Farby vzbudzujú množstvo emócií. Sú zväčša prvými faktormi, ktoré okolie na nás vníma. A podľa nich nás, často aj nechtiac, posudzuje. Odborníci sa ich pôsobením na psychiku zaoberajú od dávnej minulosti.

Už pred vyše dvesto rokmi napísal nemecký básnik Johann Wolfgang von Goethe knihu Teória farieb. Na ňu v tridsiatych rokoch minulého storočia nadviazal svoje experimenty nemecký neurológ a psychiater Kurt Goldstein. Okrem iného dospel k záveru, že ľudia automaticky považujú červené objekty za výrazne ťažšie, než zelené napriek tomu, že ich váha aj rozmery sú rovnaké.

Potom sa už s rôznymi výskumami doslova roztrhlo vrece a ich výsledky využívajú marketingové oddelenia, módni návrhári, politickí stratégovia, dokonca športové tímy.

Podprahové triky

Uvedomili ste si nadmieru červenej v logu aj interiéroch siete Mc Donald´s? Alebo neprehliadnuteľný červený koncept Coca Coly? Vyvoláva vo vás táto farba pocit smädu, alebo potrebu využiť dobrú ponuku? Ak áno, nie ste jediní.

Červenú preferujú mnohé ďalšie značky od Colgate, cez Nintendo a Virgin, až po KFC. Nie bezdôvodne. Podľa serveru onlinepsychology patrí k najemocionálnejším a vytvára v nás pocit naliehavosti. Nutkavej potreby rýchlo spraviť niečo, čo by nám mohlo uniknúť.

ĽAHŠIE VYŠUMIA Detaily z čiernobielych filmových scén podľa odborníkov zabúdame skôr, ako z farebných
ĽAHŠIE VYŠUMIA Detaily z čiernobielych filmových scén podľa odborníkov zabúdame skôr, ako z farebných
Zdroj: internet

Obchodníci pôsobia na svojich klientov celým farebným spektrom. Zo štúdií napríklad vyplýva, že modrá vyvoláva pocit pokoja a dôvery. Preto si ju do svojho loga zakomponovali finančné inštitúcie ako VISA, či PayPal, technologický gigant IBM, výrobcovia automobilov i zdravotnícke firmy.

Zelenú preferujú ochrancovia životného prostredia, prírody a producenti potravín, oranžovú, evokujúcu sebavedomie a nadšenie si zvolil Harley Davidson, čiernu silu a eleganciu Jaguar, alebo Chanel, žltú naznačujúcu inteligenciu a životnú energiu zase National Geographic. A tak by sme mohli pokračovať. Marketingoví špecialisti sa skrátka hrajú s našim podvedomím a je len na nás, či dáme na dojem, alebo skutočné prednosti ich produktov...

Aj politici sa snažia predať

Pravdou je, že farby vyvolávajú odlišné pocity v rôznych kontextoch. Napríklad červená je v podnikateľskom svete znakom sily a naliehavosti, ale v politickej kampani môže byť vnímaná aj ako príklon k ľavicovému zameraniu,, socializmu a komunizmu. Čierna je zase na jednej strane synonymom moci, autority, či dokonca elegancie, ale v súvislosti s minulosťou môže znamenať aj príklon k anarchii, alebo fašizmu. V každom prípade farby sú veľmi silným nástrojom na ovplyvnenie voličov.

Modrá je dobrá? Slováci sa pričasto sklamali. Staviť u nich na dôveru sa nezdá byť najlepší nápad...
Modrá je dobrá? Slováci sa pričasto sklamali. Staviť u nich na dôveru sa nezdá byť najlepší nápad...
Zdroj: internet

Rozmeňme si na drobné, čo nám hovoria naši politici. Červená v logu Smeru môže mať niekoľko významov. Dá sa predpokladať, že mieria na ľudí, ktorí nostalgicky spomínajú na časy minulé, ale tiež chcú zdôrazniť sociálne cítenie a autoritu. Všetci vieme, ako to s ich sociálnym cítením dopadlo. Zatiaľ čo vo svete sa s liberálmi spája skôr žltá, SaS sa jej vyhla. Zvolila radšej zelenú farbu enviromentalizmu a modrú dôvery. Príliš im to nefunguje. S modrou už dlho nezabodoval ani mix konzervatívcov a liberálov SDKÚ, či konzervatívna KDH.  Naopak Za ľudí sa nemôže sťažovať a s červeno-modrými PS/Spolu sa zvoľna doťahujú na doterajšieho lídra. Ale naozaj len veľmi zvoľna. Čo robí zelená farba u Kotlebovcov ťažko povedať, ale tam fungujú celkom iné mechanizmy.

Hoci našinci stavili hlavne na červenú a modrú, v politickom svete žiari celá paleta. Biela by mala vyjadrovať pacifizmus, čistotu a nezávislosť, kombinácia zelenej a modrej porozumenie a úprimnosť, purpurová privilegovanosť a rešpekt, hnedá, podobne ako zelená inklinovanie k životnému prostrediu, oranžová teplo, pohodu, entuziazmus...

