu tendenciu priberať v oblasti stehien a zadku. Nie je to však pravidlo. „V ktorej časti sa nám tuk ukladá, nemáme vo svojich rukách. Je to významne podmienené genetickou predispozíciou. Zo zdravotného hľadiska je najnebezpečnejší v okolí pása. Telo je však natoľko múdre, že pri chudnutí sa tuku snaží primárne zbaviť z tejto časti tela,“ hovorí a pridáva varovanie. „Pri prílišnom hromadení tuku v tele hrozí vznik mnohých závažných chronických ochorení ako napríklad cukrovka 2. typu, obezita či množstvo srdcovo-cievnych ochorení, ktoré ročne zabíjajú celosvetovo podstatne viac ľudí ako všetky virózne ochorenia na svete.“

Nepreháňajme to

So znižovaním hmotnosti je, samozrejme, spojený pohyb a racionálna strava. Jedno bez druhého nefunguje a nefunguje ani, keď svoje aktivity preženieme. „Ak sa snažíme tieto dve kľúčové zložky oddeliť, ,odkrajujeme‘ z výsledného pozitívneho efektu na naše zdravie veľmi významnú časť,“varuje Páleník. Úprava stravy je podľa neho dôležitá hlavne preto, že často máme skreslenú predstavu o tom, koľko energie sa v ktorom jedle nachádza a koľko energie spaľujeme pri rôznych pohybových aktivitách.

„Väčšinou je množstvo energie, ktoré prijímame v jedle, oveľa vyššie, ako si myslíme. Výsledok možno pozorovať vo fitnes­centrách, kde mnoho ľudí chodí cvičiť niekedy aj dvakrát denne, napriek tomu každý mesiac priberú jeden či dva kilogramy. Aby nenastal jojo efekt, nepreháňajme to ani s prílišnou redukciou stravy, ani s pohybom,“ varuje. 

Pozrite si v GALÉRII sériu záberov našich "zaguľatených" celebrít 

A na záver, pozor na stres. „Najmä pri dlhodobom strese sa nevieme dojesť a spaľujeme tuk ťažšie. Skonzumujeme viac jedla, než je nutné na to, aby sme sa cítili sýti,“ uzatvára našu debatu odborník.