Tip na článok
Na Slovensku je to tak: Práce na výstavbe obchvatu Bratislavy sa rozbehli tempom, na aké sme si na Slovensku zvykli.

FIKCIA Obchvat bude! Na stavbe, ktorá sa mala začať už pred rokom, sme zastihli prvého živnostníka

Na stavbe, ktorá sa mala začať už pred rokom, sme zastihli prvého živnostníka.

Už vyše roka a pol uplynulo od podpísania zmluvy na vybudovanie obchvatu Bratislavy, ktorý bude dlhý takmer šesťdesiat kilometrov a bude stáť dve miliardy eur, čo je šesťdesiat miliárd bývalých slovenských korún, takže jeden meter vyjde na skromný milión korún. Radostnú správu o blížiacom sa začiatku výstavby zvestoval nedočkavej krajine a najmä obciam na juhu Slovenska minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.

Práce na stavbe brzdili chýbajúce stavebné povolenia. Érsekov politický šéf, predseda strany Most-Híd Béla Bugár, povedal, že zdržanie spôsobili špekulanti s pozemkami. „My, ktorí sme pozemky v danom území kúpili za dobrú cenu, aby sme v pote tváre pestovali papriku, rajčiny a ďalšiu zeleninu, sme rýchlo pochopili, že naša krajina oveľa viac ako poľnohospodárske produkty potrebuje obchvat hlavného mesta, veď chutné a zdravé rajčiny, papriku a ďalšiu zeleninu môžeme doviezť z iných krajín Únie a po obchvate ich kamióny prevezú ľahšie ako po večne upchatej ceste z Bratislavy na Šamorín. Ja osobne som neváhal ani minútu a pozemky pod obchvat som predal štátu, veď kto iný má ísť príkladom, ak nie jeden z vrcholných predstaviteľov Slovenska. Nepopieram, pár eur som pri transakcii zarobil, ale prosperita Slovenska, najmä toho južného, kde máme silnú voličskú základňu, je pre mňa prvoradá, nie nejaké zarobené státisíce. Keby všetci majitelia pozemkov postupovali ako ja, polovica obchvatu už mohla byť hotová.“

Ďalšou brzdou brániacou rozbehnutiu výstavby boli problémy španielskeho konzorcia, ktoré má obchvat vybudovať, so subdodávateľmi. Podľa neoverených informácií sa zľakli, že dopadnú ako živnostníci, ktorí na severe krajiny postavili kus diaľnice pre Váhostav, a ten im za prácu nezaplatil, lebo Ruskova vila v Záhorskej Bystrici aj vila na Bahamách niečo stoja. „Ešteže je tu nekompromisný sociálny štát, ktorý nám živnostníkom vyplatí po pár eur z daní všetkých občanov,“ povedal nám jeden z dodávateľov prác na výstavbe diaľnice, žmoliac v ruke stoeurovku od štátu a úporne rozmýšľajúc, čo tento rok kúpi svojim štyrom deťom, aby ich nerozmaznával.

Problémy so subdodávateľmi obchvatu sa napokon vyriešili. My sme na budúcej stavbe zastihli jedného zo živnostníkov, ktorý ide príkladom a pustil sa do práce v predstihu. Vybavený potrebnou stavebnou technikou a s poriadnou dávkou energie už pracuje, aby obchvat bol hotový čo najskôr. „Je to v záujme nás všetkých, veď to nerobíme iba pre seba. Ak budú práce postupovať ako na diaľnici z Bratislavy do Košíc, obchvat by sme mohli odovzdať do užívania už v tomto storočí, najneskôr začiatkom budúceho,“ povedal nám, popľul si dlane a začal makať.

VIDEO Plus 7 Dní