„Obchodné reťazce, už prakticky všetky, najmä v predaji potravín, majú svoje letákové ponuky umiestnené na internete. Ľudia si už postupne zvykajú na to, že sa orientujú podľa digitálnej ponuky. Letáky sa dajú prelistovať, pozrieť cez mobil či počítač. A keď má obchod aj internetový predaj, tak rovno sa dajú objednávať veci,“ tvrdí odborník.

Nateraz letáky obmedzili iba siete Tesco a Lidl. Najradikálnejšie pôsobí rozhodnutie Tesca. Marketingová riaditeľka spoločnosti Diana Golanová uviedla, že od januára zrušili distribúciu letákov do domácností. Už vlani ich pritom prestali šíriť cez svoje predajne. Znamená to, že tento britský reťazec papierové katalógy u nás zrušil úplne.

Lidl postupuje iba o máličko miernejšie. Pred niekoľkými dňami ohlásil, že ruší vkladanie letáka do denníkov a týždenníkov. Aj keď to samo osebe nemusí pôsobiť zásadne, ide o ďalší krôčik nemeckej siete v premyslenom pláne, ako sa rozlúčiť s papierovými reklamami. Prvým krokom bolo zmenšenie letáka - z formátu A3 prešli na menší A4. Neskôr Lidl zrušil vhadzovanie letákov do poštových schránok a teraz vkladanie do novín. Od Nového roka sa tak dá nájsť reklamná tlač Lidla už iba v jeho predajniach. 

Analytik Drahovský ponechanie katalógov aspoň v predajniach hodnotí pozitívne práve v kontexte so zraniteľnejšími spotrebiteľmi, ktorí nemajú k dispozícii mobil, počítač alebo iné zariadenie, kde by si digitálnu reklamu preklikali. „Iba pre nich by som však letáky neroznášal, ale by som ich nechal v obchode. Tí starší si ich môžu vypýtať alebo rovno vziať, aby neboli diskriminovaní z pohľadu toho, že nemusia mať prístup k internetu,“ myslí si.

Svet sa mení, a preto by sa aj staršia generácia mala prispôsobiť novým podmienkam, hovorí analytik. Z vlaňajšieho prieskumu, ktorý zrealizovalo štátne centrum pre kybernetickú bezpečnosť, však vyplýva, že mobil s prístupom na internet má až 86 percent Slovákov vo veku nad 66 rokov. Vyzerá to teda tak, že slovenskí seniori sa digitálneho sveta neobávajú a na online letáky si asi naozaj zvyknú rýchlo. 

Sme ďalej než Česi

Slováci sú v postoji k papierovým letákom pravdepodobne oveľa ďalej než susedia z Českej republiky. Tam práve v týchto dňoch vyšiel väčší prieskum agentúry Incomind o využívaní papierových letákov a ukázalo sa, že ich preferujú až dve tretiny tamojších zákazníkov. „Digitálna podoba letákov víťazí výhradne medzi najmladšou vekovou kategóriou do 29 rokov, ale aj tam iba mierne. Medzi tridsiatnikmi sú pozície papierových a digitálnych letákov vyrovnané,“ povedal pre MF Dnes riaditeľ agentúry Incomind František Trunec. A ako stúpal vek zákazníkov v prieskume, rástla aj ich preferencia papierových katalógov. 

Ako obchody chcú lákať zákazníkov pomocou nových zľav? Dozviete sa na ďalšej strane