Najvýznamnejší cimrmanológ

U nás vari niet človeka, ktorý by nepoznal tohto svojského scenáristu, herca, textára, komika. Pražský rodák sa mnohými postavami, výrokmi, nápadmi či hudobnými textmi nezmazateľne zapísal do československej kultúry. Ťažko sa nájde pokračovateľ „svěrákovského“ štýlu. Z množstva komédií i horkosmiešnych drám vzišlo veľa hlášok, ktoré doslova zľudoveli - Hliník se odstěhoval do Humpolce! Hujerovci. Ale je tady krásně, „chčije a chčije...

Vyštudoval pedagogiku, ale lákali ho umelecké vody. Začal pracovať najskôr v Československom rozhlase, stal sa spoluautorom programu Nealkoholická vinárna U Pavouka, v ktorom vznikla aj postava velikána Járu Cimrmana. V rádiu spoznal Jaroslava Uhlířa, s ktorým tvorili pracovnú dvojicu.

Snímka z filmu Vratné lahve, ktorý pre spor otca so synom takmer nevznikol.
Snímka z filmu Vratné lahve, ktorý pre spor otca so synom takmer nevznikol.
Zdroj: SPI INTERNATIONAL

Ďalším profesionálnym „parťákom“ bol Ladislav Smoljak. S ním sa od roku 1967 autorsky podieľal na hrách v Divadle Járu Cimrmana. Neskôr spolu písali filmové scenáre a vo filmoch sa objavovali v menších úlohách, napríklad ako šplhúni v komédii Marečku, podejte mi pero.

K ďalším legendárnym filmom, napríklad Vrchní, prchni! či Traja veteráni, písal scenáre i sám. Spolupracoval s režisérmi Jiřím Menzelom, Oldřichom Lipským, Vítom Olmerom a Zdeňkom Podskalským. Po Nežnej revolúcii jeho scenáre nakrúcal syn Jan - Obecná škola, Kolja, Tmavomodrý svet či Vratné lahve. Film Kolja získal v roku 1996 Oscara za najlepší cudzojazyčný film.

Svěrák ako herec bol úzko vymedzený, hrával postavy sebe blízke. Jeho prvou hlavnou úlohou bol Oldřich vo filme Na samotě u lesa (1976) po boku Daniely Kolářovej. Roly manželov si po 30 rokoch zopakovali v snímke Vratné lahve. A nebolo by mysliteľné, aby si najvýznamnejší cimrmanológ nezahral aj hlavnú postavu všestranného génia vo filme Jára Cimrman ležící, spící (1983).