Hoci tento rok nebol na Oscara nominovaný žiadny slovenský film, pri rozdeľovaní zlatých sošiek miešalo karty aj Slovensko. Ako týždenníku PLUS 7 DNÍ exkluzívne prezradila režisérka víťazného filmu Krajina nomádov Chloe Zhaová, pri tvorbe ocenenej snímky jej veľmi pomohlo štúdium slovenskej politiky. „Sú to naozaj fascinujúce príbehy,“ tvrdí. „Silní vplyvní muži prespávajú v rôznych podnájmoch či vo vyslovene neosobných hoteloch. Áno, môžeme hovoriť o novodobých kočovníkoch.“

Krajina nomádov získala zlaté sošky v kategóriách najlepší film, réžia a najlepšia herečka v hlavnej úlohe. Podľa Zhaovej pri natáčaní boli chvíle, keď sa jednoducho nevedela po­hnúť dopredu. Práve vtedy siahla po slovenskej inšpirácii a originálnom koncepte politického nomádstva. „Najprv som si naštudovala život veterána z tábora národniarov Jána Slotu,“ spomína. „Napriek početným funkciám a obrovskému politickému vplyvu ten človek nemal na seba písané takmer nič. Bol prenechaný na milosť a nemilosť rôznych kontroverzných kamarátov, musel to byť obrovský stres.“

No ešte viac na mladú čínsku režisérku zapôsobili patálie bývalého premiéra Roberta Fica. „Chudák sa už dlhé roky potĺka po rôznych prenájmoch, neosobných hotelových izbách, dokonca ho vraj videli prespávať v straníckej centrále. Na to kočovníctvo raz doplatí, nedá sa donekonečna spoliehať na rôznych priateľov,“ uviedla zjavne rozrušená. „Musíš už raz skončiť s privátmi,“ venovala Zhaová šéfovi Smeru verš zo známej slovenskej pesničky Sklíčka dotykov. Ako však dodala, politické nomádstvo je zjavne hlboko zakorenené v slovenskej kultúre, keďže ani ďalší expremiér Igor Matovič nevlastní v podstate nič a všetko je písané na jeho manželku Pavlínu. „Takáto slepá dôvera k partnerovi často býva priamou cestou ku kočovníctvu. Ale možno to vo vašej krajine chodí trochu inak, nechajme sa prekvapiť,“ tvrdí Zhaová.

V GALÉRII si pozrite ďalšie aktuálne vtipy>>

Zaujímalo nás, čo si Robert Fico myslí o tom, že bol tak trochu inšpiráciou pre oscarovú snímku. „Som rád, že si Hollywood začína vážiť skutočné hodnoty. Ale ak mám byť úprimný, viac sa mi pozdáva víťaz v kategórii najlepší cudzojazyčný film,“ uviedol krátko, bez vysvetlenia. Len pre úplnosť informácie, Oscara v tejto kategórii získala dánska snímka Chľast.