V poštových schránkach by sme si mali nachádzať čoraz menej papierových letákov so zľavnenými potravinami. K prehľadu akciového tovaru sa v niektorých reťazcoch dostaneme už iba online alebo cez mobilnú apku. Dve najväčšie obchodné siete v krajine Lidl a Tesco totiž začiatkom tohto roka oznámili, že končia s tlačou a distribúciou týždenných letákov po Slovensku. Rozhodnutia pritom prijali v čase rekordnej inflácie, keď sa zákazníci čoraz častejšie rozhodujú pre zľavnené produkty v letákoch.

Ako potom zrušenie papierových letákov ovplyvní napríklad seniorov, ktorí nemajú počítač ani mobil, na ktorom by si digitálny leták preklikali? Z prvotných reakcií sa zdá, že reťazce už mali čo-to preskúmané a pravdepodobne vedia, že svojich zákazníkov výraznejšie nepohnevajú. 

Ani analytik obchodu z agentúry Terno Ľubomír Drahovský si nemyslí, že by zrušenie papierových reklám ohrozilo zraniteľných zákazníkov. Tí už teraz podľa neho hľadajú zľavnené či lacnejšie potraviny, ktoré reťazce často ponúkajú pod svojou vlastnou privátnou značkou, a preto si ich pod ňou naďalej nájdu, nebudú potrebovať leták. 

Poukazuje aj na to, že tlačené reklamy budú naďalej používať ďalšie veľké siete ako Kaufland či COOP Jednota. Prinajhoršom tak hrozí presun zákazníkov ku konkurencii. „Práve to je pekné na maloobchode, že každý hľadá svoje marketingové stratégie, každý hľadá svoj spôsob, ako komunikovať s kupujúcimi a ako ich k sebe prilákať,“ vysvetľuje Drahovský. 

Slová odborníka potvrdzuje aj malá anketa PLUS 7 DNÍ pred niekoľkými supermarketmi. Ukázalo sa, že postupné obmedzovanie papierových letákov si Slováci akoby ani nevšim­li. „Takmer každý deň mám v schránke nejaké letáky a ani neriešim, z ktorého obchodu sú. Občas si ich pozerám, ale nakupujem v najbližšom obchode,“ povedala dôchodkyňa Ľubica v bratislavskom Ružinove.

Obchodné reťazce Lidl a Tesco rušia tlač letákov, čo môže najviac ovplyvniť seniorov.
Zdroj: NORBERT SKALIČAN

Informácie o tom, že brožúry niektorých obchodov s potravinami už v schránke nenájdete, zaskočili aj seniorku Máriu z Malaciek. „Ja som si to nevšimla. Bývam mimo mesta a do veľkých obchodov chodím iba zriedka. Zľavy na internete nehľadám, ja to používať neviem,“ vyjadrila sa krátko.

Pred ďalšou predajňou na Záhorí sme narazili na 68-ročného Vladimíra, ktorý si revolučné kroky reťazcov rovnako zatiaľ nevšimol. „Možno je letákov menej, ale stále vhadzujú niečo do schránky. Na webe ponuky nepozerám, ale v mobile mám aplikácie reťazcov. Lebo cez ne sa dajú použiť kupóny na zľavy a podobne,“ prezradil digitálne zručný penzista.

Lidl aspoň v predajniach

Koniec papierových letákov neznamená zrušenie výhodných ponúk, ubezpečuje Lidl aj Tesco. Zoznam zľav sa naďalej dá nájsť v digitálnej podobe na internete alebo v mobilných apkách. Analytik Drahovský dodáva, že sťahovanie maloobchodu do online priestoru je dlhodobý trend. Nič dramatické v zrušení papierových letákov nevidí. 

Článok pokračuje na ďalšej strane