Samozrejme, volebné výsledky zďaleka nebudú len o farbách. Zvlášť na Slovensku. Tie však stranám umožňujú ľahšie sa dostať pod kožu voliča a "predať" svoje programy...

Nečakané efekty

Vo všeobecnosti nie je jednoduché celkom jednoznačne určiť, ako konkrétna farba na človeka zapôsobí. Ich vnímanie sa totiž môže spájať so zážitkami, skúsenosťami, silnými momentmi z minulosti, asociáciami. Viacero experimentov však prináša výsledky, ktoré platia pre väčšinu ľudí. Napríklad, istá veľká sieť kasín urobila prieskum s červenými a modrými hracími stolmi. Zistili, že pri červených ich klienti nielen zotrvajú dlhšie, ale aj viac hazardujú.

POZOR NA ČERVENÚ Pri červených stoloch v kasínach vraj hráči zorvajú dlhšie a viac hazardujú
POZOR NA ČERVENÚ Pri červených stoloch v kasínach vraj hráči zorvajú dlhšie a viac hazardujú
Zdroj: internet

Onlinepsychology píše o kaviarni, kde mali svetlomodré steny a hostia sa neustále sťažovali na chlad. Tak steny premaľovali na oranžovo. Hoci sa teplota v podniku nezmenila, všetci boli zrazu spokojní. A do tretice, keď sa v roku 2000 radní v škótskom Glasgowe dopočuli, že modrá upokojuje a vyvoláva dôveru, dali vymeniť pouličné osvetlenie, aby malo modrý nádych. Kriminalita v meste výrazne klesla...

Viete prečo v lietadlách nie je oranžová?

Odborníci postupne odhaľujú ďalšie a ďalšie tajomstvá. Napríklad tvrdia, že existuje prepojenie medzi farbami a pamäťou. Ľudia si horšie pamätajú poznámky napísané čiernym atramentom na bielom podklade, ako červeným. Rovnako detaily z čiernobielych filmových scén vraj zabúdame rýchlejšie než z farebných.

Alebo, skúste sa dlhšie zahľadieť na čisto žltú plochu. Nevytvára vo vás ten pohľad po chvíli závrat? Možno aj ľahkú nevoľnosť? Ak áno, vaše pocity sa zhodujú s výsledkami niekoľkých štúdií. Práve preto sa žltá len zriedka využíva v interiéroch dopravných prostriedkov a v lietadlách takmer nikdy.

AGRESÍVNEJŠÍ? Tímy, ktorým na dresoch dominovala čierna, boli rozhodcami penalizované za agresívnu hru výrazne častejšie
AGRESÍVNEJŠÍ? Tímy, ktorým na dresoch dominovala čierna, boli rozhodcami penalizované za agresívnu hru výrazne častejšie
Zdroj: internet

Farby môžu vyvolať aj strach. Niekedy na základe prežitých, či videných udalostí, ale aj celkom iracionálne. Príčinou je takzvaná chromofóbia. Našťastie, táto diagnóza, pri ktorej sa ľudia obávajú jednej, alebo celého spektra farieb, je zriedkavá.

Čierna sila

Nie náhodou právnici a sudcovia nosia čierne odevy. Čierna pôsobí ako symbol moci, sily, ráznosti, tvrdosti. Svojho času vedci preskúmali vyše päťdesiattisíc profesionálnych hokejových zápasov a zistili, že tímy, ktorým na dresoch dominovala čierna boli rozhodcami penalizované za agresívnu hru výrazne častejšie. Zároveň ale táto farba sľubuje výkonnosť a energickosť, čo je pozitívne napríklad keď idete na pracovný pohovor.

PRVÝ DOJEM Ženy by podľa odborníkov mali zvoliť červenú farbu odevu, muži modrú
PRVÝ DOJEM Ženy by podľa odborníkov mali zvoliť červenú farbu odevu, muži modrú
Zdroj: internet

Naopak jasnejšie farby pôsobia pozitívne, pomôžu vyvolať dojem otvorenosti a priateľskej povahy. Ak idete na prvé rande, podľa odborníkov je pre ženy najvhodnejšia červená a jej odtiene, zatiaľ čo muži by mali vyberať modré oblečenie. Tieto farby vraj vyvolávajú u oboch pohlaví silnejšie pozitívne emócie a je väčšia šanca, že romanca bude úspešne pokračovať...

Napriek rozdielnym kultúram naprieč našou planétou máme všetci jedno spoločné. Preferenciu modrej. Štúdie po celom svete ukazujú, že je najobľúbenejšia až u štyridsiatich percent respondentov. Ďaleko za ňou je fialová so štrnástimi percentami a na úplnom konci je čierna.