FOTO zmeneného Juraja Mokrého v GALÉRII
Baviť sa s Jurajom Mokrým (45) je ako rozprávať sa s umelou inteligenciou, disponuje nevyčerpateľnou slovnou zásobou, ktorou zo seba chrlí množstvo informácií - neúnavne a v asociáciách, aké by bežným smrteľníkom nenapadli. Zo svetiel reflektorov sa napriek tomu pred časom stiahol a žil v ústraní. Zostarol, dozrel a ani vlasy už nemá tmavé ako kedysi. „Naberá to na rýchlosti, samého ma prekvapuje, ako rýchlo plynie čas. Áno, prešedivel som, ale to všetci,“ povedal pre PLUS 7 DNÍ.
Plný tajomstva
Kam sa Juraj Mokrý stratil a čím sa mimo šoubiznisu živil, sa na dlhé roky stalo predmetom rôznych konšpirácií. „Prispôsobiť sa povahe terénu dobrodružstva, s ktorým sa stretávame denne, je z môjho pohľadu samozrejmosť. Som tu - nie na obraze, ale zato v obraze,“ vysvetľoval nám tak, ako to vie iba on. Vyvrátil však jednu z medializovaných teórií, že ho zlákal biznis s autami. „Ak sa chcete baviť o tomto, musíte navštíviť servis alebo dílera. Nerozumiem autám. Je pravda, že z času na čas ma nejaký model nadchne, ale tam sa to končí,“ povedal na margo trinásťročného výstavného športiaka, na ktorom kedysi jazdil po Bratislave.
Isté je, že niekdajší zabávač sa do zahraničia nevytratil a zostal na Slovensku. Až kým ho znova nezlákali múzy a koncom februára sa nevrátil na divadelné dosky. V jednej z najznámejších hier slávneho amerického dramatika Davida Mameta Oleanna. Kto čakal bláznivú estrádu s konfetami, musel byť zaskočený. Na komornej scéne v Štúdiu L+S stojí okrem Juraja Mokrého a študentky herectva Anny Magdaleny Hroboňovej iba stôl a dve stoličky. Pretože na doskách sa šoubiznisový matador neobjavil preto, že chce zarobiť. „Nikto nerobí divadlo pre peniaze. Je to platforma, ktorou môžete dôstojne predstaviť tému a v neposlednom rade sa pripomenúť publiku.“
S pokorou
Svoju novú aktivitu v divadle, ktoré dôverne pozná z minulosti, Juraj Mokrý nenazýva come- backom. „Pokojne to môžete pomenovať ako začiatok niečoho,“ prehodil. „V pláne sme mali Oleannu skôr, ale to, čím sme všetci prešli cez pandémiu, bola divočina. Divadlo v tom čase nikoho nezaujímalo a opatrenia boli také, aké boli. Všetci odkladali hotové inscenácie do mrazničky. Očakávania teraz sú, ale sú na zozname zbožného želania. Zoskrutkovali sme to a predstavili verejnosti, ktorá si vyberie a určí dokedy.“
Bývalá televízna hviezda sa spojila s prekladateľom Petrom Lomnickým. Práve on dramatizoval inscenáciu Podvolenie v Divadle Aréna, za ktoré dostal Mokrý Cenu Literárneho fondu. Obaja milujú Mameta, majú ho načítaného, a tak sa jedneho dňa dohodli, že Oleannu Lomnický preloží. Zostávalo iba osloviť režiséra. Juraj, ktorého väčšina Slovákov pozná ako neriadenú strelu, našiel prirodzenú autoritu v Romanovi Polákovi. „Tam všetky žarty išli bokom. Je naozaj vo vrcholnej forme, každá skúška v jeho prítomnosti mala pre mňa cenu zlata,“ ospevoval ho. Žiadne výstrelky na scéne si nevedel predstaviť. „Možno po päťdesiatej šiestej inscenácii a so šesťdesiatimi levmi v trojobale by mi to možno pripustil.“
Reakcia na Kramára?
Romana Poláka stretol Juraj Mokrý už počas štúdia herectva na konzervatóriu a keď ho po rokoch oslovil na spoluprácu, nič nemal vyhraté. Režisér ho najprv preletel pohľadom a podotkol: „Ďuri, nejako ste zošediveli. Divadlo by ste chceli robiť? Obchádzali ste ma dvadsaťpäť rokov, tak si to prečítam a porozmýšľam.“ „Od začiatku vedel, v akej kubatúre som jazdil a či bude bezpečné osedlať kráľovskú triedu. Po dvoch týždňoch s pokojným tónom v hlase oznámil, že takéto formy sú pre neho príťažlivé a že by to mohlo fungovať. Aj počas skúšania často zdôrazňoval, že je to perfektne napísané. Presne tak, ako sa to robiť má.“
Ibaže Mametova hra, hoci bola napísaná pred tridsiatimi rokmi, dnes akoby nadväzuje na kampaň MeToo. Rozpráva príbeh muža, ktorého žena obviní zo sexuálneho útoku a postupne ho likviduje. Na otázku, či výber súvisí s kauzou Maroša Kramára, ktorý sa počas nakrúcania relácie Inkognito dotkol prstom zadku maskérky, či profesora Traubnera, obvineného z neštandardnej komunikácie s pacientkami, Mokrý neodpovedal. „Prítomné napätie balansuje na tenkom ľade, ktorý môže svojou krehkosťou prekvapiť. Je to o mocenstve, je to o tom, že ja viem a ty nie,“ zhrnul odkaz hry.
Podozrivo v publiku
Počas premiéry mal Juraj Mokrý trému ako každý. „Kto tvrdí, že nemá, klame. Zakázal by som premiéry. Ale dnes sme išli dobre, netriasli sme sa pol dňa,“ povedal po veľkom dni. A ako to vyzeralo v hľadisku? Herečka Diana Mórová, s ktorou má syna Quida, chýbala, no jeho dlhoročná partnerka Eva mu bola stále nablízku. Obrúčku, ktorú nosil na scéne, si však v zákulisí zložil. „Dobre viete, že nie som ženatý. Bola to iba rekvizita, ale to, že by som sa niekedy oženil, nevylučujem.“
Medzi hosťami sme si všimli aj najznámejšieho slovenského filmového producenta Rudolfa Biermanna s manželkou Denisou či režiséra Martina Šulíka. Znamenalo to, že s Jurajom Mokrým chystajú niečo ešte veľkolepejšie? „Ale no tak,“ odvetil a pokračoval filozoficko-geografickým traktátom, ktorý používa vždy, keď nechce odpovedať na otázku. „Veľmi záleží na tom, po čom je dopyt. Či ponúkneš producentovi príbeh, ktorý bude oslavou zjazdového lyžovania, alebo to bude iba artová sonda sivého vlka, ktorý to zaparkoval na Fačkovskom sedle, kde kedysi lyžoval na úrovni FIS, a film bude mať povedzme pracovný názov Posledná kotva. Dôležité je vytvoriť nad sebou oblúk, aby sa to neskončilo tak, že ti okrem syna nikto nezdvihne,“ uzavrel rozprávanie.