Pikantné FOTO zo šou nájdete v GALÉRII
Obraz prirodzene krásnej Slovenky dostal na frak. V televíznej reality šou Ruža pre nevestu to vyzerá ako v Dubaji, keď ho obsadia dokonalé „modelky“ z krajín bývalého Sovietskeho zväzu, číhajúce na solventných pánov. Plesať môže hádam iba prvá slovenská feministka. „Je nemravné premrhať mladosť nekonečným háčkovaním čipiek do výbavy a poníženým čakaním ženícha. Nastal čas, aby aj na Slovensku prestala bojazlivá poslušnosť žien voči mužom - pánom,“ napísala pred vyše sto rokmi spisovateľka Hana Gregorová.
A naozaj. Kým v minulosti dámy trpezlivo čakali, kým ich srdce dobyje rytier s mečom v ruke, v televíznej šou nesedia devy v kúte. Vytuningovali sa tonami botulotoxínu, kyseliny hylaurónovej, silikónu a bijú sa o chlapa, o ktorom vedia len to, že dobre vyzerá. Slovenskí psychológovia majú obavy len z jednej veci.
Nič nenechali na náhodu
Televízny formát Bachelor sa po celom svete vysiela od roku 2002, no po dvoch dekádach naberá na Slovensku nové kontúry. Boj sa strhol o doposiaľ neznámého Štúrovčana, bývalého modela Tomáša Tarra (29), ktorý sa medzičasom stal hviezdou čínskeho Tik Toku. Zhruba 1,2 milióna ľudí tam pravidelne sleduje pársekundové videá, v ktorých sa mazná s mačkou alebo ochutnáva tortu. Do televíznej arény v Turecku, kde reality šou slovenskí tvorcovia nakrúcali, mu nabehlo osemnásť súčasníčok, ktoré dobre vedeli, aká je ich zárobková priorita a že v šou sa udržia len príbehom. Ak ho niektorá neponúkla, v televízii jasne vidieť, že išla z kola von. „No vyzeralo to, že Tomáš mal pri výbere hlavné slovo, že mu do toho nezasahovala dramaturgia,“ tvrdil zdroj zo štábu.
Súťažiaca Katka sa tak do televízneho ženícha zamilovala skôr, než ho uvidela, ako poznamenala jedna z jej konkurentiek. Navyše svoj obdiv Tomášovi vyjadrovala zakaždým v metaforách. „My sme do šou išli všetky s tým, že budeme zamilované, ani jedna nehovorila, že nie je. Ale on bol kúzelný. Pokojne by som ho brala ako kamaráta, hoci ťažko povedať, aký je v skutočnosti. My sme sa s ním stretávali, len keď sme nakrúcali,“ priblížila nám jedna z finalistiek atmosféru na pľaci. A čo sa dialo po tom, čo sa vypli kamery? „Ani charizmatický, ani bohatý nebol,“ frflala po návrate jedna z odvrhnutých adeptiek na vydaj. Dalšia dodala, že ženích Tomáš bol „príliš zameraný na seba“.
Reláciu by zrušil
Slovákom sa pre formát s profesionálnymi celebritami nabúrala tiež predstava, že muž by mal dvoriť žene. Najmä konzervatívni diváci si myslia, že reality šou Ruža pre nevestu nás unáša do arabského sveta, kde si sultán vyberal z harému. Ale nie je to celkom tak. Podľa psychológa Dušana Kešického šou odráža modernú dobu.
„Uvedený systém je následkom stierania rozdielov medzi pohlaviami. Tak ako niekedy bola dámska volenka na tanečných zábavach očakávanou atrakciou, tak sa dnes dámy samy vrhajú po potenciálnych kurizantoch, aby im ho nevyfúkli iné, emancipovanejšie. Otázne je, do akej miery je scenár v súlade so sociálnou realitou a tiež, či by aj mal byť. Človek predsa po celom dni reálneho života nie je zvedavý na ďalšiu verziu reality a rad by si zasníval. Trebárs aj v role sultána,“ hovorí.
Podobné reality šou podľa psychológa Ľudovíta Dobšoviča neprospievajú nižším vekovým kategóriám. „Spochybňujú a skresľujú povedomie dievčat a mladých žien, že práve ony sa majú predvádzať a že muži majú byť tí pohodlní. V skutočnosti je to presne naopak - je na mužovi, aby ženu presvedčil, že on je ten pravý. Muži sa majú predvádzať a ženy vyberať. Televízia takýmito reláciami iba spochybňuje sebavedomie mladých dám a skresľuje podstatu vzťahu muža a ženy, ponúka pravý opak. Ja by som takéto relácie zrušil, pretože škodia. Podporujú spoločenskú ‚objednávku‘, že žena musí nejako vyzerať a urobiť všetko pre to, aby sa mužovi zapáčila, no na mužov zďaleka nie sú kladené také nároky.“
Nepomohlo by vraj ani to, keby sa reality šou volala Ruža pre ženícha a jedna slečna by si vyberala spomedzi osemnástich mládencov. „Nie, vôbec,“ ohradzuje sa nekompromisný Dobšovič. „Celé je to nastavené tak, že sa znižujú hodnoty i sebaúcta žien aj mužov.“